(Kurzy.cz)
MF - informace o materiálech na jednání vlády 14.04.
INFORMACE O MATERIÁLECH, KTERÉ PŘEDKLÁDÁ MINISTERSTVO
FINANCÍ NA JEDNÁNÍ VLÁDY DNE 14. 4. 2004
2. Návrh zákona o povinném značení lihu a o změně zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
Zákon o povinném značení lihu je, stejně jako následující dva (zákon o zavedení registračních pokladen a zákon o přiznání k majetku), jedním z opatření, které ministerstvo financí předkládá v rámci boje proti šedé ekonomice. Od 1. 1. 2005 by každé spotřebitelské balení lihu, které je určeno pro tuzemský trh, mělo být označeno kontrolní páskou, a to takovým způsobem, aby při otevření došlo k jejímu znehodnocení. Bez kontrolní pásky by se do 31.12.2005 mohly doprodat inventarizované zásoby lihu.
Smyslem povinného značení lihu je zajistit, aby výroba, dovoz, skladování, distribuce a prodej lihu probíhal v souladu s platnými právními předpisy a tím se omezily daňové a celní úniky. Zavedení povinného značení lihu dále umožní efektivnější a hospodárnější provádění daňových kontrol, posílení ochrany spotřebitele (prodej kvalitního originálního lihu) a vytvoření rovných konkurenčních podmínek na trhu.
Kontrolní pásky budou ceninou, budou tedy obsahovat speciální ochranné prvky proti padělání a pozměňování. Výrobou kontrolních pásek bude pověřena Státní tiskárna cenin, na základě současných údajů předpokládáme, že by se jednalo o odběr cca 200 miliónů kusů kontrolních pásek ročně a cena jedné by se tak měla přibližně pohybovat v rozmezí od 0,20 Kč do 0,36 Kč v závislosti na formátu pásky.
Náklady na nákup kontrolních pásek, včetně nákladů na jejich skladování, distribuci a evidenci ponesou výrobci a dovozci lihu, těm bude na druhou stranu ulehčeno zavedením možnosti jednorázových odpisů nových etiketovacích zařízení.
Účinnost zákona se předpokládá k 1.1.2005.
3. Návrh na schválení návrhu zákona o registračních pokladnách
Jedním z cílů druhé fáze reformy veřejných financí je boj s šedou ekonomikou. Zákon o registračních pokladnách je z okruhu opatření zaměřených na potírání této nelegální činnosti. Povinnost evidovat přijímané platby v hotovosti pomocí registračních pokladen povede k omezení daňových úniků, ke zvýšení daňové spravedlnosti a přispěje ke zlepšení podnikatelského prostředí.
Registrační pokladny budou muset podle nového zákona používat osoby podnikající na základě živnostenského oprávnění v oboru maloobchodu a pohostinství. Veřejnost bude viditelným štítkem upozorněna na obchodníkovu povinnost vydat pokladní blok z registrační pokladny. Evidenci a kontrolu používání registračních pokladen budou provádět živnostenské úřady a Česká obchodní inspekce ve spolupráci s příslušnými finančními a celními úřady.
Za porušení zákona hrozí obchodníkům sankce až do výše půl miliónu korun.
Účinnost tohoto zákona je navrhovaná od 1. ledna 2005.
4. Návrh zákona o přiznání k majetku
Jedná se o další z reformních zákonů bojujících proti daňovým únikům a šedé ekonomice. Zákon bude mít především preventivní účinek, tj. bude zlepšovat „daňovou kázeň“ poplatníků. Projednávání návrhu tohoto zákona vládou bylo dne 10.3.2004 přerušeno a nyní je vládě předkládán upravený a doplněný návrh. Návrh je výsledkem koaličních jednání.
Poplatníkovi vzniká povinnost podat přiznání k registrovanému majetku na výzvu správce daně, pokud se jedná o registrovaný majetek nabytý na území České republiky, jehož pořizovací cena převyšuje 1 500 000 Kč. U finančních instrumentů (především se jedná o akcie a dluhopisy na jméno) a u registrovaného majetku nabytého mimo území ČR zůstává zachována povinnost podat přiznání k tomuto majetku i bez výzvy správce daně. Pod registrovaný majetek spadají např. silniční motorová vozidla, plavidla, rekreační jachty, letouny, nemovitosti, byty a nebytové prostory, podíly na společnosti, účasti v družstvu nebo akcie, dluhopisy či podílové listy podílového fondu.
Správce daně (finanční úřad) je oprávněn zaslat výzvu k podání přiznání pouze po předchozím schválení příslušným finančním ředitelstvím a za předpokladu, že existuje důvodné podezření, že poplatník nabyl majetek z nezdaněných prostředků.
Částky, u kterých poplatník neprokáže jejich nabytí ze zdaněných prostředků a částky, za které byl registrovaný majetek pořízen v případech, kdy poplatník nepodá přiznání ani na výzvu správce daně, budou zdaňovány sankční sazbou ve výši 50 %. Pro účely zdanění budou tyto příjmy zahrnuty do samostatného základu daně.
Účinnost zákona se předpokládá k 1.1.2005
11. Návrh nařízení vlády, kterým se zrušuje nařízení vlády č. 161/2002 Sb., kterým se stanoví výše výdajů státního rozpočtu ve veřejném zájmu na základě rozhodnutí předsedů obou komor Parlamentu nebo předsedy vlády
Novela zákona o rozpočtových pravidlech s účinností 1.1. 2004 zrušila tzv. dispoziční fond. Tento fond umožňoval hradit ze státního rozpočtu výdaje ve veřejném zájmu na základě rozhodnutí předsedů obou komor Parlamentu nebo předsedy vlády a jejich výši stanovovala vláda nařízením. V souvislosti se zrušením dispozičního fondu je třeba zrušit i příslušný prováděcí předpis, což činí předkládané nařízení.
16. Reflexe České republiky ke Sdělení Evropské komise k finanční perspektivě Evropské unie na léta 2007 – 2013
Finanční perspektiva představuje víceletý finanční rámec EU, který je přijímán ve formě dohody mezi Evropskou komisí (EK) , Evropským parlamentem a Radou EU. Kromě finančních limitů odráží finanční perspektiva rovněž politické priority EU na dané období, a jedná se proto o jeden z klíčových dokumentů EU.
Předkládaný materiál, který jsme zpracovali ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí, je prvním rámcovým dokumentem, který se vyjadřuje k návrhu EK k finanční perspektivě EU na období let 2007 - 2013 z letošního února. Zahrnuje základní postoje ke struktuře a rozsahu finanční perspektivy, k prioritám jednotlivých výdajových položek a k financování unijního rozpočtu. Tyto postoje se promítnou do dalších jednáních o finanční perspektivě. Politické dohody by mělo být dosaženo v druhé polovině roku 2005.
Co se týče celkového objemu finanční perspektivy, EK navrhuje úhrnnou výši svých závazků od 133 560 mil. EUR v roce 2007 do 158 450 mil. EUR v roce 2013. Průměrná výše závazků tak odpovídá 1,26 % HND EU. Výše plateb do rozpočtu EU se pohybuje od 124 600 mil. EUR v roce 2007 do 143 100 mil. EUR v roce 2013. V poměru k HND EU se tak předpokládá průměrná výše plateb do rozpočtu EU v období let 2007 – 2013 na úrovni 1,14 %. Limit pro vlastní zdroje, tzn. maximální hranici pro platby do rozpočtu EU, navrhuje EK ponechat na současné úrovni 1,24 % HND EU.
Limit 1,24 % HND EU je z pohledu ČR výchozím bodem a zároveň maximem ke kterému lze přistoupit. Lze uvažovat o snížení tohoto limitu, ale nemělo by v této souvislosti dojít k negativnímu dopadu na absolutní výši příjmů nových členských zemí. Na výdajové straně rozpočtu EU je nezbytné soustředit se na ty politiky, které nám přinášejí největší přidanou hodnotu, a které nejvíce přispívají k rozvoji ČR.
Základní prioritou ČR pro jednání o finanční perspektivě je, aby ČR i v období 2007 – 2013 zůstala čistým příjemcem. Česká republika dále podporuje naplňování Lisabonských cílů v oblasti konkurenceschopnosti a zaměstnanosti, a to především prostřednictvím posílení vědy, výzkumu a inovací. Prioritní je pro ČR z tohoto pohledu kohezní politika, tedy politika hospodářské a sociální soudržnosti. Kohezní politika spočívá v soustředění se na země a regiony, které nejvíce zaostávají.
Jednou z podmínek pro čerpání prostředků z EU je dostatek národního spolufinancování. Příjem jednotlivých zemí v rámci kohezní politiky je omezen 4 % jejich HDP a v návrhu EK se počítá u většiny přistupujících zemí s tímto maximálním příjmem, přičemž podíl mezi novými a starými zeměmi na celkové alokaci na kohezní politiku je zhruba 48:52 ve prospěch současných členských zemí.
Obecně bude ČR usilovat o to, aby platby do společného rozpočtu byly na rozumné úrovni, jinými slovy aby celkový rozpočet EU byl finančně únosný a sloužil jako nástroj účelného využití prostředků k dosažení cílů v jednotlivých oblastech.
23. Regulace zadluženosti obcí a krajů
Jedním ze složek veřejného dluhu je i dluh územních samosprávných celků, tj. obcí a krajů, a ač toto zadlužení nedosahuje v absolutním vyjádření úrovně dluhu státního (resp. dluhu centrální vlády), v několika případech došlo k takové situaci, že obec není schopná svým závazkům dostát. I reforma veřejných financí se zadlužením těchto složek veřejných rozpočtů zabývá.
Bylo připraveno několik opatření, které zadluženost obcí a krajů ovlivňují. Nově se jedná o tzv. ukazatel dluhové služby. Ministerstvo financí vypočítá na základě údajů, které jsou obce a kraje povinny předkládat v rámci zpracování návrhu zákona o státním rozpočtu a státního závěrečného účtu, ukazatel dluhové služby[1]. V případě, že tento ukazatel překročí stanovenou výši 30 %, Ministerstvo financí na tuto skutečnost příslušnou obec nebo kraj upozorní s doporučením, aby obec nebo kraj přijaly taková opatření, aby v příštím období již tento ukazatel tuto hranici nepřekračoval. Ministerstvo financí přitom zváží všechny skutečnosti, které vedly k překročení dané hranice.
V případě, že i v dalším roce obec nebo kraj překročí ukazatel dluhové služby, MF předá seznam těchto obcí a krajů jednotlivým resortům, které poskytují prostředky ze státního rozpočtu, a státním fondům, aby při projednávání žádostí těchto subjektů o dotaci, půjčku nebo návratnou finanční výpomoc k této skutečnosti přihlédli.
Překročení 30 % výše ukazatele dluhové služby nebude znamenat automaticky ztrátu možnosti získat státní dotaci. Je pouze jedním z kritérií, které budou uplatněny při konečném rozhodnutí o poskytnutí účelové dotace či půjčky na nově zahajované akce. Toto kritérium se tedy nebude vztahovat na akce již schválené a pokračující z předchozích let a na dotace, které jsou součástí tzv. finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí a krajů v rámci zákona o státním rozpočtu na příslušný rok. Poprvé bude ukazatel dluhové služby vypočítán za rok 2003.
Z legislativních opatření se jedná se například o již schválený zákon o dluhopisech, podle něhož obec nebo kraj před tím, než se obrátí na Komisi pro cenné papíry se žádostí o schválení emisních podmínek, musí požádat Ministerstvo financí o souhlas s vydáním komunálního dluhopisu.
Další legislativní úpravou je zákon o přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků, některá ustanovení tohoto zákona nepřímo ovlivní zadlužování obcí a krajů. Přezkoumání je zaměřeno nejen na nakládání a hospodaření s majetkem územního samosprávného celku, dodržování předpisů pro finanční hospodaření obcí a krajů, zadávání a realizaci veřejných zakázek, ale také na pohledávky a závazky, záruky a zástavy majetku obcí a krajů ve prospěch třetích osob. Kontrola hospodaření by měla probíhat průběžně po celý rok, takže zastupitelé obcí a krajů budou moci již v průběhu roku zasáhnout a napravit objevené nedostatky. Výsledky kontrolní činnosti navíc budou předkládány veřejnosti v každoročních zprávách
Obce vykázaly ke konci roku 2003 celkový dluh ve výši 70,4 mld. Kč, oproti roku 2002 se jedná o nárůst o 14,6 mld. Kč. Kraje ke konci roku 2003 vykázaly dluh ve výši 1,5 mld. Kč, v roce 2002 25,1 mil. (!) Kč.
Info 3. Informace o výsledcích auditu připravenosti implementačního systému na čerpání finančních prostředků poskytnutých ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti.
Ministerstvo financí na základě usnesení vlády z července 2003 shromáždilo od zainteresovaných resortů ke konci roku 2003 zprávy o připravenosti na čerpání prostředků poskytnutých ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti. Tyto zprávy byly v průběhu února a března aktualizovány a nyní předkládá Ministerstvo financí vládě souhrnnou informaci o současné situaci v přípravě na přijímání pomoci z fondů EU.
Z informace vyplývá, že implementační systém na čerpání prostředků poskytnutých ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti je dobudován. K některým technickým nedostatkům byla přijata adekvátní termínovaná opatření a za předpokladu jejich realizace nebude ohrožen přísun finančních prostředků z Evropské unie. Česká republika tak bude mít k datu svého vstupu do Evropské unie připraven implementační systém na čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti.
[1] Ukazatel dluhové služby (%) = (dluhová služby/dluhová základna) * 100
Dluhová služba je součet zaplacených úroků, uhrazených splátek vydaných dluhopisů a splátek jistin a splátky leasingu. Dluhová základna je součet skutečně dosažených daňových příjmů a nedaňových příjmů a přijatých dotacích v rámci souhrnného finančního vztahu (prostředky finančního vztahu SR k rozpočtům obcí a krajů podle přílohy zákona o státním rozpočtu na příslušný kalendářní rok).
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 341/2017 Sb.
- Pravidelné zprávy, informace na e-mail
- Důchod a penze 2021 - aktuální informace k důchodům
- Stravenky a stravenkový paušál - Aktuální informace ke stravenkám
- Mzda, mzdy - Aktuální informace ke mzdám a platům
- Svátek 14. listopadu 2024 - kalendář jmen
- MF - materiály pro pondělní jednání vlády (14.2.2003)
- MF - materiály pro jednání vlády 14.01.
- MF - materiály pro jednání vlády 14.9.
- Materiály MF pro jednání vlády 13.01.
- MF - materiály pro jednání vlády 17.8.05
- MF ČR - materiály pro jednání vlády 21.04.
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory