Čeští investoři zachránili dědictví bratří Benediktů (Kluci z porcelánu)
Porcelánka G. Benedikt sází na místní kvalitní kaolin a vysoký podíl ruční práce. Foto: G. Benedikt Group
Takzvaná velká privatizace přinesla do Česka v 90. letech minulého století tolik potřebný kapitál, pro mnoho tradičních českých značek ale nešlo o úplně šťastnou éru. Zpočátku se zdálo, že to bude příběh i někdejšího Závodu 07 v Karlových Varech-Dvorech, kde se porcelánové nádobí vyrábělo od roku 1882. A přestože se za socialismu porcelánka musela spokojit s nicneříkající značkou Hotelový porcelán, na dně talířů, hrnků a misek se stále skvělo tradiční logo GB, Gebrüder Benedikt.
Někdejší podnik bratří Benediktů měl stále ještě dobré renomé, a tak po něm v roce 1992 v rámci privatizace sáhla švýcarská skupina Laufen. Karlovarskou porcelánku začlenila do jedné divize společně se dvěma dalšími fabrikami zvučného jména, Lilien v dolnorakouském Wilhelmsburgu a švýcarskou Suisse Langenthal v bernském kantonu. Zpočátku to vypadalo jako velká výhra pro Karlovarské: produkce v Rakousku i ve Švýcarsku byla postupně ukončena a všechny tři značky se nadále vyráběly jen ve Dvorech. Jenže kvůli neuváženému obchodnímu modelu Laufenu nakonec celá divize skončila v insolvenci a karlovarské porcelánce hrozil krach. Naštěstí se ovšem našel český investor, firma Polyflex, která fabriku zafinancovala. A protože nový majitel nechtěl tři brandy opět oddělovat, s karlovarskou porcelánkou koupil i značky Lilien a Langenthal.
TŘI DOMÁCÍ TRHY
„Získali jsme tak hned tři domácí trhy, z nichž každý měl svá tradiční exportní teritoria. G. Benedikt vyvážel na východní trhy a na Balkán, Langenthal byl úspěšný v Itálii, Španělsku a v zemích Beneluxu a rakouská porcelánka zase kromě jižní Evropy měla kontakty také v Nizozemsku, ve Skandinávii a částečně i v USA,“ vysvětluje Pavel Janák, generální ředitel G. Benedikt Group, který je společně s Markem Stanzelem spolumajitelem celé skupiny. Ta má v Karlových Varech 250 zaměstnanců. Patnáctičlenný tým, který zajišťuje prodej, servis a logistiku, si drží ve Švýcarsku. A několik zaměstnanců má i v Rakousku, kde běží obchod a marketing pro značku Lilien.
Možná trochu paradoxně to byla právě mateřská porcelánka ve Dvorech, která se exportně musela přeorientovat z východu směrem do střední Evropy. A to včetně ruského trhu. „Ten byl ale vždy nevyzpytatelný, pár velkých zakázek se podařilo, a pak dlouho nic. Před vypuknutím války na Ukrajině tvořilo Rusko jen pár procent z vývozu, takže nás ztráta nijak neovlivnila,“ líčí Pavel Janák.
Zatímco Lilien i Langenthal byly zavedené značky, domácí brand G. Benedikt bylo potřeba znovuoživit a poslat do světa. Klíčovou roli v marketingu přitom hrají veletrhy. Karlovarská porcelánka tak všechny tři své značky pravidelně vyjíždí propagovat na gastronomické akce do zahraničí, kterým vévodí prestižní veletrhy jako HostMilano, Alles für den Gast v Salcburku nebo Igeho v Basileji. „Sami nebo prostřednictvím našich partnerů jsme zastoupeni asi na deseti veletrzích ročně. Praze se nevyhýbáme, ale my potřebujeme představit naši produkci jako koncept, dobře ji nasvítit a na úrovni odprezentovat. A takové výstavní prostory v Praze kromě ojedinělých gastroakcí zatím chybí,“ upozorňuje šéf G. Benedikt Group. Prozatím nejmodernější zázemí v podobě designového showroomu firma letos v dubnu získala ve švýcarském Langenthalu, a to přímo v historických prostorách někdejší porcelánky. Developer, kterému areál patří, tu chce pěstovat nejen obchod, ale i kulturu, a tak u pecí, kde se dříve vypaloval porcelán, zazněla třeba i Smetanova Prodaná nevěsta.
Trendem posledních let jsou barvy a jejich kombinace. Foto: G. Benedikt Group
SERVIS A INOVACE
Hotelnictví a gastronomie, odkud se rekrutují hlavní obchodní partneři porcelánek, jsou konzervativní obory, které podle Pavla Janáka vyžadují kombinaci dvou dovedností: perfektního, rychlého servisu a neustálé inovace. G. Benedikt Group se proto obojí snaží nabízet. Budovat si dlouhodobé vztahy se zákazníky mimo jiné znamená mít na skladě neustále téměř celý sortiment. Zhruba pět procent nádobí se totiž ročně pravidelně obměňuje, a restaurace tak potřebují výrobky porcelánek průběžně dokupovat. I jejich vkus se ale mění, a tak nepoptávají stále totéž. I tady G. Benedikt odvedl kus práce. „Za socialismu to bylo jednoduché: veškeré restaurace a jídelny měly od nás buď tvar Princip, nebo Praha. Když se na sklonku éry objevil tvar Melodie, byla to malá revoluce a stály se na ni fronty,“ vzpomíná Pavel Janák.
Dnes G. Benedikt každým rokem představuje dva až tři nové tvary a pod každou značkou prodává na 20 různých řad. Spolupracuje přitom s řadou českých i zahraničních designérů, a také vysokými školami, jako je pražská UMPRUM. Stále přitom platí, že musí jít nejen o kvalitní design, ale také o nádobí do gastronomických provozů, tedy stohovatelné a odolné.
Což ovšem neznamená, že by porcelán nepodléhal módním trendům. „Aktuálně se hodně řeší barevnost, zatímco dříve to bylo naopak: hlídala se hlavně dokonalá bělost. V módě jsou různé povrchy a glazury, a také excentrické tvary. A čím dál častější jsou i různé kombinace modelových řad nádobí, a to i napříč našimi značkami,“ přibližuje Pavel Janák. Trendům se přizpůsobuje i výroba. V Karlových Varech například jako jediná fabrika ve střední a východní Evropě nabízejí i digitální tisk na porcelán, což je ideální řešení pro menší série.
Průběžně se inovuje i samotná výroba, která je založena na vypalování v pecích, a tím je energeticky velmi náročná. Když před dvěma lety vyletěly ceny zemního plynu strmě vzhůru, začaly ve Varech investovat do udržitelnějšího zacházení s energiemi. V továrně vznikly zásobníky na propan-butan, které pomáhají vykrýt výkyvy cen, porcelánka si pořídila novou kompresorovnu, která dokáže úsporněji vytápět pece, hospodárněji se využívá také spalinové teplo.
BYZNYS, KTERÝ ROSTE SE ZÁKAZNÍKY
S neustálými inovacemi se pojí i hledání nových příležitostí na trhu. Zatímco dříve se karlovarská porcelánka již podle svého názvu orientovala na hotely a restaurační provozy, dnes je pole uplatnění mnohem širší. G. Benedikt Group tak vyrábí porcelánové nádobí také pro zážitkové restaurace, cateringové služby a firemní či školní jídelny. A v poslední době se prosazuje také takzvané systémové nádobí, které je kalibrované a hodí se do tabletů používaných v nemocnicích nebo domovech pro seniory.
Lidé s hendikepem představují ostatně další zajímavý segment, i proto pro ně karlovarská porcelánka vyvinula zvláštní řadu ergonomického nádobí, kam patří třeba „nepřekotitelný“ hrníček. „My nemůžeme vyrábět nádobí pro všechny a je jasné, že levnější restaurace raději sáhnou po konkurenci z Asie nebo Turecka, které my nemůžeme konkurovat. Na druhou stranu existuje čím dál více provozů hromadného stravování, které si mohou dovolit pořídit si kvalitní porcelán. Životní úroveň Evropanů obecně roste a my se snažíme růst s ní,“ uzavírá Pavel Janák, ředitel a spolumajitel G. Benedikt Group.
BLAHOSLAV HRUŠKA
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
- AED, SAE dirham - převod měn na CZK, českou korunu
- HUF, maďarský forint - převod měn na CZK, českou korunu
- PLN, polský zlotý - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
?