Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Auto Moto  |  25.12.2024 15:31:11

Představený luxusní elektromobil NIO se při nerovnostech téměř nehne. Nadšen je i exšéf koncernu Volkswagen

Čínská automobilka NIO v sobotu ve své domovině uspořádala každoroční „NIO Day“. Tentokrát zároveň u příležitosti 10. výročí založení společnosti, když velkolepé již 2denní akce se celkově zúčastnilo rekordních více než 22 tis. uživatelů. Automobilka mj. oficiálně představila svůj sedan s označením ET9, který má zahrnovat mnoho inovativních technologií. Komfort vozu má zajistit inteligentní systém podvozku Skyride, který dokáže 1000krát za sekundu upravit točivý moment a nezávisle řídit všechna čtyři kola, aby vyhověl potřebám různých jízdních scénářů. Společně s integrovaným hydraulickým aktivním odpružením při jízdě nedojde k úhoně ani 5patrová pyramida se šampaňským. Komfort mají u tohoto 4místného vozu dále poskytnout například prostorná sedadla nabízející mj. masáž 16 „horkými kameny“.

  NIO Day 2024 Guangzhou, Haixinsha Asian Games Park; Zdroj: NIO

ET9 automobilka prezentuje jako sedan, svou siluetou a výškou 1 620 mm spíše odpovídá SUV kupé. Do své nabídky NIO každopádně tedy přidává největší vůz s délkou přes 5,3 metrů, resp. šíří přes 2 metry. Limitovaná první prémiová edice 999 vozů byla po spuštění prodejů rychle pryč. K prvním zákazníkům se vůz dostane v březnu. Cena startuje na 818 tis. RMB (jüanů), tedy v přepočtu 112 tis. USD (2,7 mil. ). Vůz se 150 kWh baterií má dle čínské normy CLTC ujet 650 km, když spotřebu automobilka udává, vzhledem k velikosti vozu, vlastně na velmi solidních 16,2 kWh. Zrychlit z 0 na 100 km/h má ET9 za 4,3 vteřiny.

Jak známo NIO se úspěšně zhostila původně před lety konkurenční Teslou představené výměny baterií. Zatímco americká automobilka od záměru upustila, síť NIO Swap Station se během pár let rozrostla již na 2 800 míst. Řidiči tak vedle individuálního nabíjení celkově také již uskutečnili na 60 mil. výměn baterií. V tomto měsíci firma zaregistrovala denně již na 80 tis. výměn. Také u vozu ET9, který je již vybaven vysokonapěťovou 900V architekturou své elektrické soustavy, půjde baterii vyměnit. Avšak vzhledem k velikosti vozu jen u modernějších verzí těchto stanic. Zabere to jen přes 2 minuty, resp. 144 vteřin. Vedle výměny baterie každopádně dle NIO půjde při rychlém nabíjení (600 kW až při 765 A) dodat vozu za 5 minut energii na dojetí 255 km (u 120 kWh baterie).

Zdroj: NIO

Podobně jako jiné vozy automobilky rovněž ET9 půjde koupit bez baterie, resp. platit si následně její pronájem/služby (verze BaaS). U úvodní edice tak vůz vyjde v přepočtu o zhruba 420 tis. Kč levněji, resp. na 690 tis. RMB. Měsíčně pak řidič zaplatí 1 128 RMB (155 USD). Zákazník si ET9 bude moci vybrat z 9 barevných provedení, resp. interiér ze 3 kombinací. Zajímavostí je atypický obdélníkový volant, který není nijak mechanicky spojem s koly. Technologie drive-by-wire/steer-by-wire, používaná primárně v letectví se pomalu dostává i do automobilového sektoru. Vybavena je jím například Tesla Cybertruck. U ET9 asi Evropana překvapí i audiosystém se 35 reproduktory. Po vzoru třeba i některých luxusních evropských vozů má ET9 vedle hlavního 15,6palcového displeje infotainmentu také přes celou šíři úzký přístrojový panel. Doplnit lze, že následná běžná verze ET9 má cenově startovat na 788 tis. RMB (108 tis. USD), resp. BaaS verze na 660 tis. RMB (90 450 USD).

Zdroj: NIO

Každopádně řidiče jistě primárně zajímají jízdní vlastnosti. V úvodu zmiňované natáčení také zadních kol, umožňuje tomuto velkému vozu poloměr otočení 10,9 metru. Brzdná dráha ze 100 km/h je udávána na 35,2 metru. Napomoci k řízení má celkem na 31 pokročilých sensorů (včetně LiDARu), z nichž řada je patrná při pohledu na vůz. U exteriéru je zajímavostí i plovoucí středový náboj kol, který zajištuje, že logo NIO vždy směřuje vzhůru/neotáčí se.

Každopádně úchvatně působí prezentovaná jízda vozu přes nerovnosti, když na kapotu vozu je umístěna pyramida skleniček se šampaňským. Kam až Číňané v rámci prezentace svých vozů zašli, ukazuje účast bývalého dlouholetého šéfa koncernu Volkswagen, který byl odejit v létě před 2 roky. Herbert Diess se již dříve setkal se šéfem čínské automobilky (William Bin Li), tentokrát se přímo zúčastnil prezentace, i si sám vůz ET9 vyzkoušel.

 

Na posledním NIO Day automobilka zároveň představila také svou v pořadí třetí značku - Firefly. Nově se bude jednat o malé městské vozy. Na čínském trhu tak půjde koupit nejlevnější elektromobil NIO od 148 tis. RMB, tedy v přepočtu ani ne za půl milionu korun.

Zdroj: NIO

U NIO lze vlastně každopádně vidět, jak za poslední dekádu investovaných více než 53 mld. RMB (6,9 mld. USD) do vývoje dokázala zhmotnit do konečných inovativních produktů a patentů. Nutno nicméně podotknout, že v roce 2020 stála na pokraji krachu, dojít muselo na výraznou restrukturalizaci potažmo finanční injekce. V porovnání s konkurencí se ji také stále příliš nedaří masově prosadit, když měsíčně prodává okolo 20 tis. vozů. Z hlediska hospodaření navíc stále vykazuje ztráty. Například letos za poslední 3. čtvrtletí v přepočtu přes 746 mil. USD.

Závěrem ještě doplnit, že akcie NIO (NIO) na představené novinky nijak razantně nereagovaly. V první části týdne se nicméně na Wall Street posunuly výše, v úterý zakončily na 4,62 USD. 

Jiří Zendulka
V oblasti financí se pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688