Elektromobilita v číslech: V Česku 32 tisíc celkem, v EU přes milion nových osobních bateriových elektromobilů za 9 měsíců
V Česku bylo k 30. září 2024 provozováno 31 713 osobních bateriových elektrických vozidel kat. M1, během devíti měsíců letošního roku se jejich počet zvýšil o 9 262 vozidel (pozn. vč. ojetin). V zemích EU bylo letos od ledna do září registrováno 1 047 859 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 5,8 % méně, podíl na všech registracích dosáhl 13,1 %, k dispozici bylo přes 792 tisíc veřejných dobíjecích bodů. V Česku bylo ve stejném období registrováno 7 231 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 56,2 % více, podíl na všech registracích dosáhl 4,2 %, k dispozici bylo téměř 5,5 tisíce veřejných dobíjecích bodů – z toho více než 400 s výkonem nad 150 kW, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy, Evropského sdružení výrobců automobilů a Evropského sdružení výrobců automobilů a Evropské observatoře pro alternativní paliva.
Téměř každý čtvrtý osobní elektromobil v Česku je Tesla
V Česku bylo k 30. 9. 2024 provozováno 31 713 osobních bateriových elektrických vozidel kat. M1, během devíti měsíců letošního roku se jejich počet zvýšil o 9 262 vozidel. „Nejčastěji jsou u nás zastoupeny značky Tesla (7 355), Škoda (4 641), Volkswagen (3 339), BMW (2 966) a Hyundai (2 228). V hl. m. Praze je registrováno 12 299, ve Středočeském 4 929 a v Jihomoravském kraji 3 146 BEVs. Přibližně 3/4 registrací je firemních (74,1 %), čtvrtina vozidel (25,4 %) je evidovaná jako ojetiny, tedy s opakovanou registrací. Během třech kvartálů letošního roku byly překročeny registrace celého loňského roku, vliv na tuto skutečnost měl nepochybně Záruční program ELEKTROMOBILITA Národní rozvojové banky, která v pondělí 14. října zastavila příjem žádostí z důvodu vyčerpání alokovaných prostředků, nicméně také sekundární trh s těmito vozidly meziročně rostl,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Celkem bylo ke konci září v Centrálním registru vozidel Ministerstva dopravy evidováno 45 641 BEVs: 11 875 kat. L, 31 713 kat. M1, 2 kat. M2, 187 kat. M3, 1 798 kat. N1, 15 kat. N2, 23 kat. N3 a 28 BEVs zařazených jako ostatní. Elektrická vozidla s externím dobíjením mají v Česku k dispozici 5 493 veřejných dobíjecích bodů, více než 70 % z nich jsou běžné AC dobíjecí body s výkonem do 22 kW. Pozitivní je, že co do počtu i podílu rostou vysoce výkonné dobíjecí body s velmi rychlým dobíjením nad 150 kW, které umožňují doplnit energii v řádech několika minut – aktuálně se tyto body podílí na veřejné dobíjecí infrastruktuře téměř 8 %.“
Nejregistrovanější bateriová elektrická vozidla dle kategorie a značky:
- Kategorie L: HECHT (3 333), SUPER SOCO (538), AKUMOTO (488)
- Kategorie M1: TESLA (7 355), ŠKODA (4 641), VOLKSWAGEN (3 339)
- Kategorie M3: SOR (98), ŠKODA (43), SOLARIS (27)
- Kategorie N1: FORD (244), RENAULT (189), MERCEDES-BENZ (184)
- Kategorie N2: FUSO (7), FORD (4), MERCEDES-BENZ (3)
- Kategorie N3: VOLVO (11), MERCEDES-BENZ (6), FRAMO (3)
Nové osobní bateriové elektromobily v zemích EU meziročně klesly o 5,8 %
V EU bylo od ledna do září tohoto roku registrováno 7 989 776 nových osobních vozidel (meziročně o 0,6 % více), z nich 1 047 869 bylo bateriových elektrických (meziročně o 5,8 % méně). Bateriové elektromobily byly s podílem 12,6 % třetí nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (34,4% podíl; meziročně -4,4 %), před hybridními bez externího dobíjení (30,1% podíl; meziročně +20,1 %), dieselové motorizace pak dosáhly podílu 12,4 % (meziročně -11,1 %), plug-in hybridy 6,9 % (meziročně -8,1 %).
V září zaznamenaly osobní bateriová vozidla v zemích EU růst o 9,8 %, když bylo registrováno 139 702 vozidel, meziročně však registrováno o 64 056 vozidel méně (-5,8 %), na největším trhu – v Německu – byl propad v registracích těchto vozidel o 110 899 (-28,6 %, pozn. meziroční pokles byl mj. způsoben ukončením dotačních pobídek v průběhu roku 2023). Celkový podíl BEVs klesl ze 14 % na 13,1 %. Z větších trhů byl pokles registrací BEVs evidován ve Finsku (-31,4 %), Irsku (-25,8 %) a Švédsku (-18,9 %). Naopak růst zaznamenaly např. Francie (+6,0 %), Belgie (+40,2 %), Nizozemsko (+6,5 %) nebo Dánsko (+49,1 %). Česká republika patří mezi 16 zemí EU, ve kterých byl letos zaznamenán meziroční růst BEVs, naopak v 11 zemích došlo k poklesu registrací.
U nových registrací elektromobilů drží letos Tesla v Česku 38 % trhu
V září 2024 bylo v Česku registrováno 1 463 nových osobních bateriových elektromobilů (meziročně 2,5x více), tržní podíl dosáhl 8 %. V období 1-9/2024 bylo registrováno 7 231 nových osobních BEVs (meziročně +56,2 %), tržní podíl dosáhl 4,2 %. Nejvíce registrací z pohledu značek si připsala Tesla (2 752), Škoda (739), Volvo (677), Hyundai (445) a Volkswagen (438), z pohledu konkrétních vozidel pak Tesla Model Y (1 473), Tesla Model 3 (1 236), Škoda Enyaq (738), Volvo EX30 (586) a Hyundai Kona (288).
Registrace dalších kategorií nových BEVs v období 1-9/2024: lehká užitková vozidla (384 ks, meziročně +133 ks, tržní podíl 2,3 %), nákladní automobily (15 ks, meziročně +7 ks, tržní podíl 0,2 %), elektrobusy (34 ks, meziročně +31 ks, tržní podíl 3,7 %).
V zemích EU je provozováno přes 790 tisíc veřejných dobíjecích bodů
V zemích Evropské unie je provozováno 792 308 veřejných dobíjecích bodů, v Česku pak 5 493. Téměř šest z deseti, přesněji 58,4 % veřejných dobíjecích bodů, je k dispozici ve třech zemích EU: v Nizozemsku 21,5 %, ve Francii 18,7 % a v Německu 17,6 %. Uvedených téměř 5,5 tisíce veřejných dobíjecích bodů nás mezi zeměmi EU řadí na 14. místo v absolutním počtu, 20. místo v přepočtu na počet obyvatel, 19. místo pak v přepočtu na délku silniční sítě. V zemích EU připadá v průměru 6,9 bateriových elektrických vozidel (kat. M1 + N1) na jeden veřejný dobíjecí bod, v Česku je tento podíl 5,3, v ostatních zemích V4 pak: 14,6 v Maďarsku, 7,0 v Polsku a 3,5 na Slovensku. Ze všech provozovaných veřejných dobíjecích bodů v Česku bylo 3 878 běžných (70,6 % AC), 1 197 výkonných s rychlým dobíjením (21,8 % DC do 149 kW) a 418 vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením (7,6 %). Ministerstvo dopravy vyhlásilo 30. září 2024 dvě nové výzvy v rámci Programu Doprava 2021–2027 (OPD3) na podporu výstavby rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro osobní vozidla s celkovou alokací 1,385 mld. Kč. Výzvy jsou kolové a budou pro žadatele otevřeny do 27. 01. 2025, bližší informace jsou k dispozici zde .
Provoz webových stránek www.cistadoprava.cz je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy v rámci programu dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací.
Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Evropská observatoř pro alternativní paliva, Ministerstvo dopravy, Svaz dovozců automobilů, Národní rozvojová banka, web Čistá doprava
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, www.cistadoprava.cz
Centrum dopravního výzkumu
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV), je veřejnou výzkumnou institucí zřízenou podle zákona 341/2005 Sb., a jedinou výzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy. Bylo založeno rozhodnutím ministra dopravy k 1. lednu 1993 jako právní nástupce českých částí do té doby federálního Výzkumného ústavu dopravního v Žilině. CDV pokračuje v činnosti, která započala v roce 1954 a má tedy již více než šedesátiletou tradici.
Více informaci na: www.cdv.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Čísla účtů pro placení daní v roce 2020
- PSČ měst a obcí - Poštovní směrovací čísla, seznam, vyhledávání
- Vyhledání plátců DPH podle jejich identifikačního čísla (IČO)
- DIČ - Daňové identifikační číslo, ověření DIČ firem a osob
- Vyhledání daňového identifikační čísla (DIČ) fyzické osoby
- Ověření daňového identifikační čísla (DIČ)
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 3 měsíce - měna USD
- Paušální daň pro OSVČ / živnostníky s příjmy do 800 tisíc
- SWIFT kódy bank - BIC kód Banky k IBAN číslu účtu
- Kalkulačka paušální daně pro OSVČ s příjmy do 800 tisíc, porovnání se současným výpočtem daně
- Rodičovský příspěvek 2024 - kalkulačka. Nárok na celkem 350.000 Kč na 1 dítě a 525.000 Kč na vícerčata mají všichni rodiče. Liší se rychlost čerpání.
- Ošetřovné 2024 - kalkulačka: celkem 6.399 Kč za 9 dnů ošetřovného při příjmu 40.000 Kč. O 27 Kč více než vloni.
Prezentace
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Iva Grácová, Bezvafinance
Podvodníci čekají na vaši chybu: Jak se nenapálit při vánočních nákupech na internetu?
Marek Pokorný, Portu
Jak snížit daně díky DIPu? Zde je návod pro vyplnění daňového přiznání
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna