Německé firmy pracují se svými daty jen velmi omezeně (Bitkom)
Ať už jde o trénování modelů umělé inteligence, inteligentní využívání obnovitelných zdrojů energie nebo výzkum v oblasti personalizovaných léků – data jsou pro podniky a společnost stále důležitější. V naprosté většině německých společností však data stále zůstávají ležet ladem. Pouze 6 % z dotázaných podniků předpokládá, že plně využívají potenciál dat, která mají k dispozici.
Zcela jej využívá 6 % firem, 31 % spíše ve větší míře, 42 % spíše v menší míře a 18 % oslovených společností se domnívá, že potenciál nevyužívá vůbec. V souladu s tím se pouze 7 % německých společností považuje za průkopníky v oblasti obchodních modelů založených na datech (2023: 9 %), čtvrtina (26 %, 2023: 23 %) se podle svého odhadu nachází někde uprostřed této oblasti, třetina (32 %, 2023: 31 %) patří mezi opozdilce a pětina (19 %, 2023: 21 %) se domnívá, že jim už ujel vlak. 15 % účastníků studie se touto problematikou dosud vůbec nezabývalo.
Takové jsou výsledky reprezentativního průzkumu mezi 603 společnostmi s 20 a více zaměstnanci ze všech odvětví ekonomiky, který si nechalo zpracovat německé digitální sdružení Bitkom. „Data a jejich využití jsou pro budoucí konkurenceschopnost klíčová. Budoucí technologie, jako je umělá inteligence, budou moci prokázat svoji účinnost pouze tehdy, pokud budou moci využívat potřebná data,“ říká prezident sdružení Bitkom Ralf Wintergerst. „Německá ekonomika musí svá data využít a zhodnotit, aby mezeru nezaplnil někdo jiný a neotočil se celý hodnotový řetězec. Rozvoj německé ekonomiky dat je významným příspěvkem k naší digitální suverenitě.“
Digitální obchodní modely zatím úspěch nepřináší
Mnoho společností chce v nadcházejících letech vyvíjet digitální obchodní modely. V současné době přispívají obchodní modely založené na datech k obchodnímu úspěchu výhradně pouze ve 2 % společností a velmi silně v 5 % oslovených firem. V příštích 2 letech chce být v této fázi 7, resp. 15 % podniků v Německu.
Očekává se, že podíl společností, u nichž modely podnikání založené na datech přispívají k úspěchu „spíše“ silně, vzroste z 22 na 31 %. Naopak pouze 15 % respondentů předpokládá, že v roce 2026 nebude mít obchodní model založený na datech vůbec, zatímco dnes je to 24 %. Jedna z 10 společností (10 %, v současnosti 19 %) však bude mít za 2 roky jen velmi nízký (nepatrný) podíl datově založených modelů, zatímco 21 % bude mít spíše nízký podíl (v současnosti 30 %). „Za dva roky chce z dat silně těžit více než polovina firem – to by bylo dvakrát více než dnes. Tohoto cíle musíme společně dosáhnout, a pokud možno ho i překročit. Pro německou a evropskou ekonomiku potřebujeme vlastní datový ekosystém,“ sumarizuje závěry z této analýzy Ralf Wintergerst.
Nabídka dat se nerozšiřuje
Sdílení dat s ostatními společnostmi je důležitým příspěvkem k úspěšné datové ekonomice. Zatímco však poptávka po datech roste, jejich nabídka téměř neposiluje. Mezi lety 2022 a 2024 vzrostl podíl společností, jež jako příjemci dat využívají data od jiných subjektů, z původních 22 % na 30 % a na 36 %. Naproti tomu podíl poskytovatelů dat mezi podniky stagnoval na 17 %; v roce 2023 oproti roku 2022 dokonce poklesl o 4procentní body. „Datová ekonomika je trh s rychle rostoucí poptávkou a stagnující nabídkou. Dlouhodobě to tak fungovat nebude. Zpřístupnění dat musí být pro firmy snadné a musí se jim to vyplatit. Regulatorní překážky jsou zde na škodu,“ říká Wintergerst z Bitkomu.
