Změna k lepšímu ve spotřebitelské náladě Němců
Výsledky výzkumu GfK spotřebitelského klimatu v únoru 2004
Norimberk, 25.2.2004 – Po dvou měsících převážně negativního vývoje ukazatelů, které tvoří barometr spotřebitelské nálady v Německu se zdá, že by se tento trend mohl obrátit. Ekonomický výhled, stejně jako příjmová očekávání německých spotřebitelů, je pozitivnější a také jejich ochota k uskutečnění větších nákupů se v posledních několika měsících zvýšila.
V lednu se spotřebitelé stále cítili poněkud nejisti, pokud jde o reformu systému penzijního zabezpečení a zdravotní péče v Německu a pesimismus, který převažoval v prosinci, se projevoval i nadále v podobě většiny negativních odpovědí uvedených na otázky výzkumu v druhém po sobě jdoucím měsíci. Jejich očekávání, pokud jde o ekonomický vývoj a osobní finance, se snížila stejně jako ochota realizovat větší nákupy. Únorová vlna výzkumu GfK ukazuje poprvé na změnu v náladě spotřebitelů: všechny ukazatele mají jednoznačně vzrůstající trend, což znovu posunuje ukazatel spotřebitelského klimatu (který zahrnuje několik samostatných ukazatelů) směrem mírně nahoru.
Zatímco se spotřebitelská nálada v Německu zlepšila, lze v únoru pozorovat příznaky nového skepticismu ze strany podnikatelského sektoru (ifo) a finančních analytiků (ZEW), a to po postupně se zvyšujícím optimismu v minulých měsících. Situace ve vývoji eura je pravděpodobně faktorem, který přispívá k ochlazení nálady, neboť podniky se obávají toho, že vysoký kurs by mohl mít negativní vliv na oblast německého exportu, která je v současné době jednou z hnacích sil německé ekonomiky. Je zde take otázka potenciálního dopadu rezignace německého kancléře Gerharda Schrödera jako předsedy strany SPD na reformy, které už začaly.
Ekonomický výhled: opět pozitivní
Po mírném poklesu v posledních dvou měsících se ukazatel ekonomického výhledu poprvé v únoru znovu zvýšil, a to na 2,0 body oproti –5,8 bodům v prosinci 2003. Díky nárůstu o téměř 8 bodů se tento ukazatel dostal nad dlouhodobou průměrnou hodnotu 0, která nebyla překročená od září 2002. S přírůstkem 28 bodů ukazatel ekonomické nálady značně předstihl stejné období minulého roku.
Ekonomické signály, které se zvýšenou měrou přicházejí nejen od politiků a z finančních kruhů, ale potvrzují se také ekonomickými daty, způsobily zjevně změnu ve spotřebitelské náladě a vzbudily naděje, které se odrážejí v datech únorové vlny výzkumného šetření GfK.
Příjmová očekávání: situace se mění k lepšímu a blíží se k dlouhodobému průměru
Není to žádné překvapení, ale ekonomický optimismus má vliv na příjmová očekávání spotřebitelů. Výrazné zvýšení o 14 bodů více než kompenzuje ztráty posledních dvou měsíců. Na úrovni –0,3 body se tento ukazatel opět přibližuje k dlouhodobé průměrné hodnotě 0 a je jednoznačně nad odpovídající hodnotou minulého roku –20,9 body. Teprve se uvidí, zda se u ukazatele příjmových očekávání jedná o skutečnou změnu trendu, neboť hodnota tohoto ukazatele v druhé polovině roku 2003 značně kolísala.
Prudký nárůst bodů u ukazatele příjmových očekávání je překvapivý. Na začátku roku 2004 se německé domácnosti musely vyrovnat s novou finanční zátěží vyplývající z reformy systému zdravotnictví v Německu, jejíž dopad byl pouze částečně zmírněn snížením příspěvků na zdravotní pojištění. Na druhé straně navzdory daňové reformě se v lednu nic nezměnilo, neboť řada podniků z technických důvodů prostě nebyla schopná se přizpůsobit novým postupům výpočtu. Proto v době konání výzkumu si řada německých občanů stále nebyla jistá, jaký vliv bude mít daňová reforma (která již byla uvedena do života) právě na ně osobně, pokud jde o dodatečný čistý příjmem. Všeobecný optimismus evidentně rozptýlil některé z obav, které pramenily z nejistoty předchozích měsíců.
