
Před zítřejším Světovým dnem spotřebitelských práv zveřejnila Komise srovnávací přehled podmínek pro spotřebitele 2025, z něhož vyplývá, že 68 % evropských spotřebitelů cítí důvěru v bezpečnost výrobků, které kupují, přičemž 70 % věří, že obchodníci dodržují jejich spotřebitelská práva. Údaje ze srovnávacího přehledu však rovněž ukazují, že rizika online pro spotřebitele přetrvávají, včetně podvodů, falešných recenzí a klamavých reklamních praktik.
Komise přijímá opatření na ochranu spotřebitelů
Komise přijímá rozhodná opatření k řešení problémů, jimž čelí spotřebitelé v celé EU. Díky novému nařízení o obecné bezpečnosti výrobků jsou nyní spotřebitelé lépe chráněni před nebezpečnými výrobky prodávanými online i offline. K řešení rizik spojených se zbožím prodávaným prostřednictvím online maloobchodníků a tržišť ze zemí mimo EU přijala Komise na začátku tohoto roku sdělení o balíčku týkajícím se elektronického obchodu. Komise rovněž připravuje akt o digitální spravedlnosti, aby posílila ochranu spotřebitelů před škodlivými praktikami na internetu, a to jako doplněk ke stávajícímu souboru digitálních pravidel EU.
Poté, co v roce 2026 vstoupí v platnost nová pravidla podle směrnice o právu na opravu a směrnice o posílení postavení spotřebitelů v rámci zelené transformace, budou mít spotřebitelé prospěch také ze snazších oprav, většího počtu opakovaně používaných výrobků a jasnějších informací o trvanlivosti a opravitelnosti.
Hlavní zjištění srovnávacího přehledu 2025
- Celkem 70 % spotřebitelů souhlasí s tím, že maloobchodníci a poskytovatelé služeb dodržují práva spotřebitelů, přičemž 61 % spotřebitelů důvěřuje veřejným organizacím, že chrání jejich práva.
- Přeshraniční elektronický obchod roste, přičemž v roce 2024 nakupovalo 35 % spotřebitelů v jiné zemi EU a 27 % mimo EU.
- U nakupujících online je o více než 60 % vyšší pravděpodobnost, že se při nákupu setkají s problémy, než v případě nakupujících offline.
- Celkem 93 % zákazníků nakupujících online má obavy z cílené online reklamy, včetně shromažďování osobních údajů, nadměrné reklamy a personalizace.
- Celkem 45 % spotřebitelů se setkalo s podvody na internetu a mnoho z nich má zkušenost s nekalými praktikami, včetně falešných recenzí a zavádějících slev.
- Navzdory pomalejšímu růstu inflace v roce 2024 a lepší náladě spotřebitelů v porovnání s rokem 2022 se 38 % respondentů obává, zda budou stále schopni platit své účty, a 35 % si není jisto tím, zda si budou moci dovolit své oblíbené potraviny.
- Celkem 74 % spotřebitelů si všimlo případů, kdy se zmenšila velikost balení zboží, a 52 % zaznamenalo pokles kvality bez odpovídajícího poklesu ceny.
- Význam environmentálních hledisek při rozhodování o nákupu se od roku 2022 snížil o 13 % v důsledku úvah souvisejících s náklady na udržitelné výrobky a služby a nedůvěry ve spolehlivost environmentálních tvrzení.
Další kroky
Výsledky srovnávacího přehledu budou nyní projednány s členskými státy, sdruženími spotřebitelů a podniky a budou podkladem pro přípravu nadcházejících iniciativ, jako je agenda pro spotřebitele na období 2025–2030 a akt o digitální spravedlnosti.
Souvislosti
Srovnávací přehled podmínek pro spotřebitele je dvouletá zpráva, která sleduje nálady spotřebitelů v celé EU, na Islandu a v Norsku. Shromažďuje údaje o podmínkách pro spotřebitele v jednotlivých zemích a zaměřuje se na znalosti a důvěru, dodržování a prosazování předpisů a stížnosti a řešení sporů. Hlavním zdrojem údajů pro srovnávací přehled je průzkum podmínek pro spotřebitele, který hodnotí postoje, chování a zkušenosti spotřebitelů na jednotném trhu, zejména pokud jde o dodržování spotřebitelských práv. Pokud jde o zprávu pro rok 2025, byl průzkum proveden v listopadu 2024. V relevantních případech jsou ve srovnávacím přehledu použity údaje z jiných zdrojů (např. Eurostat, Safety Gate), které poskytují kontextové informace.
Další informace
Srovnávací přehled podmínek pro spotřebitele
Citát:
Zjištění srovnávacího přehledu podmínek pro spotřebitele hovoří jasně: EU musí zachovat ambiciózní politiky na ochranu spotřebitelů, a to online i offline. Musíme zajistit řádné provádění a prosazování našich právních předpisů a odstraňovat nedostatky v zájmu posílení digitální spravedlnosti. V této nejisté době může spotřebitelská politika hmatatelně změnit životy lidí a pomoci zajistit rovné podmínky pro podniky, ukázat přidanou hodnotu EU a přispět k udržitelnému růstu.
Michael McGrath, komisař pro demokracii, spravedlnost, právní stát a ochranu spotřebitele
Podrobnosti
- Datum zveřejnění
-
14. března 2025
- Autor /Autorka
- Zastoupení v Česku