Věra Stárová (GfK-Praha)
Investice  |  05.03.2004 10:18:58

Změna k lepšímu ve spotřebitelské náladě Němců

Výsledky výzkumu GfK spotřebitelského klimatu v únoru 2004

Norimberk, 25.2.2004 – Po dvou měsících převážně negativního vývoje ukazatelů, které tvoří  barometr spotřebitelské nálady v Německu se zdá, že by se tento trend mohl obrátit. Ekonomický výhled, stejně jako příjmová očekávání německých spotřebitelů, je pozitivnější a také jejich ochota k uskutečnění větších nákupů se v posledních několika měsících zvýšila.

V lednu se spotřebitelé stále cítili poněkud nejisti, pokud jde o reformu systému penzijního zabezpečení a zdravotní péče v Německu a  pesimismus, který převažoval v prosinci, se  projevoval i nadále v podobě většiny negativních odpovědí uvedených na otázky výzkumu v druhém po sobě jdoucím měsíci. Jejich očekávání, pokud jde o ekonomický vývoj a osobní finance, se snížila stejně jako ochota realizovat větší nákupy. Únorová vlna výzkumu GfK ukazuje poprvé na změnu v náladě spotřebitelů: všechny ukazatele mají jednoznačně vzrůstající trend, což znovu posunuje ukazatel spotřebitelského klimatu (který zahrnuje několik samostatných ukazatelů) směrem mírně nahoru.

Zatímco se spotřebitelská nálada v Německu zlepšila, lze v únoru  pozorovat příznaky nového skepticismu ze strany podnikatelského sektoru (ifo) a finančních analytiků (ZEW), a to po postupně se zvyšujícím optimismu v minulých měsících. Situace ve vývoji  eura je pravděpodobně faktorem, který přispívá k ochlazení nálady, neboť podniky se obávají toho, že vysoký kurs by mohl mít  negativní vliv na oblast německého exportu, která je v současné době jednou z hnacích sil německé ekonomiky. Je zde take otázka potenciálního dopadu rezignace německého kancléře Gerharda Schrödera jako předsedy strany  SPD na reformy, které už začaly.

Ekonomický výhled: opět pozitivní

Po mírném poklesu v posledních dvou měsících se ukazatel ekonomického výhledu poprvé v únoru znovu zvýšil, a to na 2,0 body oproti –5,8  bodům v prosinci 2003.  Díky nárůstu o téměř 8 bodů se tento ukazatel dostal nad dlouhodobou průměrnou hodnotu 0, která nebyla překročená od září 2002. S přírůstkem 28 bodů ukazatel ekonomické nálady značně předstihl stejné období minulého roku.

Ekonomické signály, které se zvýšenou měrou přicházejí nejen od politiků a z finančních kruhů, ale potvrzují se také ekonomickými daty, způsobily zjevně změnu ve spotřebitelské náladě a vzbudily naděje, které se odrážejí v datech únorové vlny výzkumného šetření GfK.

Příjmová očekávání: situace se mění k lepšímu a blíží se k dlouhodobému průměru

Není to žádné překvapení, ale  ekonomický optimismus má vliv na příjmová očekávání spotřebitelů.  Výrazné zvýšení o 14 bodů  více než kompenzuje ztráty posledních dvou měsíců. Na úrovni –0,3 body se tento ukazatel opět přibližuje k dlouhodobé průměrné hodnotě 0 a je jednoznačně nad odpovídající hodnotou minulého roku –20,9 body. Teprve se uvidí, zda se u ukazatele příjmových očekávání jedná o skutečnou změnu trendu, neboť hodnota tohoto ukazatele v druhé polovině roku 2003  značně kolísala.

Prudký nárůst bodů u ukazatele příjmových očekávání je překvapivý. Na začátku roku 2004 se německé domácnosti musely vyrovnat s novou finanční zátěží vyplývající z reformy systému zdravotnictví v Německu, jejíž  dopad byl pouze částečně zmírněn snížením příspěvků na zdravotní pojištění. Na druhé straně navzdory daňové reformě se v lednu nic nezměnilo, neboť řada podniků z technických důvodů prostě nebyla schopná se přizpůsobit novým postupům výpočtu.  Proto v době konání výzkumu si řada německých občanů stále nebyla jistá, jaký vliv bude mít daňová reforma (která již byla uvedena do života) právě na ně osobně, pokud jde o dodatečný čistý příjmem. Všeobecný optimismus evidentně rozptýlil některé z obav, které pramenily z nejistoty předchozích měsíců.

Zatím se ale zcela jistě nejedná o žádnou zásadní změnu.  Podmínky pro zlepšení spotřebitelské nálady však nabyly reálnější podobu, čemuž nasvědčují všechny ukazatele, pokud ovšem za směrodatný údaj můžeme považovat pozitivnější očekávání spotřebitelů pokud jde o příjem a také ceny.  Je také možné, že nálada v lednu byla prostě horší než skutečná situace, protože podle dat panelu spotřebitelů nebyla situace v maloobchodu v lednu horší, než v minulých letech.  Spotřebitelé v Německu si zjevně v sobě nastřádali hodně frustrace související s nekonečnými debatami o daňové a sociální reformě, což se projevilo v ukazatelích spotřebitelské nálady v lednu, a v únoru se již emoce ochladily a dostaly se na běžnou úroveň.

Tendence k nákupu : nejvíce pozitivní od zavedení jednotné měny Euro

Pokud jde o ochotu k nákupu, vidíme, že se v únoru významně vzpamatovala a s přírůstkem 16 bodů je dostatečnou kompenzací za ztráty posledních dvou měsíců, což je nejvíce pozitivní vývoj od uvedení Euro bankovek a mincí na trh v roce 2002.  Ve výši  –25,7 bodů  dosáhl  tento ukazatel přibližně úrovně listopadu 2003.

Pozitivní vývoj pokud, jde o ekonomiku a příjmová očekávání, také znamená, že spotřebitelé projevují více ochoty k nákupu. Doporučujeme však opatrnost, zejména s ohledem na tento ukazatel, jehož hodnota zůstává značně pod dlouhodobým průměrem.  Ekonomický optimismus ve finanční a politické aréně musí v průběhu několika příštích měsíců přinést konkrétní   výsledky, zejména takové, které budou mít pozitivné vliv na trh práce. Výdaje spotřebitelů se významně nezlepší, dokud zde nebudou znaky zlepšení v této oblasti.

Spotřebitelské klima:  opět mírně se zlepšující trend 

S ohledem na současný vývoj jednotlivých ukazatelů je pravděpodobné, že se spotřebitelské klima mírně zlepší.  Odhady tohoto ukazatele na březen byly revidované na 5,2 body směrem nahoru oproti odhadu  5,1 bodu v únoru.

Spotřebitelské klima se v současné době i nadále vyvíjí nejednoznačně a nelze očekávat žádné zásadní zlepšení, dokud nedojde k výraznému nárůstu jednotlivých ukazatelů  spotřebitelské nálady. To bude záviset především na současném ekonomickém optimismu, který pramení hlavně z exportu a projeví se na trhu práce a následně také v domácí poptávce.

Výzkumné šetření

Výše uvedené výsledky vycházejí z výzkumného šetření  “GfK-Wirtschaftsdienst Konsum- und Sparklima” (GfK finanční služby, spotřebitelské a spořící klima), které publikovala společnost GfK Marktforschung. Výsledky jsou založené na měsíčním dotazování spotřebitelů, které se provádí  pro Komisi EU. V první polovině každého měsíce se dotazuje přibližně 2 000 reprezentativně vybraných osob na otázky jejich vnímání celkové ekonomické situace, na to, jaká je jejich tendence k nakupování  a jaká jsou jejich příjmová očekávání.

 

Příjmová očekávání

Jedná se o  ukazatel založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Jak si myslíte, že se bude vyvíjet finanční situace vaší domácnosti v průběhu příštích 12 měsíců?’ (zlepší se – zůstane stejná – zhorší se)

Ekonomický výhled

Tento ukazatel je založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Jak si myslíte, že se bude vyvíjet obecná ekonomická situace  v průběhu příštích 12 měsíců?’ (zlepší se – zůstane stejná – zhorší se)

Tendence ke spotřebě a nákupu

Jedná se o ukazatel založený na následující otázce položené spotřebitelům:  ‘Myslíte si, že je v této době vhodné dělat velké nákupy?’ (vhodná doba – ani vhodná ani nevhodná – nevhodná doba )

Spotřebitelské klima

Tento ukazatel se používá k popisu osobní spotřeby. Hlavními faktory jsou zde příjmová očekávání a tendence k nákupu.  Ekonomický výhled má více nepřímý vliv na spotřebitelské klima, neboť  celkově spíše vyplývá z příjmových očekávání .   

 

Výsledky dalšího výzkumu budou uveřejněné dne  29. 3. 2004.

Kontaktní adresa pro získání dalších informací information: Rolf Bürkl, GfK Marktforschung, Tel. +49 911 395 3056, Fax +49 911 395 4036, rolf.buerkl@gfk.de.

GfK Group

Skupina GfK, pátá největší organizace výzkumu trhu na světě má 5 obchodních divizí - Consumer Tracking, Non-Food Tracking, Media, Ad Hoc Research a HealthCare. Kromě 15 poboček v Německu má společnost více než 120 poboček a dceřinných společností působících v 50 zemích světa.  Z celkového počtu asi 5 000 pracovníků působí zhruba 1 450 přímo v Německu.

Pro další informace navštivte naši webovou stránku: www.gfk.com

 



Přečtěte si také:

22.12.2022GER: Spotřebitelská nálada mírně lepší Research (Česká spořitelna)
13.10.2022Starosti Němců: Inflace a krizová nálada OPOJISTENI.CZ (OPOJISTENI.CZ)
24.07.2020GER: Spotřebitelská nálada pokračuje ve zlepšování Research (Česká spořitelna)



Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688