MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Státní rozpočet  |  02.09.2024 22:03:34

Výdaje státu (dotace) na podporu činnosti nestátních neziskových organizací - Detailní pohled na výdaje, státní rozpočet v roce 2025

Podle zákona o rozpočtových pravidlech se ze státního rozpočtu poskytují dotace nestátním neziskovým organizacím, jako jsou spolky, nadace a nadační fondy, ústavy, obecně prospěšné společnosti či další právnické osoby, jejichž hlavním předmětem činnosti je poskytování zejména zdravotních, kulturních, vzdělávacích a sociálních služeb, podpora sportovních aktivit a sociálně právní ochrana dětí. Poskytování dotací je podrobně upraveno „Zásadami vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím ústředními orgány státní správy“, jejichž znění bylo schváleno usnesením vlády č. 591 ze dne 1. 6. 2020.

Ve státním rozpočtu na rok 2025 jsou zahrnuty neinvestiční transfery neziskovým a podobným organizacím z tuzemských i zahraničních zdrojů v celkovém objemu 26,7 mld. . Ve srovnání s rozpočtem na rok 2024 se objem neinvestičních transferů zvyšuje o 6,9 mld. . Pokud odečteme výdaje kryté příjmy z rozpočtu EU/FM, pak neinvestiční transfery z tuzemských zdrojů rostou o 2,5 mld. .

K významnému zvýšení výdajů dochází u rozpočtových kapitol ministerstev práce a sociálních věcí a kultury. Nárůst výdajů je způsoben zejména zvýšením objemu finančních prostředků na transfery spolufinancované z prostředků EU a FM, konkrétně na realizaci projektů Operačního programu Zaměstnanost plus. Největší objem transferů bude čerpán na projekty, které mají posilovat aktivní začleňování a podpořit tak rovné příležitosti, nediskriminaci a aktivní účast a zlepšit zaměstnanost, zejména v případě znevýhodněných skupin. Rozpočet Ministerstva kultury byl pro rok 2025 jednorázově navýšen z důvodu prodeje nemovitostí a část těchto prostředků bude použita na dotace pro neziskové a podobné organizace.

Téměř 90 % neinvestičních transferů je součástí rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Národní sportovní agentury, Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva kultury.

Výdaje v působnosti těchto rozpočtových kapitol jsou určeny sportovním organizacím na podporu sportu, zejména dětí a mládeže, zajištění sportovních organizací, sportovní reprezentace a na pořádání významných sportovních akcí (Národní sportovní agentura).

Dále na volnočasové aktivity dětí a mládeže, dotace církevním školám (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy), dotace na podporu služeb pro rodiny, které mají preventivní a podpůrný charakter (posílení rodičovských kompetencí, zkvalitnění rodinných vztahů, podpora rodiny v péči o děti, v jejich výchově a při slaďování práce a rodiny), dotace na poskytování sociálních služeb, na podporu činnosti seniorských a proseniorských organizací a na vyplácení státního příspěvku na provoz dětských skupin (Ministerstvo práce a sociálních věcí).

Z rozpočtu Ministerstva kultury je podporováno zachování a obnova kulturních památek, divadelní a hudební aktivity, zájmová umělecká činnost, podpora významných kulturních aktivit s náboženskou tématikou pro církve a náboženské společnosti a spolky.

Ministerstvo vnitra prostřednictvím neinvestičních transferů nestátním neziskovým organizacím podporuje například sbory dobrovolných hasičů, integraci cizinců z třetích zemí a činnosti v oblasti humanitární pomoci.

Rozpočtové kapitoly Grantová agentura ČR a Technologická agentura ČR předpokládají poskytování dotací i v roce 2025, avšak z technických důvodů nyní rozpočtují tyto výdaje na jiných položkách.


Graf 17 Transfery celkem neziskovým a podobným organizacím

 

Tabulka 23 Neinvestiční transfery neziskovým a podobným organizacím (v mil. )

 

Tabulka 24 Investiční transfery neziskovým a podobným organizacím (v mil. )

 

Vedle neinvestičních transferů jsou nestátním neziskovým organizacím ze státního rozpočtu poskytovány také investiční transfery. V rozpočtu na rok 2025 dosahují celkového objemu 444,8 mil. .

Pro investiční transfery neziskovým organizacím obecně platí, že poskytovatelé v době sestavování státního rozpočtu neznají strukturu příjemců dotací, často nemají ještě vypsané příslušné výzvy. Proto nelze částky určené na dotace detailně rozepsat podle rozpočtové skladby. V průběhu roku správci rozpočtových kapitol příslušné částky zapojují do rozpočtu pomocí rozpočtových opatření a dále využívají nároky z nespotřebovaných výdajů.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688