Odrazí české e-shopy útok největších asijských online tržišť?
Obě společnosti se rychle
přizpůsobují dynamickým potřebám globálních trhů, čímž nejen ovlivňují
konkurenci, ale také nastavují nové trendy pro zákazníky po celém světě. Tento
článek se zaměří na klíčové aspekty jejich strategií a odhalí, na co se spotřebitelé
mohou těšit v blízké budoucnosti. Zároveň nabídneme pohled marketingových
expertů, kteří zhodnotí, která z těchto strategií je efektivnější a jaký dopad
to bude mít na budoucnost e-commerce.
Trendyol: Investice, expanze a
cíle
Abychom však dokázali porovnat
strategie jednotlivých platforem, nejprve musíme pochopit, na čem každá z
těchto společností staví. Trendyol, založený v roce 2010 v Turecku, se stal
velmi brzy největší e-commerce platformou v zemi a významným hráčem na
mezinárodní scéně. Ke konci roku 2023 byla hodnota Trendyolu oceněna na 16,5
miliardy dolarů. Obchodní strategii Trendyolu by bylo možné popsat poměrně
jednoduše jako "totální expanzi" do východní Evropy, počínaje
Rumunskem, Řeckem, Maďarskem, Českou republikou, a následně do Polska,
Slovenska a Bulharska. „Jejich cílem pro rok 2024 je dosáhnout v těchto
regionech na 2 miliony aktivních zákazníků a překročit 4 miliony objednávek.
Klíčem k dosažení této mety by pro Trendyol měla být jednak masivní investice
do technologií a infrastruktury, v rámci které se snaží vytvořit ekosystém
služeb obsahující např. vlastní dopravu Trendyol Express, digitální peněženku
Trendyol Pay anebo "secondhand" platformu Dolap, v kombinaci s
propracovanou marketingovou komunikací zahrnující slevové akce či jiné
speciální nabídky a cenové promoce motivující zákazníky k nákupu. Pokud se tyto
plány pro rok 2024 podaří uskutečnit, stane se z Trendyolu skutečně velmi
zajímavý marketplace, na kterém si každý spotřebitel najde to své,“
komentuje výkonný ředitel a jednatel kreativní agentury Fairy Tailors Honza Vašík.
Nízké ceny a influencer
marketing pohánějí růst Temu
Na druhé straně Temu, jakožto
e-commerce platforma založená čínskou společností PDD Holdings, byla spuštěná v
USA v roce 2022, o rok později pak i v Evropě. Hrubá hodnota společnosti
dosáhla v roce 2023 lehce nad 15 miliard dolarů a očekává se, že v roce 2024
přesáhne 37 miliard dolarů.
Obchodní strategie Temu je primárně založena na nízkých cenách zboží vyrobeného v Číně, efektivní logistice a gamifikaci nákupního procesu, včetně skupinového nakupování. K tomu se přidává agresivní
marketingová kampaň a
efektivní využívání sociálních médií, kde Temu výrazně investuje do spolupráce
s influencery a micro-influencery na platformách jako TikTok a Instagram. Není
tedy překvapením, jak rychle Temu dokáže rozšiřovat svou uživatelskou základnu,
zejména mezi mladšími zákazníky.
Nízkým cenám těžko odolávají i
ti nejzatvrzelejší
Přestože udržitelnost a ochrana
klimatu jsou témata, která s mladou generací často spojujeme, dost možná jsou
to nakonec témata minoritní, která jsou důležitá pro menší, ovšem v médiích nad
proporčně zastoupenou skupinu mladých. Tichá většina Generace Z nakonec nejspíš
bude nakupovat stejně jako její rodiče: pokud je cena zboží dostatečně nízká,
rádi za ní zaplatí vyššími emisemi a svými osobními daty. “Haul video s
rozbalováním nákupu z Temu a dalších e-shopů je oblíbený formát mezi mnoha
influencery na TikToku. Levné nekvalitní zboží, které napodobuje drahé tradiční
značky, je pak pro mnoho mladých lidí, kteří typicky nemají v této životní fázi
moc peněz, jedinou cestou ke splnění konzumního snu,” říká Ondřej
Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.
Nerovný boj českých e-shopů
Podle českých e-shopů nesplňují
tato tržiště povinnosti, které mu stanovují zákony, klame zákazníky a
znevýhodňuje tak působení ostatních obchodníků na místním trhu. Česká
obchodní inspekce tak v poslední době eviduje nemalý počet podnětů
tuzemských firem. Na dotaz ohledně toho, jak je možné, že tržiště nabízí
dopravu z Číny do ČR zdarma nebo za neobvyklé nízké ceny, odborníci
odpovídají stejně - Temu je dotováno čínskou vládou. Tento faktor výrazně
snižuje konkurenceschopnost a významně poškozuje českou ekonomiku.
Kdo nakonec ovládne e-commerce
trh v roce 2025?
Z marketingového hlediska je
skutečně náročné předpovědět, která z uvedených strategií nakonec dosáhne
největšího úspěchu a zda tím zároveň odsune druhou platformu do pozadí. „Na
jedné straně fandím pokusu o vytvoření vlastního ekosystému služeb, který v
rámci e-commerce platformy Trendyol propojí malé a střední podniky napříč
kontinentem. Na druhé straně mě jako marketéra bude zajímat, jak daleko se Temu
se svým propracovaným a intenzivním marketingem dostane. Ať tak či onak, rok
2025 budou pro obě platformy skutečně klíčové,“ říká na závěr Honza
Vašík, výkonný ředitel a jednatel kreativní agentury Fairy Tailors, www.fairytailors.cz.

Tailored People je česká firma specializující se na moderní přístupy k náboru zaměstnanců. Spojuje marketingové dovednosti s procesy lidských zdrojů a zaměřuje se na efektivní obsazování těžko dostupných pozic.
Společnost se soustředí na identifikaci vhodných kandidátů, včetně těch pasivních, a poskytuje personalizovaná řešení, která odpovídají specifickým potřebám organizací.
Více informací na: www.tailoredpeople.cz
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Volná místa region Česká Lípa - Volná pracovní místa Česká Lípa
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
- AED, SAE dirham - převod měn na CZK, českou korunu
- HUF, maďarský forint - převod měn na CZK, českou korunu
- PLN, polský zlotý - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
16.04.2025 5 Xiaomi telefonů, které jsou teď v Česku za…
16.04.2025 Jak investovat v době nejistoty?
16.04.2025 Daňový lexikon pro začátečníky: Praktický…