(Kurzy.cz)
Akcie Volkswagen jsou již levnější, než byly při dieselgate a akcie Porsche jsou na historickém minimu
Akciím evropských automobilek se v úterý vůbec nedařilo. Firemní zprávy primárně zasáhly akcie BMW, když automobilka zveřejnila snížení výhledu v návaznosti na odhalené závady s integrovaným brzdným systémem dodávaným společností Continental. Problém se týká více než 1,5 milionu vozů a firmu v návaznosti také na záruční opravy bude stát vyšší stovky milionů eur. Celoroční prodeje vozů pak BMW očekává letos meziročně nižší, zatímco dosud počítala s mírným nárůstem. Mnichovská automobilka navíc zmínila pokračující utlumenou poptávku v Číně. Akcie BMW v reakci nakonec v úterý silně propadly o více než 11 % pod 69 EUR. Nevýrazně tak prorazily předchozí minima ze září roku 2022, resp. jsou nejlevnější od ledna 2021.
Akcie Volkswagen (VW) pak uzavřely níže než na podzim v roce 2015 v době vrcholícího pesimismu z provalené aféry dieselgate. O něco nižší závěrečné ceny však vlastně zaznamenaly „před nedávnem“ v březnu 2020 při covidových výprodejích. Tehdy totiž například preferenční akcie VW (zařazené v indexu DAX) uzavřely v systému Xetra nejníže na 87,20 EUR. Včera pak na 88,58 EUR, když odepsaly takřka 3,5 %.
Korelujícím vývojem procházejí samozřejmě i kmenové akcie VW, které v úterý zakončily na 93,45 EUR. Každopádně obě třídy akcií VW jsou zkrátka již jen zhruba na třetině ceny oproti posledním maximům z jara 2021. Z covidových minim se totiž dokázaly více než vzpamatovat a atakovaly historická maxima z doby, než vypukla dieselgate. Při pomalu ustupujícím covidu investory tehdy v přehnaných nákupech akcií VW vlastně hnala poptávka spotřebitelů po vozech, resp. výrazné objednávky vozů, které koncern nestíhal uspokojovat. A prodával s vyššími maržemi. Obecně situace v automobilovém sektoru se však od té doby otočila.
Vývoj preferenčních akcií VW za poslední dekádu
Zdroj: VW
Své sehrává zvyšující se konkurence. Čínské automobilky navíc dokázaly posunout kvalitu výroby a cenově přitom nadále tlačit na tradiční výrobce. Evropská komise (EK) po mnohaměsíčním šetření letos v červnu dospěla k závěru, že výrobci elektromobilů v Číně těží se subvencování, které tak konkurenčním výrobcům v EU hrozí újmou. V návaznosti tak vedle již vybíraného 10% cla, zavedla ještě prozatímní cla až 38,1 % (více také zde). Po pokračujících jednáních s Čínou, a s jednotlivými zasaženými automobilkami, pak v úterý oznámila vlastně již druhé zmírnění na jaře stanovených prozatímních cel. Nově by maximálně měly dosahovat 35,3 %, nejméně má platit Tesla. Její elektromobily mířící do EU ze šanghajské továrny mají být zdaněny 7,8 %. Například hlavní konkurent BYD pak více než dvojnásobně, resp. 17 %. Danou výši cel budou muset ještě posvětit členské státy EU.
Ze strany VW také v posledních dnech přišly zprávy, že by v rámci snahy o snižování nákladů mohla automobilka poprvé ve své historii přikročit k uzavírání závodů v Německu. Do hry se dostalo i možné ukončení „nedotknutelného“ programu zajištění pracovních míst z roku 1994, který brání propouštění až do roku 2029.
Akcie Porsche na historickém minimu
Akcie VW v úterý v
negativním směrování s menší intenzitou následovaly i koncernové akcie Porsche.
Obchodovaly se v systému Xetra odpoledne i pod hranicí 64,50 EUR, nakonec zakončily
níže o 1,7 % na 65,22 EUR. Každopádně tedy na novém historickém minimu.
Od svých maxim jsou pomalu již na polovině ceny. Loni v květnu se totiž
vyšplhaly až nad hranici 120 EUR. Zatímco tehdy trh automobilku oceňoval takřka
na 110 mld. EUR (přes 2,7 bilionu Kč), v současnosti na 59,4 mld. EUR
(1,49 bilionu Kč). Pro porovnání celý koncern je dlouhodobě "levnější". Aktuálně trh koncern VW oceňuje na sotva 45,9 mld. EUR (1,23 bilionu Kč).
Historický vývoj akcií Porsche
Zdroj: Porsche
Jak jsme dříve psali, automobilka Porsche loni zaznamenala v prodejích v Číně prudký zlom. A letos se zatím v tomto ohledu směrování nezměnilo. Přestože 2. čtvrtletí v celkových prodejích vyznívalo lépe, Porsche každopádně za letošní první část roku prodalo sotva 152 tis. vozů, zatímco loni to bylo za srovnatelní období téměř 171 tis. Sice se o 5 tis. EUR na 116 tis. EUR zvýšila průměrná prodejní cena, automobilka nicméně zaznamenala pokles hospodaření. A i automobilkou vydaný aktualizovaný výhled očekává meziročně horší čísla za celý rok. Své totiž navíc sehrály povodně ve Švýcarsku, což zasáhlo tamního dodavatele hliníkových dílů.
V oblasti financí se pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři