V zemích
EU bylo letos od ledna do srpna registrováno 902 011 nových osobních
bateriových elektrických vozidel, meziročně o 8,3 % méně, podíl na všech registracích dosáhl 12,6 %. V Česku bylo ve stejném období registrováno 5 763 nových osobních
bateriových elektrických vozidel, meziročně o 41,6 % více, podíl na všech registracích dosáhl 3,8 %, vyplývá z aktualizovaných informací webu
Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových
dat Evropského sdružení výrobců
automobilů.
V
EU bylo od ledna do srpna tohoto
roku registrováno 7 180 492 nových osobních vozidel (meziročně o 1,4 % více), z nich 902 011 bylo
bateriových elektrických (meziročně o 8,3 % méně).
Bateriové elektromobily byly s podílem 12,6 % čtvrtou nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (34,9% podíl; meziročně -2,9 %), před hybridními bez externího dobíjení (29,8% podíl; meziročně +21,1 %) a
dieselovými (12,7% podíl; meziročně -9,7 %), plug-
in hybridy pak dosáhly podílu 7,0 % (meziročně -5,0 %).
Meziročně bylo v zemích
EU registrováno o 81 707 osobních bateriových vozidel méně, na největším trhu – v
Německu – byl
propad v registracích těchto vozidel o 113 664 (-32 %). Meziroční pokles v
Německu výrazně ovlivnily rekordní registrace v srpnu minulého
roku, v součtu ostatních zemí (mimo
Německa) tak počet registrací BEVs meziročně
vzrostl. Z těch větších trhů byl pokles registrací BEVs evidován ve
Finsku (-30,3 %, 13 802 BEVs),
Irsku (-25,4 %, 15 122 BEVs),
Švédsku (-21 ,0 %, 54 304 BEVs) a
Itálii (-12,3 %, 35 785 BEVs). Naopak
růst zaznamenaly např.
Francie +8,1 % (188 575 BEVs),
Belgie +41,3 % (84 137 BEVs), Nizozemsko +4,5 % (77 990 BEVs),
Dánsko +50,8 % (51 945 BEVs).
„
Česko patří mezi 15 zemí EU, kde byl v uplynulých osmi měsících evidován meziroční
nárůst registrací BEVs, 5 763 vozidel představovalo 41,6% růst. V této souvislosti je nutno zmínit, že podstatná část z těchto registrací byla podpořena ze Záručního programu
ELEKTROMOBILITA Národní rozvojové
banky. Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč
palivy bylo
Česko desátou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými však až 16., což se projevilo stále relativně nízkým podílem BEVs (3,8 %), když nižších podílů dosáhly letos jen tři země:
Polsko (3,1 %),
Chorvatsko (2,6 %) a
Slovensko (2,6 %).
Aktuálně je v Česku provozováno téměř 31 tisíc osobních bateriových elektrických vozidel kat. M1. Elektrická vozidla s externím dobíjením mají v Česku k dispozici 5 547 veřejných dobíjecích bodů, více než 70 % z nich jsou běžné AC dobíjecí body s výkonem do 22
kW, díky budování nových bodů či posilování těch stávajících roste v posledním období podíl vysoce výkonných dobíjecích bodů s velmi rychlým dobíjením
nad 150
kW, které se
aktuálně podílí na veřejné dobíjecí infrastruktuře 7 %,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Podíl registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel v zemích EU v období 1-8/
2024
Ing. Lukáš Kadula,
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i