Při nákupech elektroniky již e-shopy dominují nad kamennými prodejnami
Pomalu se blíží Black Friday, při kterém< můžeme ušetřit spoustu peněz nákupem zlevněného zboží. Asi nejvíce jsou propagovány nabídky elektroniky. Národní data společnosti NADA na reprezentativním vzorku české internetové populace ukazují, že většina nákupů elektroniky probíhá přes e-shopy. Českému trhu vévodí Alza a Datart.
Dvě třetiny lidí pod 45 let dávají při nákupu elektroniky přednost e-shopům
Více než polovina Čechů nakupuje elektroniku alespoň jednou za půl roku. Velký rozdíl panuje podle pohlaví – zatímco u mužů je tento podíl 65 %, mezi ženami je to pouze 37 %. Ještě větší rozdíly sledujeme při četnosti nákupu 1x za 3 měsíce a častěji – s touto frekvencí nakupuje elektroniku 34 % mužů, ale jen 11 % žen. Z hlediska věku nakupují elektroniku nejvíce lidé od 20 do 50 let, naopak nejméně senioři nad 65 let. Častěji elektroobchody využívají lidé s vyššími příjmy a ti, kdo žijí ve velkých městech.
Výrazná převaha mužů však platí spíše jen u nákupu osobní elektroniky, nikoliv u elektroniky pro celou domácnost. Na nákupech elektroniky do domácnosti (tj. počítače, televize, domácí spotřebiče apod.) se podle svých slov podílejí muži v 80 % případů, ženy v 72 % případů. Z těchto hodnot pravděpodobně vyplývá, že většinu nákupů elektroniky do domácnosti řeší muži i ženy společně.
Třetina Čechů nakupuje elektroniku nejčastěji ve velkých kamenných elektroprodejnách, respektive pobočkách obchodních řetězců. Každý desátý dává přednost malým kamenným elektroprodejnám. Více než polovina dotázaných ovšem nakupuje elektro především přes internet, v nejrůznějších e-shopech, ať již zaměřených výhradně na elektroniku (22 %) nebo v takových, které nabízejí i jiné zboží (32 %).
Lidé, kteří volí pro své nákupy elektroniky častěji e-shopy než kamenné prodejny, jsou zároveň ti, kdo nakupují elektroniku mnohem více. „U preferencí e-shopů a kamenných prodejen nám vychází poměr přibližně 5:4 ve prospěch e-shopů, ale když navíc zohledníme frekvenci nákupů, misky vah se na stranu e-shopů překlopí ještě výrazněji, až k poměru 2:1,“ dodává analytik Radek Pileček ze STEM/MARK.
Nákup elektroniky přes internet preferují zejména mladší věkové skupiny. Až do věku 45 let dávají e-shopům přednost dvě třetiny oslovených. Kamenné prodejny mají převahu u věkových skupin od 55 let výše. „Kamenné prodejny jsou při nákupu elektroniky rovněž častější variantou u žen, které tomuto typu zboží tolik nerozumí, proto si rády nechají poradit od prodavačů či asistentů v daných obchodech,“ říká výzkumný analytik Radek Pileček. Do kamenné prodejny směřují hlavně lidé žijící ve středně velkých městech, ale například Pražáci si objednávají spíše z e-shopů, přestože mají kamenné obchody „za rohem“.
Téměř 70 % Čechů vyhlíží slevové nabídky
Bez ohledu na to, zda jde o jedince nakupující přes internet nebo v kamenných prodejnách, téměř 70 % dotázaných tvrdí, že nakupují co nejlevněji a cíleně využívají slevových nabídek. To se týká i blížících se akcí Black Friday, které právě tito lidé s napětím vyhlížejí. Uvedený podíl neklesá v žádné skupině obyvatel (podle pohlaví, věku, vzdělanosti, místa bydliště apod.) pod hranici 60 %, což dokládá, že se zájem o slevy týká opravdu všech. Zajímavé je, že lidé vyhlížející slevy se nechají nadprůměrně často ovlivnit internetovými komentáři či recenzemi.
V rámci různých typů zboží z oblasti elektroniky existují spíše jen malé rozdíly v otázce nakupování online vs. offline. Pouze u počítačových programů a počítačových her vychází logicky jednoznačná převaha nákupu přes internet, naopak méně než pětina lidí, kteří toto zboží kupují, jej chodí vybírat do kamenných prodejen. Například u mobilů a jejich příslušenství jsou preference online vs. offline nákupů v podstatě vyrovnané.
Obdobná situace panuje u spotřební „černé“ elektroniky – 41 % ji nakupuje přes internet, 35 % v kamenných obchodech a 24 % nemá v této záležitosti vyhraněné preference. U fotoaparátů či videokamer je poměr e-shopů proti kamenným prodejnám zcela vyrovnaný. Jediným typem zboží, kde jsou kamenné obchody ve vedení, je tzv. bílá elektronika a nejrůznější domácí spotřebiče. Ty chtějí lidé častěji vidět přímo v obchodě na vlastní oči, nikoliv pouze na fotce na internetových stránkách e-shopu.
Nejčastěji lidé nakupují elektroniku v Datartu a na Alze
Národní data (NADA) poskytují detailní přehled o znalosti a využívání různých značek obchodů (nejen) s tímto typem zboží a dokonce o značkách všech dílčích produktů. Hned 6 různých obchodů s elektronikou se může pyšnit tím, že je zná více než 90 % české internetové populace – Datart, Alza, Mall, Planeo Elektro, Okay a Electro World. U prvních dvou jmenovaných se toto číslo dokonce přibližuje 100 %.
Nejčastěji využívanými obchody s elektronikou (bez rozlišení online a offline nákupů) jsou Datart a Alza. V obou z nich nakupuje přibližně 1/5 Čechů pravidelně, další 2/5 alespoň občas. S jistou mírou pravidelnosti tak v příslušných obchodech nakupuje více než 60 % dotázaných. Své stálé zákazníky mají i další značky obchodů, ovšem za Datartem a Alzou prokazatelně zaostávají.
Každý z obchodů má trochu jiné zákazníky. „Uvažujeme-li pouze lidi, kteří zde nakupují pravidelně, nejmladší zákazníky má Alza s věkovým průměrem 37 let. S nízkým věkem souvisí i výrazně nadprůměrná volební podpora Pirátů u zákazníků Alzy, naopak v Okay či Planeo Elektro nakupují nadprůměrně často voliči ANO. Zákazníci Datartu sice nemají volební preference nijak vyhraněné, ale odlišují se například tím, že se častěji snaží být upravení a učesaní, přestože tráví hodně svého volného času v přírodě,“ komentuje výsledky analytik Radek Pileček ze STEM/MARK.
Zpráva vychází z Národních dat, která vznikla online dotazováním na Českém národním panelu. Jedná se o kontinuální sběr dat po 6 měsících, přičemž data použitá v této tiskové zprávě jsou za 1. pololetí roku 2024. Celkem vzorek zahrnuje 5 100 respondentů, kteří proporčně reprezentují českou internetovou populaci nad 15 let podle pohlaví, věku, nejvyššího dosaženého vzdělání, kraje, velikosti místa bydliště a socioekonomické klasifikace.
STEM/MARK a. s. se řadí mezi renomované české agentury zabývající se výzkumem trhu. V letošním roce slaví 30. narozeniny. V portfoliu služeb má různé typy marketingových a sociologických výzkumů, podílí se na řadě mediálních „one currency“ projektů na českém trhu (např. Mediaprojekt, Radioprojekt) a mezi její klienty patří různé bankovní instituce, mediální domy, společnosti zabývající se energetikou a dopravou i různé instituce, univerzity a další.
NADA Research je přední společnost zaměřená na poskytování detailních dat o nákupním, spotřebním a mediálním chování českých spotřebitelů. Nabízí komplexní reporty a data, která pomáhají firmám lépe porozumět svým zákazníkům a optimalizovat jejich marketingové strategie. Díky robustní databázi má NADA Research rychlý přístup k informacím z mnoha oblastí. Sběr NÁRODNÍCH DAT probíhá na Českém národním panelu.
Český národní panel je jedním z největších výzkumných panelů v Česku. Společně s panely na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku, Rumunsku a v Bulharsku tvoří European National Panels (ENP). Tyto panely slouží pro kvalitní a rychlé on-line sběry dat o internetové populaci. Disponují početnou skupinou více než 170 000 aktivních respondentů.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
13.11.2024 Pojištění elektromobilů kryje specifická rizika
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?