Cez.cz (ČEZ)
Z regionů  |  27.08.2024 12:28:00

Na linky MHD v Kladně vyjíždí 16 elektrobusů

 
Kladno a zdejší MHD je na prahu elektrické revoluce. Do městských ulic vyjíždí 16 tichých elektrobusů za 232 milionů korun a v českém prostředí mají několik prvenství. Jde zatím o největší jednorázové pořízení elektrobusů pro městský provoz, polovina elektrobusů je kloubová a dokáže tak převézt větší počet cestujících než obvyklé vozy a unikátní je i dobíjecí infrastruktura. Největší areál pro dobíjení elektrobusů v Čechách čítá 9 ultrarychlých stojanů a počítá s dalším rozšířením současné flotily elektrických vozů ve městě a okolí.

Provoz městské dopravy v Kladně je už několik let ekologický, zajišťují ho autobusy na stlačený zemní plyn a dva elektrobusy, které provozuje dopravce ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva. K těm současným, které jezdí od léta 2021 na lince 610 přes centrum města, se na začátku prázdnin postupně přidaly další elektrobusy. Cílem města, dopravce a dalších partnerů je zajištění provozu MHD od roku 2030 jen elektrickými vozy.

Arriva díky evropským fondům nakoupila 16 elektrobusů značky SOR NS electric, osm z nich je v obvyklém 12metrovém provedení, druhá polovina je v prodloužené kloubové verzi. „Všech 16 elektrobusů je nízkopodlažních, cestujícím se tak lehce nastupuje i vystupuje, vozy jsou klimatizované, mají USB nabíječky, WiFi připojení, informační a kamerový systém a plní všechny požadavky kladenského magistrátu pro provoz na linkách MHD,“ vypočítává Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy a pokračuje: „Letní měsíce jsme využili k otestování elektrobusů, naši řidiči, dispečeři, pracovníci servisu i plánovači dopravy se seznámili s dobíjecí technologií, ověřili jsme si, kolik dokážou elektrobusy reálně najezdit kilometrů mezi jednotlivým nabitím baterií a projeli jsme s nimi všechny trasy po městě. Od září přestoupíme od zkušebního do ostrého provozu,“ uzavírá Adamka.

„Městská hromadná doprava je službou pro občany a nové elektrobusy zvyšují komfort cestování, což vítám a těší mě to. Musím využít příležitosti a ocenit úsilí pana ředitele ČSAD MHD Kladno Ludomíra Landy, který tomuto projektu věnoval značné úsilí a dokázal jej dotáhnout do konce. Držím palce, aby se elektrobusy osvědčily podle představ a plnohodnotně naplnily svůj účel,“ říká Milan Volf, primátor Statutárního města Kladna.

„Na elektrobusech je použita nová generace trakčních baterií s prodlouženou životností. Oproti předchozí generaci jsou baterie umístěny na střeše modulárně v samostatných boxech, což umožňuje nakonfigurovat řešení podle konkrétních požadavků zákazníka. Elektrobusy jsou vybaveny trakční baterií o kapacitě 274 kWh a 411 kWh,“ doplňuje Filip Murgaš, jednatel a obchodní ředitel SOR Libchavy. Pro snížení energetické náročnosti provozu jsou elektrobusy vybaveny klimatizacemi s funkcí topení pomocí tepelného čerpadla, které přispívá k snížení spotřeby elektrické energie. Další novinkou, která je u těchto elektrobusů k vidění, je čtyrpólový pantograf od společnosti Schunk sloužící k průběžnému dobíjení tzv. OPPCharge. Vedle možnosti dobíjení pomocí pantografu jsou elektrobusy v přední části rovněž vybaveny zásuvkou pro dobíjení pomocí kabelu.

„Doprava se podílí na 16 procentech produkovaných emisí v České republice. Její elektrifikace je proto jedním ze zásadních kroků k čistšímu ovzduší a k posílení energetické nezávislosti měst a obcí na fosilních palivech. Základní podmínkou spolehlivého provozu elektrobusů je rychlé a dobře dostupné dobíjení. Jsem rád, že naši partneři, město Kladno a společnost Arriva, využili dlouholetých zkušeností ČEZ ESCO v této oblasti a mohl se zrodit největší ultrarychlý dobíjecí areál pro elektrobusy v Čechách. Věřím, že společně budeme pokračovat v naplňování vize čistého a příjemného města pro jeho občany a návštěvníky,“ říká Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO.

„Elektrifikace městské hromadné dopravy v Kladně nám dává smysl a rádi jsme byli součástí tohoto projektu. Pokud by se měla dobíjecí infrastruktura do budoucna dále rozšiřovat, jsme opět připraveni podat pomocnou ruku,“ uvedl Michal Hons, generální ředitel Teplárny Kladno.

Arriva prostřednictvím dopravce ČSAD MHD Kladno, který patří do její skupiny, nakoupila 16 elektrobusů pro zajištění provozu na linkách MHD Kladno i díky evropským penězům. Projekt s názvem „Elektrobus MHD Kladno 2022“ je realizován prostřednictvím nástroje integrovaných územních investic, tzv. ITI, pro Pražskou metropolitní oblast a je podpořen z Integrovaného regionálního operačního programu v rámci priority Rozvoj městské mobility. Celkové náklady jsou vyčísleny na 232 000 000 Kč, unijní dotace činí 162 400 000 Kč, z vlastních zdrojů doplatila Arriva 69 600 000 Kč. O rychlé a spolehlivé dobíjení elektrobusů během denních i nočních hodin se postará devět ultrarychlých stojanů, každý o výkonu 150 kW. Koncepci dobíjecího hubu, dodávku zařízení od polského výrobce Ekoenergetyka jejich instalaci, zprovoznění a průběžný servis zajišťuje společnost ČEZ ESCO.

Martin Schreier , mluvčí ČEZ

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688