Média chrlí zprávy, že dodavatelé energií údajně zlevňují. Jaká je skutečnost? Zatímco u běžných nabídek sledujeme pokles cen, u těch nejvýhodnějších akvizičních spíše dochází k opaku.
V tomto článku rozebereme tři formy nabídek, se kterými se lze u dodavatelů setkat: běžné, akviziční a retenční nabídky.
Běžné nabídky: Zákazník často prohloupí
Běžné nabídky jsou ty, kde je zpravidla vyšší cena a mnohdy nejsou ničím unikátní. Dodavatelé tyto nabídky často maskují jako určené pro stálé zákazníky, ve skutečnosti však nabízejí pouze vyšší cenu. Tyto nabídky bohužel sázejí na nevědomost klientů a asymetrii informací. Může se jednat například o někoho, kdo převádí energie a chce to mít rychle hotové – navštíví pobočku dodavatele a zafixuje si elektřinu na 2 až 3 roky za vyšší cenu, často pod názvy jako „Garant,“ „Komplet,“ „Jistota“ či „Komplex“. Bystřejší zákazník si jednoduše zjistí, že to není tak výhodné, jak mu bylo napovídáno.
Tyto nabídky mohou být problematické nejen během trvání fixace, ale i po jejím uplynutí. Pokud je smlouva s dodavatelem uzavřena na fixní období a klient včas neřeší novou smlouvu, může dodavatel převést zákazníka po skončení závazku opět na nevýhodný ceník. V lepším případě dostane zákazník ceník s dobou neurčitou, kde je sice vyšší cena, ale je možné kdykoliv odejít k jinému dodavateli. V horším případě přejde do drahého ceníku na dobu určitou a bude svázán opět smlouvou na 1–3 roky a pokud bude chtít odejít, zaplatí tučné sankce. Na domácnosti, která například vytápí plynem nebo tepelným čerpadlem a má vyšší spotřebu (kolem 15–20 MWh), může dodavatel vydělat i více než 10 000 Kč po dobu trvání smlouvy. Z nevědomosti tak plyne značný zisk pro dodavatele.
Akviziční nabídky: Pro informované zákazníky, kteří srovnávají
Zákazníci, kteří se nechtějí nechat odírat, pravidelně mění dodavatele a mohou benefitovat z nízkých cen na trhu. Důvodem je možnost získat velmi atraktivní ceny a výrazně ušetřit. Akviziční ceníky jsou nabízeny za účelem získání nových zákazníků, a proto často obsahují nejlepší ceny. Ceníky jsou dostupné na důvěryhodných srovnávacích portálech, které nabízejí přehled trhu. Tyto nabídky ale nejenže přestaly zlevňovat, u některých dochází dokonce ke zdražování. Důvodem je vývoj na burze cen elektřiny. Od února, kdy se cena pohybovala na úrovni kolem 75 eur za MWh, vzrostla na současných více než 85 eur za MWh. Je potřeba zmínit, že cena v posledních týdnech mírně klesala kvůli špatným hospodářským výsledkům Německa.
K získání nejvýhodnějších akvizičních nabídek je vhodné proces změny dodavatele ideálně řešit 4 až 6 měsíců před skončením smluvního závazku.
Retenční nabídky: Zákazník tahá za kratší konec
Při změně dodavatele se zákazník může setkat také s retenčními nabídkami. Aby dodavatel zabránil odchodu zákazníka ke konkurenci, nabídne podpultové ceny nebo různé bonusy. Pro dodavatele je to výhodné z několika důvodů. Zákazník se může rozhodovat a celý proces změny se může protáhnout.
Je také paradoxní, že zákazník musí doslova smlouvat jako na tržišti, což je úmorné a nedůstojné jen proto, že mu dodavatel sám nenabídne lepší cenu. V praxi je běžné, že nový zákazník získá lepší cenu než ten, který je u stejného dodavatele i několik let.
Retenční nabídky také nejsou pro každého. Například operátor na infolince je může přislíbit, ale nakonec nic nepošle, protože neodpovídá spotřeba nebo distribuční sazba a zákazník tak levnější nabídku nezíská.
Dodavatel navíc může lákat na různé krátkodobé bonusy, které ale neposkytuje po celou dobu fixace. Může se například jednat o cashbacky. Na infolince pak mohou argumentovat, že s cashbackem je produkt levnější a zákazník ročně zaplatí méně. Tento cashback je však platný jen první rok, zatímco fixace může trvat dva roky, tj. dodavatel cashback započítá jen oproti prvnímu roku, nikoliv celkové platbě za dva roky.
V takových situacích je vždy vhodné poradit se s odborníkem, který spočítá, zda je nabídka skutečně výhodná. Pomoc lze hledat například na důvěryhodných srovnávacích portálech, kde odborníci nabídku zkontrolují a propočítají.
Tomáš Vrňák
Jeho pracovní začátky sahají do roku 2009, kdy začínal jako obchodník a radil převážně domácnostem se změnou dodavatele. Později se vypracoval na seniorního obchodníka. Od roku 2016 nastoupil do společnosti Ušetřeno.cz, kde na pozici supervizora doposud vede obchodní tým. Od roku 2022 zastává pozici energetického analytika, který sleduje vývoj na trhu a pomáhá společnosti predikovat chování domácností v oblasti změny dodavatele energií. Jeho příspěvky můžete najít v Hospodářských novinách, Deníku, či vystoupil v reportážích ČT. Jeho koníčkem je rodina, rád tráví čas v přírodě a má rád rychlé automobily.
Pomáháme lidem vybrat si správně. Šetříme jim tak čas, peníze i starosti.
U nás si porovnají všechny produkty a služby – od hypoték, přes dodavatele energií či pojištění až po mobilní tarify a jednoduše a rychle vyberou, co je pro ně nejvýhodnější. My jsme jim k ruce, když si neví rady a potřebují něco vysvětlit. Také za ně dokážeme spoustu věcí zařídit. Je to radost a dává nám to obrovský smysl. Děláme to srdcem a férově.
Obě naše společnosti Ušetřeno.cz s.r.o. a Ušetřeno s.r.o. jsou součástí skupiny ČSOB.
Více na www.usetreno.cz/.