Trump zavádí 25procentní cla na auta, Česka se dotknou hlavně nepřímo. Přímo poškodí například Německo či Slovensko
Americký prezident Donald Trump zavádí další sadu cel. Tentokrát jde o nová, 25procentní cla na všechny dovážené automobily.
K tomu všemu by měl ve středu příští týden oznámit sadu recipročních cel. Spojené státy budou v rámci reciprocity uvalovat stejná cla, jaká na ně uvalují jiné země, často jde o cla vyšší – byť ne vždy. Trump však zároveň připouští výjimky z reciprocity. Pokud na výjimky nedojde, budou recipročními cly zasaženy zvláště tíživě země jako Argentina nebo Indie, naopak ve vztahu k takové Čína by USA musely celkové průměrné clo snížit.
Čína totiž patří k naprosté menšině zemí světa, které na dovoz z USA uplatňují v průměru nižší clo než Spojené státy na dovoz od nich. Do této malé skupinky zemí patří ještě třeba Británie, Norsko či Japonsko (viz mapa Bloombergu níže).
Přímý vývoz automobilů z ČR do USA byl loni zanedbatelný, když jeho hodnota jen mírně převýšila úroveň 60 milionů korun (viz tabulka ČSÚ níže).
Celkový vývoz Česka do USA loni dosáhl hodnoty 165,4 miliardy korun, takže novými cly na auta dotčený vývoz představuje pouze celkem zanedbatelná 0,04 procenta celkového exportu ČR do USA. Česko do USA vyváží hlavně stroje, elektrické přístroje a zařízení, optické výrobky, kaučuk a plasty, resp. výrobky z nich, dále ocelové výrobky a nábytek. Tyto položky novými zasaženy nejsou.
I tak však na Česko může nepříznivě dolehnout třeba fakt, že Trumpova nová cla na automobily se zásadně dotknou německého a slovenského vývozu, tedy vývozu ze zemí, na něž má Česko těsné obchodní vazby.
Německé automobilky Volkswagen a Mercedes patří mezi ty, v jejichž případě vývoz do USA představuje nejvýraznější podíl na celkových tržbách dané automobilky v Americe. V případě Volkswagenu je to podle agentury Bloomberg 80 procent, v případě Mercedesu pak 63 procent. Německo a Slovensko pak v rámci EU představují dva největší vývozce automobilů do USA. Jejich souhrnný export na americký trh přesahuje podle Bloombergu půl milionu vozidel ročně.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Příspěvek na auto
- Plánovač tras autem
- Kalkulačka pro OSVČ hlavní činnost za rok 2019 - výpočet daně z příjmů, sociálního a zdravotního pojištění
- Cena aut - velký přehle cen ojetých automobilů
- Wall Street 24.05. - Trump odvolal schůzku s lídrem KLDR a chce 25procentní cla na dovoz aut
- Bude obchodní válka? Trump zavádí na čínské zboží obří cla.
- Babiš si moc půjčuje, Trump zavádí cla. Brusel bude dělat oboje naráz
- Schon: Jestli Trump uvalí 20procentní cla na evropská auta, padne německý auto sektor o 12%
- Trump zvažuje další cla i na zboží z Česka, například vína či kávu
- Trump zvažuje nová cla na dovoz aut do USA
- A zas ten Trump: cla na evropská auta
- Trump odmítl návrh EU na vzájemné zrušení cel na auta
Prezentace
17.03.2025 Firmy a podnikatelé si loni půjčili 168…
14.03.2025 MacBook za polovinu. V Česku je nová služba,…
10.03.2025 Nejpopulárnější Samsung má nástupce.