Předvánoční horečka: Mají se české e-shopy bát čínského giganta Temu?
Dny do Vánoc rychle ubývají a tradiční předvánoční horečka nabírá na síle. Mnozí hledají co nejvýhodnější nabídky, což nahrává čínskému e-commerce gigantovi Temu, který svými nízkými cenami a efektivní logistikou mění pravidla hry na evropském trhu. Díky nižším cenám až o 10-20 % představuje oproti běžným obchodníkům konkurenci, se kterou musí čeští prodejci počítat. Co to znamená pro české e-shopy v období vánočních nákupů a mají čeští prodejci důvod k obavám? Zeptali jsme se Jana Skovajsy, zakladatele a CEO digitální agentury myTimi.
Dopad Temu na český e-commerce trh
České e-shopy v současnosti zatím nezaznamenaly významný pokles v tržbách kvůli přítomnosti Temu, i když určité změny jsou možné. „U našich zákazníků zatím viditelné změny příliš nepozorujeme, nicméně je možné, že tam nějaký menší efekt bude. Díky tomu, že jsou strategie nastavené růstově a agresivně, tak rostou ročně podle plánu o 10–30 %. Je ale možné, že kdyby Temu na trhu nebylo, tak by to šlo lépe,“ uvádí Jan Skovajsa a dodává, že Temu může ovlivnit zejména segment levných a neznačkových produktů, které tvoří konkurenci hlavně pro e-shopy dovážející zboží ve velkém přímo z Číny.
Temu jako hrozba pro segment levných e-shopů
Čínský gigant těží z modelu nízkonákladového prodeje, který je přístupný díky rozsáhlé infrastruktuře a rychlé logistice. Tím si Temu zachovává konkurenceschopnost, zvlášť u zboží „komoditního charakteru,“ kde cena rozhoduje. „Největší obavy by měly mít dosavadní low cost hráči, protože ti mají dvě možnosti – buď se pokusí diferencovat kvalitou či unikátní nabídkou, nebo sníží ceny a riskují, že si tím sami zničí byznys,“ říká Jan Skovajsa, zakladatel a CEO digitální agentury myTimi.
Temu díky svému postavení na trhu tlačí evropské prodejce ke snižování cen a nutí je hledat úspory v logistice či efektivnějším marketingu, což během vánočních svátků může být oříškem. Dále díky svým cenám a snadnému přístupu k širokému spektru neznačkových výrobků oslovuje zákazníky, kteří nakupují impulzivně a hledají levné dárky. Tento trend graduje právě před Vánoci, kdy poptávka po dostupných dárcích každoročně roste.
České značky s vysokou kvalitou si své zákazníky udrží
Pro větší české e-shopy nebo ty, které sází na značkové a unikátní zboží, Temu zatím nepředstavuje zásadní riziko. Jan Skovajsa je názoru, že všichni zákazníci a e-shopy, kteří vsadili na diferenciaci, tedy vlastní produkty, české značky, nebo velké značky, tak se nemají čeho bát. Tím pádem mohou e-shopy stavící na kvalitě a dlouhodobé loajalitě zákazníků očekávat relativně stabilní vánoční sezónu.
Prodejci se značkovým zbožím mají výhodu, protože zákazníci hledající kvalitu pravděpodobně zůstanou věrní zavedeným prodejcům a českým značkám. Avšak čínský e-commerce gigant může nadále představovat hrozbu pro e-shopy v nízkonákladovém segmentu.
myTimi
Firma myTimi vznikla v roce 2017 a ve svých počátcích nabízela zejména služby virtuální asistence jedincům a firmám, kteří si zde mohli nechat zpracovat nejrůznější drobné úkoly jako vyřizování byrokracie na úřadech, rezervace v restauracích a hotelech, pořádání oslav a spoustu dalšího. Kromě těchto původních služeb začala firma myTimi v roce 2019 nabízet také marketingové služby, které nyní tvoří většinu jejích aktivit.
CEO a spolumajitelem firmy je Jan Skovajsa, který celý projekt založil na základě svých vlastních potřeb delegovat nejrůznější úkoly, pracovat efektivně a šetřit tak čas.
Více informaci na: www.myTimi.cz
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- CNY, čínský juan - převod měn na CZK, českou korunu
- Kdo má dnes svátek?
- Kdy má svátek Martin
- Kdy má svátek Kateřina
- Podpora v nezaměstnanosti - máte nárok?
- Kdy má svátek Nikola
- Přídavky na děti - kdy máte nárok a kolik dostanete
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Podnikání v České republice
Prezentace
12.12.2024 Český trh zaplavily extrémně zlevněné Samsungy.
05.12.2024 K nejprodávanějšímu telefonu sezony tablet zdarma.
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Černý pátek skončil, spotřebitelé utráceli více přes e-shopy, tržby v kamenných obchodech klesly
Štěpán Křeček, BHS
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory