skoda-auto.cz (Škoda auto)
Auto Moto  |  15.10.2024 08:59:00

Jak se Urwinovi vydali za hranice (Můj Enyaq)

V nejnovějším pokračování seriálu o majitelích vozů Škoda Enyaq se seznámíme s Liz a Grahamem Urwinovými, penzisty z britského Hampshiru, kteří plně využívají elektromobility v každodenním životě. Liz, dobrovolnice v onkologické charitě, a její manžel Graham, dobrovolný hasič a záchranář, se nadchli nejen pro udržitelnost, ale také pro co nejlepší prožití důchodu na cestách a na návštěvách rodiny.

Kufr Enyaqu Coupé pojme vše potřebné i na dlouhé cesty.

„Odjakživa se snažíme žít udržitelně,“ vysvětluje Liz. „A tak nám instalace solárního fotovoltaického systému s panely, baterií a inteligentní nabíječkou pro elektromobily v lednu 2023 připadala jako přirozený krok. Otevřelo nám to cestu k elektromobilitě.“

Manželé Urwinovi, kteří během společného života za volantem vlastnili mnoho automobilů různých značek, včetně britských a italských — od kompaktních vozů až po SUV, delší dobu zvažovali přechod na elektrický pohon. Nebyli však rozhodnutí pro konkrétní model. „Vyzkoušeli jsme při testovací jízdě jednu značku elektromobilů, ale ta byla na evropském trhu nová a my jsme měli obavy z nedostatku informací,“ vzpomíná Graham.

Nabíjení elektromobilu se stalo přirozenou součástí života manželů Urwinových.

Jejich hledání je brzy přivedlo k vozu Škoda Enyaq. „V autosalonu jsme uviděli šedý Enyaq Coupé RS a byla to láska na první pohled,“ vzpomíná Graham s úsměvem. Po dlouhé zkušební jízdě se manželé rozhodli, že si model ze showroomu na místě koupí. Od té doby za 18 měsíců najeli bez jediného problému 28 800 kilometrů. Včetně 3 500 kilometrů dlouhé cesty po Evropě letos v létě, na níž projeli přes několik evropských zemí až do Mladé Boleslavi, kde si užili prohlídku Škoda Muzea (tomuto dobrodružství se budeme brzy věnovat v některém z dalších článků – už se můžete těšit).

Urwinovi na návštěvě ve Škoda Muzeu Urwinovi na návštěvě ve Škoda Muzeu

Poprvé po letech vlastní pouze jedno auto, protože Enyaq plní všechny role v jejich životě – od zařizování ve městě a rekreačních jízd až po návštěvy přátel a rodiny v jižní Anglii. „Je ideální na všechno, co potřebujeme,“ říká Liz. „Prostorný interiér, panoramatická střecha a moderní design přispívají k tomu, že si člověk jízdu v něm naprosto zamiluje.“

Manželé si dávají pozor na dojezd svého elektromobilu. „Snažíme se udržovat baterii nabitou mezi 10 a 80 procenty,“ vysvětluje Graham. „Při 80 procentech se dojezd obvykle pohybuje mezi 355 až 385 kilometry, což je pro většinu našich cest ideální. A když ji nabijeme naplno, je to obvykle kolem 450 až 480 kilometrů.“

20240716_120551329_iOS-kopie_828d45e1 Nabíjení je vždy příležitost ke krátké pauze.

Úspory nás příjemně překvapily

Pro Liz a Grahama se nabíjení Enyaqu stalo každodenní součástí jejich života, zejména doma, kde nabíjejí zhruba ve třech čtvrtinách případů. „Nastavili jsme si inteligentní energetický tarif, s nímž v určitých nočních hodinách odebíráme levnější elektřinu,“ vysvětluje Graham. „Kdykoli vůz zapojíme, automaticky se nabíjí v těchto hodinách, což nám dokonale vyhovuje. Nikdy nenecháváme baterii moc vybít, raději ji udržujeme nabitou na 80 procentech, abychom byli stále připraveni na jakoukoli cestu.“

S nabíjením mimo domov mají manželé převážně pozitivní zkušenosti, i když si uvědomují, že to něco stojí. „Ceny se dost liší,“ poznamenává Liz. „Někdy to může být osmkrát až dvanáctkrát víc, než platíme doma. Ale infrastruktura se tady ve Velké Británii za poslední rok opravdu zlepšila. Využíváme kombinaci Škoda Powerpass , Electroverse od našeho dodavatele energie a dokonce i superchargery jiných dodavatelů.“

Najít nejbližší nabíječku nebyl nejmenší problém.

Ani na jejich nedávné 3 500 kilometrů dlouhé cestě po několika evropských zemích nebyl problém najít dobíjecí stanice. „Během cesty jsme s nabíjením neměli jediný problém,“ říká Graham. „Tak jako u každého auta je klíčové naplánovat si cestu dopředu. A my plánujeme tak, abychom měli dost času zastavit a dobít – buď u veřejné stanice, nebo u někoho z rodiny.“

Pokud jde o „obavy z dojezdu“, Urwinovi se nikdy ani vzdáleně nepřiblížili k tomu, že by jim došla energie. „Plánujeme s dostatečným předstihem,“ dodává Liz sebevědomě. „A ve výjimečných případech, kdy už nám začala docházet šťáva, jsme úsporně dojeli k nejbližší nabíječce a natankovali. Je to úplně stejné jako sledovat ručičku palivoměru v benzinovém autě.“

Na své cestě Evropou urazili na 3 500 kilometrů.

