Polsko posiluje obranu a sází na ekonomický patriotismus, Češi přesto mohou uspět
Polsko vydává stále více prostředků na obranu s cílem zabránit napadení země a stát se významným vojenským a politickým hráčem v rámci NATO a Evropské unie. V letošním roce výdaje na obranu dosáhnou 4,2 % HDP a v rozpočtu na příští rok je na obranu naplánováno dokonce 4,7 % HDP. Polsko prosazuje v obranném průmyslu silný ekonomický patriotismus. České firmy přesto mohou na polském trhu uspět. Reálným předpokladem je unikátní produkt, licenční výroba nebo částečné převedení výroby do Polska.
Ilustrační foto: Shutterstock
Zmíněné trendy potvrdila mezinárodní výstava obranného průmyslu (MSPO) v Kielcích, která patří k nejvýznamnějším na světě. Letošní ročník proběhl za účasti nejvyšších polských ústavních a vládních činitelů, s velkým počtem zahraničních vystavovatelů a zahraničních delegací.
Letošní 32. ročník MSPO byl dosud největší v historii. Do polských Kielců přijelo téměř 770 vystavovatelů z 34 zemí včetně Česka a více než 60 mezinárodních delegací. Jedná se o třetí největší veletrh obranného průmyslu v Evropě po Paříži a Londýně. MSPO se koná každoročně od roku 1993.
VÝDAJE NA OBRANU JSOU NEJVYŠŠÍ V NATO
Polsko vynaloží v letošním roce na obranu nejvíce ze zemí NATO, a to 4,2 % HDP (cca 168 mld. zlotých). V příštím roce vzrostou výdaje na obranu ještě výrazněji na 4,7 % HDP (cca 187 mld. zlotých). Již v roce 2023 byly vojenské výdaje mimořádně vysoké na úrovni 3,9 % HDP.
Nákupní „horečku“ v oblasti výzbroje pro armádu započala předchozí polská vláda po vypuknutí války na Ukrajině. Největší nákupy byly v té době hlavně standardní zbraně z USA, Jižní Koreje a Velké Británie (stíhačky F-35, vrtulníky Apache, cvičné a bojové letouny F-50, tanky K2, raketomety, samohybné houfnice). Vlnu kritiky vyvolalo to, že nákupy pro armádu jsou z velké části financovány z půjček a stát se obrovsky zadlužil. Nová polská vláda premiéra Tuska jde stejnou cestou a nakupuje zbraně s nemenší dynamikou než její předchůdci.
Polsko také realizuje program na zvýšení počtu vojáků. Polská armáda s více než 216 tisíci vojáky je třetí největší v NATO po USA (1,3 milionu) a Turecku (481 tisíc). Cílovým stavem je 300 tisíc vojáků a záložáků dobře vybavených moderními a naprosto spolehlivými zbraněmi, které je ochrání před nepřátelskými útoky.
POLONIZACE VOJENSKÉ TECHNIKY
Polsko počítá s programem polonizace vojenské techniky, kterou nakupuje v zahraničí. To znamená, že dodaná zahraniční vojenská technika se začne časem alespoň částečně vyrábět v Polsku. To má sloužit i rozvoji polského hospodářství.
Bezpečnost státu a jeho občanů je pro Polsko prioritou. Proto buduje jednu z nejsilnějších armád v Evropě a vynakládá obrovské peníze na zbrojení. Polsko cílí na ekonomický patriotismus. Zhruba polovinu zbraní hodlá nakupovat od domácích výrobců. Vojenskou techniku dodanou ze zahraničí chce alespoň částečně vyrábět na polském území.
České firmy mají reálnou šanci uspět na polském trhu obranného průmyslu. Předpokladem pro dodávky produkce českého obranného průmyslu polské armádě jsou unikátní produkt s výbornými zahraničními referencemi, nabídka licenční výroby v Polsku nebo přenesení části výroby na polské území. Nutností je pravidelná účast českých zbrojařských firem na veletrhu obranného průmyslu v Kielcích.
Jaroslav Remeš, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Varšavě
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
?