Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Auto Moto  |  04.10.2024 13:15:04

Cla na čínské elektromobily posvěceny členskými státy EU. Zda doznají ceny elektromobilů změn, však zůstává otázkou

Evropské komise (EK) v pátek 4. října učinila další krok k uzavření antisubvenčního šetření započatého loni v září, týkajícího se čínských výrobců elektromobilů. Návrh na uložení konečných vyrovnávacích cel na dovoz elektromobilů (BEV) z Číny totiž dnes získal potřebnou podporu členských států EU. V červnu ustanovená prozatímní cla by se tak měla změnit na konečná a platit po dobu pěti let. Definitivní prováděcí nařízení musí EK zveřejnit v Úředním věstníku nejpozději do 30. října. Rozhodnutí členských zemí nicméně nebylo nijak jednoznačné. Dnes dopoledne hlasovalo "pro" jen dvanáct unijních zemí, zatímco čtyři, včetně Německa, byly proti. Zbytek zemí se hlasování zdržel.

Jak navíc zpráva z EK naznačuje, život daného rozhodnutí by nemusel nakonec být až tak dlouhý. Uvádí totiž následující: „Současně EU a Čína nadále usilovně pracují na hledání alternativního řešení, které by muselo být plně slučitelné s WTO, přiměřené při řešení škodlivého subvencování zjištěného šetřením Komise, monitorovatelné a vymahatelné.“

Výše cel

Připomenout lze, že také oproti v úvodu června stanoveným sazbám (více zde) došlo po následných jednáních s Čínou k úpravě směrem níže. Od 5. července tak nakonec individuální cla na tři čínské výrobce zařazené EK do vzorku nakonec činí 17,4 % pro BYD, 19,9 % pro Geely a 37,6 % pro SAIC. Na ostatní výrobce BEV v Číně, kteří při šetření spolupracovali, ale nebyli zařazeni do vzorku, se vztahuje vážené průměrné clo ve výši 20,8 %. Clo pro ostatní nespolupracující společnosti činí 37,6 %.

Na základě žádosti bylo jednáno také s americkou Teslou, pro kterou byla v červenci stanovena individuální 9% sazba na vozy dovážené do EU z Číny.

O zrychlený přezkum mohla požádat jakákoliv čínská automobilka. EK nezveřejnila, zda došlo v mezičase ke stanovení nějaké další individuální sazby. Každopádně lze doplnit, že již z dřívějška na dovoz automobilů z Číny platí „základní“ 10% clo.

Možno připomenout, že Tesla již v červenci zdražila elektromobil Model 3 dovážený z Číny. Dá se říci, že zdaleka ne o „plnou sazbu“, přestože cena i tak vlastně skokově vzrostla. U nás konkrétně o 39 tis. , když zadokolka s dojezdem 513 km (dle WLTP), zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,1 vteřiny začíná na 1,042 mil. . Verze s pohonem všech kol a dojezdem 629 km pak stojí o 200 tis. Kč více. Nejvýkonnější verze Performance (se zrychlením za 3,1 vteřiny) pak začíná na 1,406 mil. . Nutno tradičně dodat, že za zmiňované firmou prezentované ceny si řidič vůz ještě neodveze, když tradičně Tesla ještě překvapivě jako „bokovku“ účtuje poplatek 25,5 tis. za doručení a dokumentaci.

Automobilka BYDČR nemá své vlastní zastoupení, jako například v nedalekém Maďarsku, nicméně lze je u některých prodejců nalézt. Například nejlevnější BYD Dolphin startuje zhruba za 800 tis. Kč, ATTO o 100 tis. Kč výše. Další vozy BYD začínají již s cenovkou nad milion korun. Například rodinné SUV BYD Seal U za 1,1 mil. Kč či luxusní sedan HAN za 1,4 mil. Kč. Čtyřkolka s baterií cca 85 kWh umožňuje dojezd 521 km. BYD poskytuje záruku na baterii 8 let, resp. 200 tis. km.

Elektromobily BYDZdroj: BYD

Jak se automobilky s cenami svých vozů v EU zachovají po definitivním zavedení cel, ukáží příští týdny. Vzhledem k situaci v sektoru, potažmo konkurenci, změny asi ale již příliš čekat nelze.

Související: Tesla ve 3. čtvrtletí uhájila prvenství v prodejích elektromobilů. Čínská BYD však nezadržitelně roste a začíná již produkcí vozů konkurovat VW

Ceny akcií evropských automobilek

Po čtvrtečním dalším negativním vývoji ceny akcií evropských automobilek zažívají v závěru týdne svorně nádech. Například v Německu akcie Porsche přidávají po poledni cca 1,3 % na 70,14 EUR, mateřské akcie Volkswagen přes 2 % na 93,25 EUR či třeba BMW pak 1,4 % k 77,50 EUR. V Miláně akcie koncernu Stellantis po včerejších více než 2letých minimech rostou o 1,6 % na 12,10 EUR.

Jiří Zendulka
V oblasti financí se pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688