Zatím se ale zcela jistě nejedná o žádnou zásadní změnu. Podmínky pro zlepšení spotřebitelské nálady však nabyly reálnější podobu, čemuž nasvědčují všechny ukazatele, pokud ovšem za směrodatný údaj můžeme považovat pozitivnější očekávání spotřebitelů pokud jde o příjem a také ceny. Je také možné, že nálada v lednu byla prostě horší než skutečná situace, protože podle dat panelu spotřebitelů nebyla situace v maloobchodu v lednu horší, než v minulých letech. Spotřebitelé v Německu si zjevně v sobě nastřádali hodně frustrace související s nekonečnými debatami o daňové a sociální reformě, což se projevilo v ukazatelích spotřebitelské nálady v lednu, a v únoru se již emoce ochladily a dostaly se na běžnou úroveň.
Tendence k nákupu : nejvíce pozitivní od zavedení jednotné měny Euro
Pokud jde o ochotu k nákupu, vidíme, že se v únoru významně vzpamatovala a s přírůstkem 16 bodů je dostatečnou kompenzací za ztráty posledních dvou měsíců, což je nejvíce pozitivní vývoj od uvedení Euro bankovek a mincí na trh v roce 2002. Ve výši –25,7 bodů dosáhl tento ukazatel přibližně úrovně listopadu 2003.
Pozitivní vývoj pokud, jde o ekonomiku a příjmová očekávání, také znamená, že spotřebitelé projevují více ochoty k nákupu. Doporučujeme však opatrnost, zejména s ohledem na tento ukazatel, jehož hodnota zůstává značně pod dlouhodobým průměrem. Ekonomický optimismus ve finanční a politické aréně musí v průběhu několika příštích měsíců přinést konkrétní výsledky, zejména takové, které budou mít pozitivné vliv na trh práce. Výdaje spotřebitelů se významně nezlepší, dokud zde nebudou znaky zlepšení v této oblasti.
Spotřebitelské klima: opět mírně se zlepšující trend
S ohledem na současný vývoj jednotlivých ukazatelů je pravděpodobné, že se spotřebitelské klima mírně zlepší. Odhady tohoto ukazatele na březen byly revidované na 5,2 body směrem nahoru oproti odhadu 5,1 bodu v únoru.
Spotřebitelské klima se v současné době i nadále vyvíjí nejednoznačně a nelze očekávat žádné zásadní zlepšení, dokud nedojde k výraznému nárůstu jednotlivých ukazatelů spotřebitelské nálady. To bude záviset především na současném ekonomickém optimismu, který pramení hlavně z exportu a projeví se na trhu práce a následně také v domácí poptávce.
Výzkumné šetření
Výše uvedené výsledky vycházejí z výzkumného šetření “GfK-Wirtschaftsdienst Konsum- und Sparklima” (GfK finanční služby, spotřebitelské a spořící klima), které publikovala společnost GfK Marktforschung. Výsledky jsou založené na měsíčním dotazování spotřebitelů, které se provádí pro Komisi EU. V první polovině každého měsíce se dotazuje přibližně 2 000 reprezentativně vybraných osob na otázky jejich vnímání celkové ekonomické situace, na to, jaká je jejich tendence k nakupování a jaká jsou jejich příjmová očekávání.
Příjmová očekávání |
Jedná se o ukazatel založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Jak si myslíte, že se bude vyvíjet finanční situace vaší domácnosti v průběhu příštích 12 měsíců?’ (zlepší se – zůstane stejná – zhorší se) |
Ekonomický výhled |
Tento ukazatel je založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Jak si myslíte, že se bude vyvíjet obecná ekonomická situace v průběhu příštích 12 měsíců?’ (zlepší se – zůstane stejná – zhorší se) |
Tendence ke spotřebě a nákupu |
Jedná se o ukazatel založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Myslíte si, že je v této době vhodné dělat velké nákupy?’ (vhodná doba – ani vhodná ani nevhodná – nevhodná doba ) |
Spotřebitelské klima |
Tento ukazatel se používá k popisu osobní spotřeby. Hlavními faktory jsou zde příjmová očekávání a tendence k nákupu. Ekonomický výhled má více nepřímý vliv na spotřebitelské klima, neboť celkově spíše vyplývá z příjmových očekávání . |
Výsledky dalšího výzkumu budou uveřejněné dne 29. 3. 2004.
Kontaktní adresa pro získání dalších informací information: Rolf Bürkl, GfK Marktforschung, Tel. +49 911 395 3056, Fax +49 911 395 4036, rolf.buerkl@gfk.de.
GfK Group
Skupina GfK, pátá největší organizace výzkumu trhu na světě má 5 obchodních divizí - Consumer Tracking, Non-Food Tracking, Media, Ad Hoc Research a HealthCare. Kromě 15 poboček v Německu má společnost více než 120 poboček a dceřinných společností působících v 50 zemích světa. Z celkového počtu asi 5 000 pracovníků působí zhruba 1 450 přímo v Německu.
Pro další informace navštivte naši webovou stránku: www.gfk.com
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?