I když se občas najdou lidé, kterým dělá dojezd starost, Liz a Graham nenašli u svého Enyaqu žádné nevýhody ve srovnání s klasickými auty se spalovacím motorem. Ve skutečnosti přemýšlejí o dojezdu spíše z časového hlediska než z hlediska vzdálenosti. „Na osmdesátiprocentní nabití můžeme jet zhruba čtyři hodiny,“ vysvětluje Graham. „Ale tak dlouho bychom bez přestávky stejně nejeli, takže zastávky na dobíjení dokonale zapadají do našeho obvyklého režimu.“

Mezi největší výhody elektrického pohonu Urwinovi řadí naprostou tichost a hladký výkon. „Úžasné je také rekuperační brzdění,“ poznamenává Liz. „Enyaq působí lehce a svižně, což je vzhledem k jeho velikosti impozantní. Člověk si rozdílu v jízdních vlastnostech opravdu všimne.“ Enyaq je příjemně překvapil i z ekonomického hlediska. „Obvykle jezdíme v úsporném režimu a dodržujeme povolenou rychlost,“ vysvětluje Graham. „Na výletě po Evropě, kde se teploty pohybovaly od 24 do 34 stupňů Celsia, jsme v průměru ujeli 6,55 kilometru na kilowatthodinu.“

Chvíle odpočinku pro posádku.

Pro Liz a Grahama je nakonec finanční i praktický přínos jízdy elektromobilem jasný. „Zjistili jsme, že úspornost jízdy s Enyaqem je lepší, než jsme očekávali,“ uzavírá Graham a dodává: „Zejména ve srovnání s tím, na co jsme byli zvyklí u klasických aut.“

Při nabíjení doma jsou jejich náklady minimální. „Nabíjení z 10 na 80 procent nás stojí méně než čtyři libry a získáme díky němu přibližně 320 kilometrů dojezdu,“ uvádí Graham. „Veřejné rychlonabíječky ovšem můžou stát i desetkrát tolik, takže se vyplatí podívat se do aplikací a porovnat ceny. Jde jen o to, jak vyvážit náklady a rychlost nabíjení.

Jednoduše chytré auto

Pokud jde o servis a údržbu, mají Liz a Graham se svým Enyaqem pozoruhodně bezproblémové zkušenosti. „První servisní prohlídka vozu je naplánovaná na začátek roku 2025,“ říká Graham. „Koupili jsme si servisní balíček, abychom měli stálé náklady.“ Kromě pravidelných kontrol neměli s Enyaqem žádné neočekávané potíže. „Vyskytlo se několik drobných záručních záležitostí,“ dodává Liz, „ale ty byly rychle vyřešeny.“

Enyaq Coupé RS manželů Urwinových

Na svém Enyaqu si cení také Simply Clever řešení. „Chytré maličkosti, jako jsou háčky na tašky v kufru, přihrádky na deštník a škrabku na led nebo indukční podložka pro nabíjení telefonu, dnes považujeme za samozřejmost, ale v praxi obrovsky pomáhají,“ nechává se slyšet Graham. „Také infotainment má všechny funkce, které potřebujeme, a je uživatelsky velmi přívětivý.“

Nějaké rady pro ostatní majitele elektroaut? Manželé Urwinovi se zaměřují na význam dokonalého zvládnutí procesu nabíjení. „Seznamte se se sazbami dodavatele energie pro domácnosti mimo špičku a prozkoumejte funkce domácí nabíječky, jako je bezpečnost a odložené spuštění,“ radí Graham. „A je také nezbytné vědět, jak funguje veřejné nabíjení, ať už jde o placení bezkontaktními kartami nebo mobilními aplikacemi.“

 

Zajímavé je, že společenský aspekt vlastnictví elektromobilu přinesl i nečekané radosti. „Na veřejných dobíjecích stanicích jsme zažili spoustu pozoruhodných rozhovorů s dalšími majiteli elektroaut,“ vzpomíná Liz. „Je to skutečná komunita lidí, kteří jsou na stejné vlně a rádi se podělí o tipy i historky, zejména s novými majiteli.“

Jedno z nezapomenutelných setkání se odehrálo s párem, který se snažil aktivovat své první nabíjení. „Vyměnili jsme si na sebe kontakty a aktivovali jim nabíjení,“ vzpomíná Graham s úsměvem. „Zanedlouho poté nás pozvali na oběd, aby nám to nějak oplatili. Bylo to velmi milé gesto.“

Enyaq Coupé RS byla pro Urwinovy jasná volba.

Jejich výlet po Evropě vedl také k jednomu důležitému ponaučení. „Při jedné zastávce na dobíjení jsme se dali do řeči s německou rodinou, která řídila jiný Enyaq,“ popisuje Liz. „Až když odjížděli, všimli jsme si, že mají plně naložené auto, navíc střešní box, vzadu bicykly a obrovský stan na přívěsu! To jen dokazuje, že elektromobily zvládnou všechno – dokonce i rodinnou dovolenou!“

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:

Út   8:59  Jak se Urwinovi vydali za hranice (Můj Enyaq) skoda-auto.cz (Škoda auto)
Út   8:50  Připravte své vozidlo na zimu Policie.cz (Policie)
Út   8:19  Zcela nový Kylaq - Škoda Auto vstupuje v Indii do nové éry skoda-auto.cz (Škoda auto)

Přečtěte si také:

11.07.2024Musí být červený a utáhnout karavan (Můj Enyaq) skoda-auto.cz (Škoda auto)
14.01.2022Můj ENYAQ iV: Elektřiny už se nevzdám skoda-auto.cz (Škoda auto)





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688