Ontario liberalizovalo trh s alkoholem. Větší šance tak má i české pivo a víno
Kanada má pro trh s alkoholem rozdílná pravidla, která se liší v každé provincii. Ontario, nejlidnatější kanadská provincie, od letošního září obchodování s alkoholem částečně liberalizovalo a nově ho je možné koupit prakticky kdekoliv. Představuje to nové příležitosti mimo jiné i pro české pivovary a výrobce vína.
Ilustrační foto Shutterstock
Až dosud bylo možné v Ontariu koupit pivo, víno, cider, míchané nápoje, minerální vody s alkoholem (hard seltzer) a další nízkoalkoholické nápoje pouze v provincií řízených obchodech nazvaných LCBO (Liquor Control Board of Ontario), v několika jiných specializovaných a licencovaných prodejnách, jako je Beer Store nebo Wine Shop, a dále také v přibližně 450 obchodech s potravinami a smíšeným zbožím. Nově platí, že LCBO provádí dovoz produktů a současně z jejich skladů je možné produkt do obchodů objednat.
Alkohol i v supermarketech
Podle údajů státní agentury Alcohol and Gaming Commission of Ontario byla prozatím licence na prodej těchto nápojů schválena pro více než 4 200 obchodů, což představuje více než polovinu všech obchodů v Ontariu. Další budou v závislosti na udělování licencí přibývat, přičemž od 31. října 2024 budou alkoholické nápoje nabízet i velké obchodní řetězce. Jedním z nich bude například řetězec 7-Eleven, který již oznámil schválení licence pro svých 58 poboček po celé provincii.
Velkým otazníkem zatím zůstává cena produktů na trhu. V květnu 2024 zástupci provincie oznámili, že novým obchodům bude zajištěna dočasná maloobchodní sleva ve výši 10 procent, která bude platit do roku 2026. Již nyní se po několika dnech ukazuje, že ceny v obchodech jsou prozatím vyšší, než za kolik je možné nakoupit alkoholické nápoje v provinčních obchodech LCBO.
Dovoz zůstává pod monopolem
Tato liberalizace však nikterak nezmění dosavadní komplikovaný způsob povolování dovozu alkoholických nápojů na ontarijský trh. I nadále je nutné veškeré objednávky řešit přímo se společností LCBO, která pro jejich umístění na trhu vypisuje výběrová řízení. Ontario se však alespoň v případě prodeje přibližuje ostatním provinciím jako je třeba Britská Kolumbie nebo Alberta, kde je maloobchodní prodej nápojů částečně nebo již úplně privatizován. Obdobná funkce, jakou má LCBO při dovozu nápojů zde však také prozatím zůstává.
I přes to však věříme, že i toto částečné rozvolnění podmínek pro prodej povede k dostupnějšímu a snazšímu obchodnímu prostředí pro české exportéry alkoholických nápojů v Kanadě, které umožní otevřít tento zajímavý trh i pro nové vývozce. Velvyslanectví ČR v Ottawě v této souvislosti proto plánuje pokračovat v realizaci projektů ekonomické diplomacie na propagaci českých produktů.
Marino Radačič, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Ottawě
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?