Před 30 lety byla představena Škoda Felicia – první vůz značky pod křídly koncernu VW
26. října 1994 se v Praze na slavném Karlově mostě odehrála světová premiéra vozu Škoda Felicia. Novinka sjížděla od září z výrobních linek závodu ve Vrchlabí, 17. října 1994 se připojila i výroba v mateřské továrně značky v Mladé Boleslavi. Felicia byla prvním novým vozem, vyvinutým poté, co koncern Volkswagen zakoupil podíl ve společnosti Škoda Auto v roce 1991. Díky tomu získala přístup ke koncernovým technologiím, motorům a moderní bezpečnostní i komfortní výbavě, což se také pozitivně projevilo na mimořádném prodejním úspěchu modelu Felicia.
Vstup do nové éry
Modelová řada Felicia vznikla komplexní modernizací předchozí Škody Favorit. Přišla s novým designem, oproti modelu Favorit narostl pětidveřový hatchback o 40 mm do délky a 15 mm do šířky, díky čemuž se také o 21 litrů zvětšil zavazadlový prostor na celkových 272 litrů.
Základním motorem byl benzinový čtyřválec o objemu 1289 cm3 ve dvou výkonových variantách (40 kW a 50 kW). Během roku 1995 se pod kapotu dostal i výkonnější agregát 1.6 MPI (55 kW) a atmosférický vznětový motor 1.9 D (47 kW). Díky úzké spolupráci s koncernem VW získala Škoda Felicia během období své výroby také moderní prvky výbavy, ať už šlo o ABS, až čtyři airbagy, posilovač řízení, klimatizaci, palubní počítač či vyhřívaná přední sedadla a kožené čalounění interiéru. Škoda Felicia byla oceněna titulem Auto roku 1994 v České republice.
Karosářské verze: Praktické i zábavné
Nabídku karosářských verzí rozšířilo v červnu 1995 praktické kombi s délkou 4205 mm a objemem zavazadlového prostoru 447 litrů. V srpnu 1995 byla ve výrobním závodě Kvasiny zahájena výroba užitkových provedení – Pickup a Vanplus. Na základě pickupu také vzniklo více než 4000 vozů Škoda Felicia Fun určených pro volný čas. Originální automobil v charakteristické žluté barvě měl nezvyklé uspořádání sedadel 2+2, přičemž dvojice zadních cestujících měla k dispozici sklopnou lavici na korbě vozu.
V únoru 1998 proběhl velký facelift, který vůz zvenku vzhledově sjednotil s tehdejším designovým jazykem Škoda, jehož nositelem byl větší model Octavia (ve výrobě od roku 1996). Model Felicia při této modernizaci rovněž narostl do délky o 28 mm, resp. 32 mm ve verzi kombi a v nabídce přibyly nové barvy karoserie a další rozšíření výbavy vozu.
Speciální edice i úspěchy v motorsportu
Během své kariéry se Škoda Felicia dočkala celé řady speciálních verzí a edicí. U tohoto modelu se v roce 1995 poprvé objevilo špičkové provedení Laurin & Klement. Na počest Letních olympijských her vzniklo o rok později akční provedení Atlanta, výčet speciálních verzí dále zahrnoval například Sport Line, Color Line, Excellent, Magic, Family či Mystery, jehož dominantním motivem byl Pražský orloj. Když v červnu 2001 sjela z výrobní linky poslední Škoda Felicia, zastavilo se počitadlo vyrobených kusů na úctyhodné hodnotě 1 401 489 vozů. Svou robustnost, konstrukční odolnost i všestrannost potvrdila Škoda Felicia i v motoristickém sportu, když se mezi lety 1995 až 1997 účastnila Mistrovství světa v automobilových soutěžích, kde se pravidelně prosazovala i v celkovém pořadí. K pohonu provedení Škoda Felicia Kit Car sloužily čtyřválce o objemu 1,3, 1,5 a později i 1,6 litru, přičemž posledně jmenovaný agregát dokázal tým Škoda Motorsport vyladit až na 174 koní. Škoda Felicia Kit Car během své soutěžní kariéry získala pověst spolehlivého a skvěle ovladatelného vozu – podobně jako její běžní sourozenci, kteří věrně slouží dodnes.
Před 30 lety byla představena Škoda Felicia – první vůz značky
pod křídly koncernu VW Škoda Storyboard.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Richard Bechník, Swiss Life Select
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna