Slad, chmel i technologie. Pivní partnerství mezi Českem a Vietnamem roste
Letos v září tak zástupci vietnamských firem z oboru produkce piva navštívili několik českých firem vyrábějících pivní technologie, prohlédli si také produkci sladu a chmele. Incomingová mise, která proběhla v rámci PROPED sve spolupráci Velvyslanectví ČR v Hanoji a Ministerstva zemědělství ČR, potvrdila, jak blízko mají obě země k pivu a jak může tento nápoj a jeho kultura propojovat nejen lidi, ale i byznys.
Vietnamské pivovarnictví má bohatou historii sahající až do konce 19. století a po ekonomické liberalizaci v 90. letech 20. století zaznamenalo výrazný růst. Jakkoli může být pivní kultura Vietnamu oproti té české alternativní (například praktikou servírování piva s kostkami ledu), jistě se neliší s ohledem na společenskou relaxaci a volnočasovou aktivitu, která je oblíbená napříč všemi vrstvami společnosti.
Inspirace Českem i Německem
Ve Vietnamu funguje více než 45 minipivovarů, z nichž většina vyrábí piva inspirovaná českými pivovary a část je ovlivněna německými pivovarnickými postupy. Historické vazby Vietnamu s bývalými spojenci Československem a východním Německem podpořily v těchto zemích významné komunity a mnoho moderních pivovarníků strávilo nějaký čas v Česku, odkud si přivezli neocenitelné pivovarnické techniky a tradice. Vietnamští sládci, kteří věnují výrobě kvalitního piva značný čas a úsilí, již často dovážejí chmel a slad z Česka a Německa.
Navzdory zdejší pivní kultuře a novodobé tradici totiž Vietnam nedisponuje vlastními surovinami pro výrobu piva, tedy chmelem a sladem. Otevírají se tak příležitosti pro české exportéry, kteří mohou nabídnout své nejen tradiční, ale i nové odrůdy těchto produktů, jimž jsou vietnamské pivovary otevřeny. Oproti typicky hořkému pivu podle české receptury vietnamský spotřebitel preferuje piva lehčí, méně hořká a často je otevřen aromatičtějším tónům chuti. Vietnamské pivovary, včetně největšího Habeca, tak český chmel zajímá a mnohdy jej již odebírají. Čím dál více vietnamské firmy také kladou důraz na technologie, které produkci piva zefektivní. Těmi mohou být úsporná chladící zařízení, filtrační, plnící, balící zařízení a jiné. S nárůstem popularity minipivovarů se nabízí příležitosti pro maloobjemové varny piva na klíč, ale i výčepní systémy. Česko se ve Vietnamu těší pověsti země s kvalitním pivem, a to našim firmám vždy pomůže.
Fotogalerie
Incomingová mise ukázala, že roste zájem nejen o chmel a slad, ale také třeba výčepní zařízení nebo varny. Foto Velvyslanectví ČR v Hanoji
Trh s pivem dynamicky roste
Trh s pivem ve Vietnamu, jehož hodnota loni činila 3,1 miliardy USD, by měl růst složenou roční mírou růstu (CAGR) 7,60 % a do roku 2030 dosáhnout hodnoty 5,2 miliardy USD. Objemově se trh v roce 2023 odhaduje na 3,8 miliardy litrů, přičemž se očekává, že do roku 2030 dosáhne 6,1 miliardy litrů a poroste tempem 6,80 %. Rostoucí disponibilní příjmy, zejména u mladých lidí ve městech, jsou hnacím motorem poptávky, neboť rostoucí střední třída vyhledává proslulejší a rozmanitější pivní produkty. Také turisté významně přispívají k poptávce, zejména po místních a řemeslných pivech, což podporuje expanzi trhu. V neposlední řadě jsou to též zahraniční pivovary, které projevují zvýšený zájem o vietnamský trh, což vede k rostoucí konkurenci mezi domácími a mezinárodními značkami.
Nikola Sichlerová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Hanoji
Jan Kallus, stážista, Velvyslanectví ČR v Hanoji
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
11.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?