Češi během listopadových slev Black Friday 2024 nejvíce utratili za módu. Mezi e-shopy zazářila Alza.cz
Jak se Češi chovali během Black Friday 2024? Data od české fintechové společnosti Dateio, která analyzuje karetní transakce třech největších českých bank, ukazují na trend v růstu online nákupů. Zatímco celkový obrat během slevového víkendu meziročně vzrostl, kamenné prodejny vykázaly menší nárůst než online nákupy. Které kategorie zboží u nakupujících vedly a které e-shopy a kamenné prodejny zaznamenaly největší poptávku?
„Každoročně sledujeme, jak se mění nákupní chování zákazníků. Zatímco e-shopy i letos vykázaly oproti loňskému listopadu silný růst o 13 %, kamenným prodejnám vyrostly tržby o 2 %. Na celkovém objemu transakcí mají kamenné prodejny téměř 60% podíl, což ukazuje, že i během těchto slevových dní hrají svou neodmyslitelnou roli. Ve srovnání s loňským Black Friday evidujeme letos o necelých 6 % vyšší útratu a o skoro 7 % více transakcí,“ říká Jan Kočvara, Head of Business Inteligence Dateio.
Během letošních listopadových slevových akcí Češi v e-shopech utratili o 52 % více než v běžném měsíci říjnu 2024, což ukazuje, že Black Friday se pro mnohé české spotřebitele stává vrcholem nákupní sezony. V kamenných prodejnách Češi během Black Friday utratili oproti letošnímu říjnu o 16 % více. Trend ukazuje, že i přes stále rostoucí oblibu online nákupů mají tradiční kamenné obchody své stabilní místo. Analýza společnosti Dateio vychází z 52 milionů transakcí s celkovou hodnotou 43 miliard, a to v rámci sledování vybraných kategorií, které nakupující uskutečnili dohromady v říjnu a listopadu v letech 2023 a 2024.
Nejvíce lidé utratili za módu, mezi e-shopy zazářila Alza.cz, Temu a Allegro
Data více než 1,7 milionu nakupujících ukazují, které kategorie je na slevových akcích Black Friday zajímaly nejvíce. Jednalo se zejména o produkty v kategorii Móda, a to s nárůstem v obratu o 3 % oproti loňsku. Kategorie Dům a zahrada a Spotřební zboží se také staly hlavními tahouny letošních nákupů, přičemž Elektronika, která bývá tradičním vítězem amerického komerčního svátku, se umístila na čtvrtém místě. Značný nárůst oproti minulému roku zaznamenala kategorie nákupních agregátorů, jako je Alza, Temu nebo Allegro, které na svém webu sdružují různé kategorie produktů. V kategorii těchto a dalších jim podobných online tržišť proběhlo letos o 20 % více transakcí než v roce 2023.
Mezi e-shopy u nakupujících jednoznačně zabodovala Alza.cz, která dle dat z karetních transakcí klientů třech českých bank zvýšila tržby o přibližně 32 %. Na druhé a třetí příčce se umístily e-shopy Temu a Allegro, které zaznamenaly nárůst kolem 50 %. Top 5 zakončují DATART na čtvrté příčce a obchodník s fast fashion SHEIN na příčce páté. I e-shopy jako Möbelix a debutový Trendyol zaznamenaly významný růst, přičemž jejich tržby meziročně vzrostly o desítky procent.
Mezi kamennými obchody s největším obratem v Black Friday 2024 se umístily obchodníci DATART, Action nebo HORNBACH, přičemž největší nárůst oproti tržbě z loňského listopadu zaznamenal Action. Top pět kamenných obchodů zakončuje OBI na čtvrtém místě a skandinávský obchod s nábytkem JYSK na místě pátém.
Skokany roku mezi kamennými obchody, tedy těmi, které zaznamenaly vůbec největší procentuální nárůst tržeb, se dle sledovaných dat staly obchody Action s nárůstem o zhruba 50 % oproti loňskému listopadu, XXXLutz, který zaznamenal nárůst o téměř 60 %, Nike s růstem o 37 % nebo nizozemský obchod s kosmetikou Rituals, který si v rámci obratu meziročně polepšil o 31 %.
Přesun kupujících do online prostoru
Celkový objem transakcí se během Black Friday 2024 výrazně přesunul do online sféry. Online transakce tvořily 40,5 % celkového objemu plateb (o 6,2 p. b. více než v říjnu 2024), zatímco offline transakce klesly na 59,5 %. Tento trend potvrzuje, že online nakupování i nadále roste a Black Friday je pro e-shopy stále silnějším impulsem k slevovým a marketingovým akcím.
Platební chování během Black Friday
V porovnání s běžným měsícem (říjen 2024) došlo k 28,4% nárůstu útrat, 15,1% nárůstu počtu transakcí a 6,7% nárůstu počtu zákazníků. Meziročně (BF 2023 vs. BF 2024) zaznamenaly útraty růst o 5,9 %, přičemž počet unikátních zákazníků mírně klesl o 0,7 %.
„Významný nárůst online útrat a stabilní výkon kamenných prodejen ukazuje, jak se čeští spotřebitelé přizpůsobují aktuálním trendům v nakupování. Naše data potvrzují, že lidé stále častěji využívají Black Friday k předvánočním nákupům, což odráží skladba kategorií útrat, kterými obvykle obdarovávají své blízké pod stromečkem,“ uzavírá Jan Kočvara, Head of Business Inteligence Dateio.
Data z platebních transakcí zkoumala společnost Dateio v rámci celého měsíce listopadu 2024 a porovnala je s daty z předchozího měsíce října 2024 a listopadu roku 2023.
Dateio je česká fintechová společnost založená v roce 2013. Její jedinečnost tkví ve způsobu, jakým využívá potenciál platebních dat. Pomocí jejich hloubkové analýzy dokáže zjistit, kdy, kde, za co a jaký typ zákazníků kartami platí, a dokáže tak s daty hodnotně pracovat. Dateio vytváří hned dva produkty – Dateio platform a tapix.io. Dateio platform propojuje banky, obchodníky a jejich klienty prostřednictvím card-linked marketingu. Celé to funguje tak, že nabídky slev nebo cashbacku jednotlivých obchodníků jsou propojeny přímo s platebními kartami zákazníků. Ti tak získávají slevy při nákupech automaticky, aniž musejí používat fyzické kupony nebo různé aplikace. Nabídky jsou navíc cílené na základě analýzy nákupního chování, což napomáhá spokojenosti zákazníků i obchodníků. Tapix.io zase reaguje na potřebu bank lépe porozumět platebním datům jejich klientů a poskytuje finančním institucím nástroje pro detailní analýzu transakcí. Banky mohou díky tomu vytvářet lepší služby zaměřené na individuální potřeby klientů. Sídlo Dateia na pražském Smíchově momentálně obývá kolem stovky zaměstnanců.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Státní svátky 2024
- Kalendář jmen 2024 - svátky
- Prázdniny 2024/2025 nezveřejněny
- Státní svátky Prosinec 2024
- Kalendář jmen Listopad 2024 - svátky
- Kalendář jmen Prosinec 2024 - svátky
- Kalkulačka OSVČ 2024 (za rok 2023) - výpočet daně, sociálního a zdravotního pojištění
- Zvýšení důchodu 2024 - kalkulačka: důchod 18.000 Kč se od června 2023 zvýší o 722 Kč.
- Ošetřovné 2024 - kalkulačka: celkem 6.399 Kč za 9 dnů ošetřovného při příjmu 40.000 Kč. O 27 Kč více než vloni.
- Nemocenská 2024 - kalkulačka: lidé s příjmy nad 41.000 Kč si na nemocenské letos mírně polepší.
- Aktuální změny ve výpočtu čisté mzdy v roce 2024. O kolik se vám zvýší čistá mzda?
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpověď - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory