V4 Group (V4 Group)
Daně a účetnictví  |  26.12.2024 10:42:13

I Ježíšek se může splést aneb Jak na vrácení nevhodných dárků

 

Rozbalování vánočních dárků je za námi. Ale rozzářené dětské oči, ta nejlepší elektronika a perfektně padnoucí měkké dárky jsou často jen v reklamách. O dvě čísla větší bunda, dvoje stejné lego nebo nevhodná knížka… i to provází rozbalování vánočních dárků. Nic ale není ztraceno. I Ježíšek se může někdy splést. Přinášíme rady, co dělat, když pod stromečkem najdeme dárek, který není ideální? Záleží však na tom, kde a jak dárky Ježíšek pořídil – zda online nebo v kamenné prodejně.

Pokud byly dárky nakoupeny online, platí pro vrácení zboží lhůta 14 dní od převzetí. Kupující může dokonce odstoupit od smlouvy ještě před doručením, pokud najde lepší nabídku jinde.

Odstoupit od smlouvy není však možné v případech, kdy je zboží na míru upraveno, rychle podléhá zkáze, nebo z hygienických důvodů, pokud byl obal otevřen. Příkladem může být zubní kartáček,“ vysvětluje Miroslav Šperka, advokát a partner V4 Group.

Spotřebitel by měl zboží zkoušet jen v minimální míře, jak by to často bylo v kamenné prodejně. Pokud dojde k většímu opotřebení, může prodejce žádat náhradu za snížení hodnoty zboží.

Reklamace zboží a novinky v zákoně

Od ledna loňského roku platí novela občanského zákoníku, která prodlužuje tzv. domněnku vadnosti na 12 měsíců. Pokud se vada projeví během této lhůty, platí, že zboží bylo vadné již při převzetí. Na prodejci pak leží důkazní břemeno, aby prokázal opak.

Novela také upravuje pravidla pro slevové akce. Nově musí prodejci uvádět nejnižší cenu, za kterou bylo zboží prodáváno v posledních 30 dnech před slevou. Cílem je zabránit klamavým praktikám, kdy uměle navýšená původní cena zvyšovala atraktivitu slevy. "Dále novela zavádí pravidla pro recenze. Podnikatelé nyní musejí propojit recenze s reálnými objednávkami a falešné recenze mohou čelit pokutě Či kontrole ČOI,“ doplňuje Šperka.

Mnoho lidí se domnívá, že nelze reklamovat zboží, pokud vyhodili původní krabici. Obecně prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním obalu. Problém může nastat, když je obal součástí zboží, jako například různá dárková balení, sběratelská edice, nebo třeba sluneční brýle v pouzdře. V takovém případě musí zákazník obal vrátit spolu s daným zbožím.

Dárky, které nevrátíte

Existuje zboží, které vrátit ale nelze. Jedná se o případy, kdy byl dárek speciálně upraven prodávajícím pro spotřebitele, jako jsou například hodinky s gravírováním, nebo jedná-li se o zboží, které se rychle kazí. Odstoupit do 14 dnů nelze také u zboží, které po otevření uzavřeného obalu již nelze z hygienických důvodů vrátit, leda by zákazník vracel zboží ještě neotevřené, jako je zubní kartáček

 

Kamenné prodejny a jejich specifika

Na rozdíl od online nákupů nemá kupující automatický nárok na vrácení zboží v kamenné prodejně, pokud není vadné. „Prodejce může nabídnout výměnu za jiné zboží nebo poukaz, ale není povinen vrátit peníze. Je proto důležité číst podmínky vrácení uvedené na účtenkách,“ radí Šperka.

Prodejci, kteří nabízí nadstandardní služby, mohou stanovit vlastní podmínky, například zboží musí být nepoužité a s originálními visačkami.

Nákupy z Číny: AliExpress a práva spotřebitelů

Platformy jako AliExpress nyní spadají pod nová pravidla pro online tržiště. Zákon vyžaduje transparentnost informací, například o kritériích řazení produktů a zda je prodejce profesionálem.

Spotřebitelé v EU mají právo na záruku v délce 2 let a mohou zboží vrátit do 14 dní. AliExpress zajišťuje rovné podmínky, jako kdyby šlo o nákupy v rámci EU.

 Jak odstoupit od smlouvy

Odstoupení od smlouvy by mělo být provedeno písemně, aby bylo v případě sporu prokazatelné. Většina e-shopů uvádí postupy na svých stránkách. "Po doručení odstoupení vzniká povinnost vrátit zboží do 14 dní, stejně jako prodávající musí vrátit kupní cenu a náklady na dopravu," vysvětluje Šperka.

Náklady na vrácení zboží hradí obvykle kupující, pokud není uvedeno jinak v obchodních podmínkách.

Ačkoliv vracení a reklamace mohou působit komplikovaně, znalost práv a pravidel dává spotřebitelům větší jistotu. Je důležité nejen vědět, co lze vrátit, ale i jak postupovat, aby byl proces hladký.

V4 Group

V4 Group je poradenská skupina sdružující právní poradce, daňové konzultanty, auditory a účetní. Našim klientům nabízíme komplexní poradenské služby při vykonávaní jejich každodenních činností jako i řešení náročných obchodních transakcí.

Skupina V4 Group působí v České republice, Slovenské republice, Polsku a Maďarsku.


Více informací najdete na: www.v4group.eu

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






?

Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688