Research (eToro)
Investice  |  02.10.2024 14:42:29

Čeští mladí investoři sázejí na technologie a kryptoměny, starší generace volí jistotu tradičních sektorů

  • Mladší investoři (Generace Z a mileniálové) preferují diverzifikovaná portfolia zahrnující technologie a kryptoměny, zatímco starší generace se zaměřují na finance a reality.

  • Investice do technologického sektoru vzrostly o 13 %, přičemž právě technologie patří mezi hlavní tahouny budoucího růstu u všech věkových skupin.

  • Zatímco hotovost zůstává dominantním investičním nástrojem u starších generací, mladší investoři dávají přednost kryptoměnám a jiným alternativním investicím.

Investiční strategie drobných českých investorů se výrazně liší napříč generacemi. Zatímco mladí investoři z Generace Z preferují diverzifikovaná portfolia a nové technologie, starší generace se drží spíše tradičních sektorů, jako jsou finance a reality, vyplývá z dat nejnovějšího čtvrtletního průzkumu drobných českých investorů Retail Investor Beat od obchodní a investiční platformy eToro.

Generace Z je výrazně diverzifikovaná a kromě technologického sektoru (65 % respondentů) investuje rovnoměrně i do financí (65 %), komunikací (52 %) a realit (56 %). To naznačuje, že mladší investoři jsou více otevření širšímu spektru sektorů. Mileniálové jsou í ve svých investicích konzervativnější, s největšími podíly v financích (70 %) a realitách (53 %), ale stále udržují zájem o technologie (52 %) a komunikace (42 %), což ukazuje, že jsou vyváženě orientovaní jak na tradiční, tak na moderní sektory. Generace X a Boomeři se více zaměřují na finanční sektor a reality, což ukazuje na preferenci stabilnějších a osvědčených odvětví, s menší ochotou riskovat v novějších nebo volatilnějších sektorech, jako jsou technologie.

Celkový nárůst investic do technologického sektoru o 13 % oproti minulému čtvrtletí naznačuje, že technologie zůstávají jedním z nejatraktivnějších sektorů pro drobné investory v Česku. To ukazuje nejen na důvěru ve stabilní růst tohoto odvětví, ale také na vnímání technologií jako klíčového motoru budoucí ekonomiky.

Čeští drobní investoři se chystají dále navýšit své investice v oblasti realit (15 %), zejména generace Z (18 %) a generace X (17 %), dále do technologií (15 %), o které se budou zajímat především mileniálové (21 %) a v poslední řadě do finančního sektoru (11 %), do kterého hodlá investovat hlavně silent generation ve věku 79 + let (25 %).

Analytik eToro Paweł Majtkowski k datům uvádí: ‚‚To, jak investujeme, je do velké míry ovlivněno našimi životními zkušenostmi. Proto není překvapením, že mladší generace Čechů chce zvyšovat své investice do nemovitostí. Vlastní bydlení je důležité pro mnoho členů generace Z a příslušníci generace X jsou často po nedávné koupi svého prvního domova. Mileniálové zase preferují investice do technologických společností, protože nejvíce vnímají revoluci, kterou technologie přinesly – vyrůstali v době raného internetu, kdy chytré telefony nebyly ještě běžné. Starší generace naopak logicky tíhnou k finančnímu sektoru – jedná se o instituce s dlouhou tradicí, a mnoho příslušníků generace Baby Boomers a Silent generation uchovává své úspory v bankách.‘‘

Hotovost zůstává tradičně nejoblíbenějším investičním nástrojem, avšak nejvíce ji preferují starší generace. Boomeři (80 %) a generace X (78 %) mají v hotovosti největší podíl svých investic, následováni mileniály (75 %). U nejmladší generace Z (57 %) je hotovost na posledním místě, což značí, že mladší investoři více upřednostňují alternativní investiční nástroje. Silent generation ve věku 79+ (74 %) preferuje hotovost podobně jako boomeři a generace X.

Kryptoměny nejsou fenoménem jen mladých generací, boomeři si k nim také nachází cestu

Naopak kryptoměny jsou výrazně populární zejména u mladších generací. Největší podíl drobných investorů pochází z generace mileniálů (69 %) a generace Z (68 %). Oproti tomu starší generace, jako je generace X (40 %) a boomeři (19 %), se kryptoměnám věnují výrazně méně. Nicméně u boomerů je patrný růst zájmu, když v minulém čtvrtletí investovalo do kryptoměn jen 14 % z nich, což naznačuje pomalé přijímání této nové technologie i u starších generací.

Akcie kotované na české burze jsou třetím nejoblíbenějším investičním nástrojem a oproti minulému čtvrtletí jejich držení vzrostlo o 18 %. Největší oblibu mají u silent generation (50 %), těsně následují mileniálové (49 %) a generace X (47 %). U boomerů (39 %) a generace Z (39 %) jsou však tyto akcie méně atraktivní, což naznačuje nižší zájem především u starší a nejmladší generace.

Zahraniční akcie jsou čtvrtým nejpopulárnějším investičním nástrojem, přičemž jejich popularita v tomto čtvrtletí narostla o 16 %. Největší zájem o ně mají mileniálové (53 %) a generace Z (53 %), kteří se více orientují na globální trh a diverzifikované investice. Starší generace, jako je generace X (42 %) a boomeři (18 %), mají o zahraniční akcie menší zájem, což ukazuje jejich opatrnější přístup k zahraničním investicím.

Tabulka ukazuje změny v alokaci akcií a hotovosti mezi různými generacemi drobných investorů:

Generace % mezičtvrtletní změna u držitelů lokálních akcií
% mezičtvrtletní změna u držitelů mezinárodních akcií
% mezičtvrtletní změna držitelů hotovosti
Generace Z (18-27 let) 0 % - 4% - 23%
Mileniálové (28-43 let) 26 % 23 % - 4 %
Generace X (44-59 let) 34 % 40 % - 6 %
Boomeři (60-78 let) 0 % 29 % 1 %

*Zaokrouhleno na nejbližší celé procento rozdílu

Majtkowski dodává: ‚‚Pozorujeme obecný nárůst zájmu o akcie. Nejnovější data z Retail Investor Beat za třetí čtvrtletí rovněž odhalila, že více než čtvrtina místních drobných investorů, bez ohledu na věk, je optimistická ohledně ročního výnosu ze svých investic a očekává 6-9 %. Průzkum také ukazuje, že mladší generace jsou skutečně optimističtější – 58 % respondentů z generace Z a mileniálů uvedlo, že dosáhli svých investičních cílů. Naopak starší generace, jako je Tichá generace, často přiznávají, že zaostávají, přičemž 26 % z nich uvedlo, že nedosahují požadovaných výsledků. Generace X a Baby Boomers jsou ve svých hodnoceních opatrnější, přičemž většina z nich věří, že je příliš brzy na to, aby činili konečné závěry o svých investicích.‘‘


O této zprávě

Nejnovější zpráva Retail Investor Beat byla založena na průzkumu 10 000 drobných investorů z 12 zemí a 3 kontinentů. Následující země měly 1 000 respondentů: Spojené království, USA, Německo, Francie, Austrálie, Itálie a Španělsko. V těchto zemích bylo 600 respondentů: Nizozemsko, Dánsko, Polsko, Rumunsko a Česká republika.

Průzkum probíhal od 16. srpna do 2. září 2024 a prováděla jej výzkumná společnost Opinium. Drobní investoři byli definováni jako ti, kteří investují samostatně nebo na základě poradenství a museli držet alespoň jeden investiční produkt, včetně akcií, dluhopisů, fondů, investičních ISA nebo ekvivalentů. Nemuseli být uživateli platformy eToro.
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Okomentovat na twitteru






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688