Export (export.cz)
Export  |  05.12.2024 09:00:00

Polsko zažívá dynamický rozvoj letišť

V Polsku dochází k dynamickému rozvoji regionálních letišť a počty cestujících lámou rekordy. V příštích letech se plánují velké investice do modernizace letišť. Polská vláda chce, aby cestující přijíždějící do země měli co nejpohodlnější podmínky na všech regionálních letištích i na současném centrálním letišti ve Varšavě. V roce 2032 má být uvedeno v Polsku do provozu nové centrální uzlové letiště CPK v blízkosti Varšavy.

Letiště v Gdaňsku. Foto: Shutterstock

Modernizace regionálních letišť a výstavba nového centrálního uzlového letiště nabízejí obchodní příležitosti pro české firmy.

VÝZNAMNĚJŠÍ ROLE REGIONÁLNÍCH LETIŠŤ

Regionální letiště v Polsku odbaví v současné době 63 % všech leteckých cestujících. Při vstupu Polska do Evropské unie před 20 lety to bylo pouze 31 % cestujících. To ilustruje rostoucí roli regionálních letišť ve vnitrostátní a mezinárodní letecké dopravě. Od roku 2004 se počet leteckých cestujících obsloužených v Polsku zvýšil sedminásobně, a to z 8,8 milionu na více než 57 milionů předpokládaných na konci letošního roku. V roce 2023 počet cestujících obsloužených na polských letištích poprvé v historii přesáhl hranici 50 milionů.

Vstupem do EU se letecká doprava stala levnější, pohodlnější a cestující jsou chráněni společnými právy. V roce 2024 Polsko slaví 95. výročí založení letecké společnosti LOT a 90. výročí varšavského letiště Frédérica Chopina.

CENTRÁLNÍ A REGIONÁLNÍ LETIŠTĚ SE DOPLŇUJÍ

Dynamický rozvoj regionálních letišť má klíčový význam pro vytvoření dostatečně velké letecké osobní dopravy, která je nezbytná v souvislosti s výstavbou nového centrálního uzlového letiště CPK mezi Varšavou a Lodží. Podle analýz Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) plní uzly a regionální letiště odlišné, ale vzájemně se doplňující funkce. Proto po výstavbě CPK letiště budou regionální letiště i nadále hrát důležitou roli v ekonomickém a komunikačním systému Polska.

Největším letištěm v Polsku a zároveň jedním z nejvýznamnějších ve střední Evropě je letiště Frédérica Chopina ve Varšavě. V roce 2023 odbavilo rekordních 18,5 milionů cestujících. V letošním roce se předpokládá odbavení přibližně 20,5 milionů cestujících. Letiště Krakov je v současné době největším regionálním letištěm v Polsku. Letos již odbavilo více než 10 milionů cestujících. Podle prognóz odbaví do konce roku 2024 více než 11 milionů cestujících. Rekordní počet odbavených cestujících vykazují letos také letiště ve Vratislavi a Řešově.

INVESTICE DO MODERNIZACE

Ministerstvo infrastruktury chce v příštích letech modernizovat centrální letiště ve Varšavě i regionální letiště (Krakov, Gdaňsk, Katovice, Vratislav, Poznaň, Řešov, Lodž, Varšava – Modlin, Bydhošť, Štětín, Lublin, Zelená Hora, Radom). Rozvoj letišť bude zahrnovat investice do technické infrastruktury i do zázemí přímo sloužícího k odbavení osobní dopravy.

Investiční plány na letišti Krakov zahrnují rozšíření rozlohy terminálu pro cestující ze současných 55 tisíc m2 na 80 tisíc m2, aby mohl odbavit až 16 milionů cestujících ročně. Postaven by měl být do šesti let. Rozšíří se počet parkovacích ploch pro letadla ze současných 22 na 35 a rozšíří se skladovací prostory nákladního terminálu přibližně o 50 %. Klíčovou součástí další modernizace letiště je výstavba nové vzletové a přistávací dráhy, která zůstává klíčovým prvkem infrastruktury letiště. Modernizace letiště Krakov v příštích 20 letech přijde na 3 miliardy zlotých.

Letiště Katovice plánuje do roku 2028 rozšíření všech zón letiště. Největším a nejnákladnějším projektem je výstavba hlavního terminálu pro cestující o rozloze 49 tisíc m2. Investice dále zahrnuje například nový silniční systém před hlavním terminálem, rozšíření terénních parkovišť, výstavbu vícepodlažního parkoviště, čtvrtý hangár pro údržbu letadel či druhý nákladní terminál. Celkové odhadované náklady na investiční program letiště Katovice činí 1,5 miliardy zlotých.

DOPLŇKOVÉ LETIŠTĚ VARŠAVA-MODLIN

Letiště Varšava-Modlin slouží jako doplňkové letiště k Chopinovu letišti ve Varšavě a je klíčové pro nízkonákladové dopravce. Nachází se 37 kilometrů severozápadně od centra Varšavy. Mezi plánované investice do letecké infrastruktury patří výstavba nové vzletové a přistávací dráhy. Stávající dráha bude sloužit jako pojezdová dráha. Tím dojde ke zvýšení kapacity manévrovací plochy.

Kromě toho budou vybudovány další odbavovací plochy pro letadla, blíže k prahu dráhy budou vybudována stání pro odmrazování letadel a dojde k rozšíření pojezdových drah. V plánu je spuštění nákladního terminálu, rozšíření terminálu pro cestující a vybudování vícepodlažního parkoviště. Důležitým prvkem plánu je také výstavba úseku železniční trati spojující stanici Modlin s letištěm Varšava-Modlin a výstavba moderního železničního nádraží.

VARŠAVSKÉ PLÁNY

Rozšíření letiště Chopina ve Varšavě bude oznámeno v prosinci 2024. Podle prezidenta polských letišť umožní rozšíření letiště obsloužit 30 milionů cestujících ročně. Samotný proces rozšíření by měl být dokončen v roce 2029.

Nové centrální uzlové letiště CPK v Baranově 37 kilometrů západně od Varšavy bude vybudováno na ploše asi 3 tisíce hektarů a bude nejmodernější v Evropě. Uvedení do provozu se plánuje v roce 2032. V první etapě bude mít letiště CPK kapacitu až 34 milionů cestujících ročně s možností dalšího rozšíření.

ŠANCE PRO ČESKÉ FIRMY

Nejvýznamnější stavební firmy působící v Polsku (např. Budimex, Strabag, Porr, Erbud, Skanska, Vinci, Doraco Construction, Unibep) mají určitě největší šance podílet se na výstavbě letiště CPK a modernizaci polských regionálních letišť. České firmy mohou uspět jako jejich subdodavatelé. Nabízí se například dodávky projekčních prací, stavebních prací, stavebních materiálů, prvků řízení letového provozu, veškerého vybavení letišť, energetických zdrojů, apod. Českým firmám doporučujeme za tímto účelem kontaktovat polské stavební firmy, případně přímo regionální letiště a společnost CPK (Centralny Port Komunikacyjny).

Jaroslav Remeš, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Varšavě

Moderní ekonomická diplomacie



Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688