Firma Albaform otevřela závod v Mexiku, země se stává cílem menších českých podniků
Mexiko se stále více stává cílem českých malých a středních firem hledajících expanzi na severoamerické trhy. Díky strategické poloze, kvalifikované pracovní síle a konkurenceschopným nákladům nabízí ideální podmínky pro investice. Tento potenciál potvrzuje i rozhodnutí české společnosti ALBAform, která v mexickém státě Querétaro otevřela nový výrobní závod.
Automotive je největším průmyslovým odvětvím v zemi a pilířem mexického exportu. Foto: Shutterstock
ALBAform je úzce specializovaná rodinná firma manželů Vintrlíkových, jejíž majitelkou a ředitelkou je Monika Vintrlíková, mimo jiné také honorární konzulka ČR pro americký stát Georgia v Atlantě. Firma vyrábí drátěné konstrukce do autosedaček používané v autech předních značek. V Mexiku manželé Vintrlíkovi otevřeli svůj třetí výrobní závod po Česku a USA.
VÝHODY VYBRANÉHO INDUSTRIÁLNÍHO PARKU
ALBAform si pro svůj mexický závod vybrala industriální park PYME u města Santiago de Querétaro, které nabízí výhodnou kombinaci blízkosti k Mexico City (cca 200 km), bezpečnost a silné obchodní vazby. Region je domovem desítek úspěšných zahraničních firem včetně desítek německých. Nový výrobní závod ALBAform byl slavnostně otevřen na konci září za přítomnosti náměstka ministra zahraničních věcí Eduarda Huliciuse a českého velvyslance Tomáše Harta.
Slavnostní otevření výrobní haly ALBAform přilákalo desítky významných hostů včetně viceministra pro hospodářský rozvoj státu Querétaro Genaro Montese, ředitele industriálního parku PYME Davida Mercada a dalších obchodních partnerů a zástupců institucí, jako je CzechTrade Mexiko či JBV – realizátor projektů pro podporu ekonomických aktivit v zahraničí PROPEA, jehož služeb firma dříve využila. Po symbolickém přestřižení pásky se mohli účastníci projít po hale a seznámit se s výrobními procesy, které jsou ve většině plně automatizované.
PLÁNY ROZŠÍŘENÍ ZÁVODU
Závod v Querétaru zahájil výrobu na jaře 2024 na ploše 1 300 m2 a nyní zaměstnává 30 lidí ve třísměnném provozu. Do budoucna firma plánuje rozšíření počtu zaměstnanců až na 150. Na základě rostoucí poptávky zákazníků plánuje ALBAform svou výrobní plochu v Mexiku brzy zdvojnásobit.
ALBAform vyrábí jak jednodílné drátěné díly, jež se pouze ohýbají na CNC strojích, tak svařované rámy, jež se skládají z několika ohýbaných dílů. Finální produkt se poté sváří ve svařovacím robotu. Tyto rámy tvoří komplexní konstrukci sedadla a koncoví klienti na něj pak připevňují pěnovou výztuhu autosedačky a upevňují potah. Polovina produkce mexického závodu míří na americký trh, zatímco druhá polovina zůstává v Mexiku. Tento model nearshoringu firmě umožňuje efektivně reagovat na rostoucí poptávku v obou regionech.
ALBAformu se v Mexiku za prvních několik měsíců podařilo vytvořit příjemné a přátelské pracovní prostředí. Nabízí atraktivní pracovní podmínky a také bonusy a různé benefity. V Querétaru je například samozřejmostí, že zaměstnavatel zajišťuje dopravu zaměstnanců do a z práce, nabízí dotované obědy apod. Bez těchto benefitů v podstatě do závodu nikdo pracovat nepřijde. Většina zaměstnanců pochází z přilehlých vesnic a komunit v okolí industriálního parku PYME, avšak působí tam i jeden český inženýr, který se již v Mexiku zabydlel.
Slavnostní otevření závodu ALBAform. Foto: Velvyslanectví ČR v Mexiku
PROČ JE DŮLEŽITÝ MEXICKÝ AUTOPRŮMYSL
Mexiko je významným hráčem v globálním automobilovém průmyslu díky své strategické poloze, konkurenčním nákladům a silné síti dodavatelů. Automobilový sektor přispívá významnou měrou k hospodářskému růstu země a slouží jako klíčový exportní segment, zejména do Spojených států a Kanady.
Mexiko je aktuálně sedmý největší výrobce automobilů na světě s ambicemi posunout se ještě výš, přičemž v roce 2024 se očekává rekordní výroba přes 4 miliony vozidel. Z toho více než 75 % tvoří lehká užitková vozidla, zbytek osobní auta. Asi 80 % produkce je určeno na export, především do USA, Kanady, Německa a Brazílie. Export automobilů se za leden až červenec 2024 zvýšil o 8,44 % oproti předchozímu roku, což posiluje pozici Mexika jako klíčového partnera v globálním automobilovém obchodu. Od roku 2023 je Mexiko dokonce třetí největší světový vývozce po EU a Číně.
V Mexiku působí globální značky jako General Motors, Volkswagen, Audi, Nissan, Ford, Toyota a další. Tesla například plánuje novou gigatovárnu nedaleko Monterrey ve státě Nuevo León. Automobilový průmysl je významným zaměstnavatelem – například ve státě Guanajuato pracuje v tomto odvětví 145 000 lidí, zatímco v San Luis Potosí vytváří sektor 85 000 pracovních míst. Mnoho regionů, jako třeba Bajío, tvoří klíčové výrobní klastry se stovkami dodavatelů a subdodavatelů.
NEJVĚTŠÍ PRŮMYSLOVÉ ODVĚTVÍ V ZEMI
Automobilový průmysl představuje 4 % celkového mexického HDP a 20,5 % průmyslového HDP, což z něj dělá největší průmyslový segment. Mexiko se také zaměřuje na rozvoj elektromobility a bateriových technologií, čímž posiluje svou pozici na rostoucím trhu s elektrickými vozidly. Investice do infrastruktury a inovací přispívají k dalšímu rozvoji sektoru. S rostoucí výrobou a zaměřením na nové technologie, jako jsou elektromobily, si Mexiko upevňuje svou pozici jednoho z hlavních hráčů na automobilovém trhu. Díky blízkosti k USA a přístupu k dohodám o volném obchodu je dobře situováno pro další růst a expanzi.
STRATEGICKÝ CÍL PRO EXPANZI
Příběh ALBAform potvrzuje, že Mexiko je strategickým cílem pro české firmy hledající expanzi. Kromě přístupu na severoamerické trhy nabízí stabilní prostředí, kde jen automobilový sektor překonal v roce 2024 hranici 4 milionů vyrobených vozidel. Díky rostoucí poptávce po lokálních dodavatelích v Mexiku i USA se otevírají nové příležitosti nejen v automobilovém průmyslu, ale i v přidružených odvětvích, jako jsou elektromobilita nebo logistika. Nová mexická vláda prezidentky Claudie Sheinbaum navíc bude nearshoring dále aktivně podporovat a lákat zahraniční investory.
Uvažujete o vstupu na mexický trh, nebo chcete více informací o výhodách nearshoringu? Kontaktujte nás a zjistěte, jak mohou české inovace uspět v jednom z nejdynamičtějších průmyslových regionů světa.
Daniela Sedláková, ekonomická specialistka
Martin Tušl, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Mexiku
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Akcie ČEZ - ČESKÉ ENERGETICKÉ ZÁVODY, aktuální vývoj cen, akcie-cz online
- Akcie ČEZ - ČESKÉ ENERGETICKÉ ZÁVODY, aktuální vývoj cen obchodů Burza, akcie-cz online
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
- AED, SAE dirham - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
?