(Kurzy.cz)
Cla na čínské elektromobily posvěceny členskými státy EU. Zda doznají ceny elektromobilů změn, však zůstává otázkou
Evropské komise (EK) v pátek 4. října učinila další krok k uzavření antisubvenčního šetření započatého loni v září, týkajícího se čínských výrobců elektromobilů. Návrh na uložení konečných vyrovnávacích cel na dovoz elektromobilů (BEV) z Číny totiž dnes získal potřebnou podporu členských států EU. V červnu ustanovená prozatímní cla by se tak měla změnit na konečná a platit po dobu pěti let. Definitivní prováděcí nařízení musí EK zveřejnit v Úředním věstníku nejpozději do 30. října. Rozhodnutí členských zemí nicméně nebylo nijak jednoznačné. Dnes dopoledne hlasovalo "pro" jen dvanáct unijních zemí, zatímco čtyři, včetně Německa, byly proti. Zbytek zemí se hlasování zdržel.
Jak navíc zpráva z EK naznačuje, život daného rozhodnutí by nemusel nakonec být až tak dlouhý. Uvádí totiž následující: „Současně EU a Čína nadále usilovně pracují na hledání alternativního řešení, které by muselo být plně slučitelné s WTO, přiměřené při řešení škodlivého subvencování zjištěného šetřením Komise, monitorovatelné a vymahatelné.“
Výše cel
Připomenout lze, že také oproti v úvodu června stanoveným sazbám (více zde) došlo po následných jednáních s Čínou k úpravě směrem níže. Od 5. července tak nakonec individuální cla na tři čínské výrobce zařazené EK do vzorku nakonec činí 17,4 % pro BYD, 19,9 % pro Geely a 37,6 % pro SAIC. Na ostatní výrobce BEV v Číně, kteří při šetření spolupracovali, ale nebyli zařazeni do vzorku, se vztahuje vážené průměrné clo ve výši 20,8 %. Clo pro ostatní nespolupracující společnosti činí 37,6 %.
Na základě žádosti bylo jednáno také s americkou Teslou, pro kterou byla v červenci stanovena individuální 9% sazba na vozy dovážené do EU z Číny.
O zrychlený přezkum mohla požádat jakákoliv čínská automobilka. EK nezveřejnila, zda došlo v mezičase ke stanovení nějaké další individuální sazby. Každopádně lze doplnit, že již z dřívějška na dovoz automobilů z Číny platí „základní“ 10% clo.
Možno připomenout, že Tesla již v červenci zdražila elektromobil Model 3 dovážený z Číny. Dá se říci, že zdaleka ne o „plnou sazbu“, přestože cena i tak vlastně skokově vzrostla. U nás konkrétně o 39 tis. Kč, když zadokolka s dojezdem 513 km (dle WLTP), zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,1 vteřiny začíná na 1,042 mil. Kč. Verze s pohonem všech kol a dojezdem 629 km pak stojí o 200 tis. Kč více. Nejvýkonnější verze Performance (se zrychlením za 3,1 vteřiny) pak začíná na 1,406 mil. Kč. Nutno tradičně dodat, že za zmiňované firmou prezentované ceny si řidič vůz ještě neodveze, když tradičně Tesla ještě překvapivě jako „bokovku“ účtuje poplatek 25,5 tis. za doručení a dokumentaci.
Automobilka BYD v ČR nemá své vlastní zastoupení, jako například v nedalekém Maďarsku, nicméně lze je u některých prodejců nalézt. Například nejlevnější BYD Dolphin startuje zhruba za 800 tis. Kč, ATTO o 100 tis. Kč výše. Další vozy BYD začínají již s cenovkou nad milion korun. Například rodinné SUV BYD Seal U za 1,1 mil. Kč či luxusní sedan HAN za 1,4 mil. Kč. Čtyřkolka s baterií cca 85 kWh umožňuje dojezd 521 km. BYD poskytuje záruku na baterii 8 let, resp. 200 tis. km.
Zdroj: BYD
Jak se automobilky s cenami svých vozů v EU zachovají po definitivním zavedení cel, ukáží příští týdny. Vzhledem k situaci v sektoru, potažmo konkurenci, změny asi ale již příliš čekat nelze.
Ceny akcií evropských automobilek
Po čtvrtečním dalším negativním vývoji ceny akcií evropských automobilek zažívají v závěru týdne svorně nádech. Například v Německu akcie Porsche přidávají po poledni cca 1,3 % na 70,14 EUR, mateřské akcie Volkswagen přes 2 % na 93,25 EUR či třeba BMW pak 1,4 % k 77,50 EUR. V Miláně akcie koncernu Stellantis po včerejších více než 2letých minimech rostou o 1,6 % na 12,10 EUR.
V oblasti financí se pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Kdy se vyplatí refinancovat hypotéku: Tipy pro správné rozhodnutí
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex říjen 2024: Úroky hypoték se pevně zabetonovaly nad 5 %
Iva Grácová, Bezvafinance
Finanční gramotnost v digitální éře: Na co si dát pozor při používání online bankovnictví?
Miren Memiševič, Skupina Klik
Lukáš Raška, Portu
Nejdéle se vydělává na nový byt v Praze. Potřeba je 14,4 ročních platů
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Pojištění schopnosti splácet jako rezervní kolo na dlouhé cestě jménem hypotéka