Výdaje státu (dotace) na podporu činnosti nestátních neziskových organizací - Detailní pohled na výdaje, státní rozpočet v roce 2025
Podle zákona o rozpočtových pravidlech se ze státního rozpočtu poskytují dotace nestátním neziskovým organizacím, jako jsou spolky, nadace a nadační fondy, ústavy, obecně prospěšné společnosti či další právnické osoby, jejichž hlavním předmětem činnosti je poskytování zejména zdravotních, kulturních, vzdělávacích a sociálních služeb, podpora sportovních aktivit a sociálně právní ochrana dětí. Poskytování dotací je podrobně upraveno „Zásadami vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím ústředními orgány státní správy“, jejichž znění bylo schváleno usnesením vlády č. 591 ze dne 1. 6. 2020.
Ve státním rozpočtu na rok 2025 jsou zahrnuty neinvestiční transfery neziskovým a podobným organizacím z tuzemských i zahraničních zdrojů v celkovém objemu 26,7 mld. Kč. Ve srovnání s rozpočtem na rok 2024 se objem neinvestičních transferů zvyšuje o 6,9 mld. Kč. Pokud odečteme výdaje kryté příjmy z rozpočtu EU/FM, pak neinvestiční transfery z tuzemských zdrojů rostou o 2,5 mld. Kč.
K významnému zvýšení výdajů dochází u rozpočtových kapitol ministerstev práce a sociálních věcí a kultury. Nárůst výdajů je způsoben zejména zvýšením objemu finančních prostředků na transfery spolufinancované z prostředků EU a FM, konkrétně na realizaci projektů Operačního programu Zaměstnanost plus. Největší objem transferů bude čerpán na projekty, které mají posilovat aktivní začleňování a podpořit tak rovné příležitosti, nediskriminaci a aktivní účast a zlepšit zaměstnanost, zejména v případě znevýhodněných skupin. Rozpočet Ministerstva kultury byl pro rok 2025 jednorázově navýšen z důvodu prodeje nemovitostí a část těchto prostředků bude použita na dotace pro neziskové a podobné organizace.
Téměř 90 % neinvestičních transferů je součástí rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Národní sportovní agentury, Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva kultury.
Výdaje v působnosti těchto rozpočtových kapitol jsou určeny sportovním organizacím na podporu sportu, zejména dětí a mládeže, zajištění sportovních organizací, sportovní reprezentace a na pořádání významných sportovních akcí (Národní sportovní agentura).
Dále na volnočasové aktivity dětí a mládeže, dotace církevním školám (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy), dotace na podporu služeb pro rodiny, které mají preventivní a podpůrný charakter (posílení rodičovských kompetencí, zkvalitnění rodinných vztahů, podpora rodiny v péči o děti, v jejich výchově a při slaďování práce a rodiny), dotace na poskytování sociálních služeb, na podporu činnosti seniorských a proseniorských organizací a na vyplácení státního příspěvku na provoz dětských skupin (Ministerstvo práce a sociálních věcí).
Z rozpočtu Ministerstva kultury je podporováno zachování a obnova kulturních památek, divadelní a hudební aktivity, zájmová umělecká činnost, podpora významných kulturních aktivit s náboženskou tématikou pro církve a náboženské společnosti a spolky.
Ministerstvo vnitra prostřednictvím neinvestičních transferů nestátním neziskovým organizacím podporuje například sbory dobrovolných hasičů, integraci cizinců z třetích zemí a činnosti v oblasti humanitární pomoci.
Rozpočtové kapitoly Grantová agentura ČR a Technologická agentura ČR předpokládají poskytování dotací i v roce 2025, avšak z technických důvodů nyní rozpočtují tyto výdaje na jiných položkách.
Graf 17 Transfery celkem neziskovým a podobným organizacím
Tabulka 23 Neinvestiční transfery neziskovým a podobným organizacím (v mil. Kč)
Tabulka 24 Investiční transfery neziskovým a podobným organizacím (v mil. Kč)
Vedle neinvestičních transferů jsou nestátním neziskovým organizacím ze státního rozpočtu poskytovány také investiční transfery. V rozpočtu na rok 2025 dosahují celkového objemu 444,8 mil. Kč.
Pro investiční transfery neziskovým organizacím obecně platí, že poskytovatelé v době sestavování státního rozpočtu neznají strukturu příjemců dotací, často nemají ještě vypsané příslušné výzvy. Proto nelze částky určené na dotace detailně rozepsat podle rozpočtové skladby. V průběhu roku správci rozpočtových kapitol příslušné částky zapojují do rozpočtu pomocí rozpočtových opatření a dále využívají nároky z nespotřebovaných výdajů.
Poslední zprávy z rubriky Státní rozpočet:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- OSVČ - přehled o příjmech a výdajích OSVČ
- Koronavirus COVID-19 v USA, mapa koronaviru ve Spojených státech
- Svět - státy světa a jejich ekonomika
- Příjmy ze samostatné činnosti, § 7 - Zákon o daních z příjmů č. 586/1992 Sb.
- Příjmy ze závislé činnosti, § 6 - Zákon o daních z příjmů č. 586/1992 Sb.
- Podpora v nezaměstnanosti - máte nárok?
- Kalkulačka podpory v nezaměstnanosti 2020 - Nárok na podporu v nezaměstnanosti a její výše
- Výpočet podpory v nezaměstnanosti v roce 2020
- Kalkulačka pro OSVČ hlavní činnost za rok 2019 - výpočet daně z příjmů, sociálního a zdravotního pojištění
- Dohoda o pracovní činnosti 2022
- Daň z příjmů FO ze závislé činnosti - formulář 2024
- Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti 25 5457 (vzor číslo 27)
Prezentace
17.03.2025 Firmy a podnikatelé si loni půjčili 168…
14.03.2025 MacBook za polovinu. V Česku je nová služba,…
10.03.2025 Nejpopulárnější Samsung má nástupce.
?
Okénko pro podnikatele
Lukáš Novotný, Geis
Jakub Šulák, Forscope