Zeptáte-li se společností, které data zatím nenabízejí, na důvody, nejčastěji uváděným důvodem (58 %) je ochrana dat, která výměnu neumožňuje. V 44 % případů si nejsou jisti, zda je sdílení právně možné, a proto se do něj vůbec nepouštějí. Podobný počet (41 %) se obává, že by údaje mohly být použity proti jejich vůli. Třetina (33 %) si stěžuje na nedostatečnou kompatibilitu dat, pětina (21 %) se obává, že by mohlo dojít k neúmyslnému předání obchodního tajemství, nebo nechce posílit konkurenci (další pětina, přesně 18 %). 16 % se obává, že by údaje mohly využít nepřátelské státy, 15 % nezná žádné vhodné partnery pro výměnu údajů, pro 14 % není výměna dat ekonomicky atraktivní a 11 % má potíže dohodnout se s potenciálními partnery.
Naopak společnosti, které vystupují jako poskytovatelé dat, tak činí z velmi odlišných důvodů. Téměř polovina (47 %) chce například pomoci najít lepší řešení společenských problémů. Přibližně třetina (30 %) uvádí, že jsou povinny data poskytovat. Většina (52 %) však data sdílí proto, aby z nich měla prospěch: 47 % účastníků studie uvádí, že tímto způsobem sami získávají data od jiných, 37 % může získat touto cestou nové zákazníky a 34 % má z nabídky dat obrat. Poskytováním dat snižuje své náklady 13 % respondentů. „Datový altruismus hraje u některých společností určitě roli. Mnohé společnosti však mají samy velmi bezprostřední výhody, když data nabízejí,“ říká Wintergerst.
Dvě třetiny (65 %) společností, které data nabízejí i přijímají, uvádějí, že to velmi silně přispívá k jejich obchodnímu úspěchu. Další pětina respondentů (21 %) uvádí, že pociťují „spíše“ silný vliv. U společností, které data pouze nabízejí, je to 11, resp. 42 %, zatímco u společností, které data pouze přijímají, je to 34, resp. 1 %. „Sdílený prostor pro data odbourává stávající bariéry a obavy při výměně dat. Spojuje partnery v bezpečném prostředí,“ komentuje stav Wintergerst. „Projekty Catena-X v odvětví mobility nebo Manufacturing-X pro průmysl ukazují, jak něco takového může vypadat.“
Datové prostory nemají dosud takový význam, jaký si zaslouží
Podnikatelská komunita je však v otázce datových prostor („místností“) stále rozdělená. Přibližně polovina (49 %) společností se domnívá, že datové prostory podpoří využívání umělé inteligence. A podobně polovina (50 %) také vidí datový prostor jako zajímavý doplněk k jiným možnostem výměny dat, zatímco 39 % se dokonce domnívá, že datové místnosti jim otevřou zcela nové obchodní příležitosti.
Třetina (32 %) však považuje datové prostory za irelevantní pro svůj vlastní obchodní model, a pětina (22 %) dokonce tvrdí, že datové místnosti by jejich vlastní obchodní model ohrozily. A 42 % dotázaných považuje datové prostory za příliš komplikované pro použití ve firmách.
Přesto by se datové místnosti mohly v příštích letech stát pro německou ekonomiku mnohem důležitějšími. V současné době je využívá 11 % firem, ale 17 % je plánuje využívat a dalších 17 % o tom diskutuje. Na druhou stranu 39 % uvádí, že datové prostory nejsou pro jejich vlastní společnost aktuální téma, a 13 % o nich ještě nikdy neslyšelo. Wintergerst k tomu uvedl: „Je třeba, aby potenciál a šance spojené s datovými prostory byly ještě zřejmější. Mezi odborníky panuje nesporné přesvědčení, že fungující datové místnosti přinášejí obrovské výhody."
Nyní je už také jasné, kde jsou hlavní sféry aplikace datových prostor pro ekonomiku. Naprostá většina společností, které je využívají nebo plánují využívat, uvádí, že umožňují lepší řízení dodavatelských řetězců (87 %). Před 2 lety tento názor zastávalo 78 % oslovených. Dvě třetiny (67 %) mohou díky datovým místnostem plnit povinnosti v oblasti transparentnosti, zatímco před 2 lety to bylo jen 32 %. Mezi další případy aplikace v praxi patří zlepšení výkonnosti vlastních výrobků nebo služeb (54 %, v roce 2022: 67 %), vývoj nových výrobků nebo služeb (47 %, v roce 2022: 47 %) a optimalizace výrobního procesu (36 %, v roce 2022: 19 %). Datové prostory jako příležitost pro trénink modelů umělé inteligence vidí 16 % společností.
Dokument Data Act: polovina firem se necítí být dotčena
Data Act (harmonizovaná pravidla EU v zájmu férového přístupu k datům a jejich využití) bude mít závažný dopad na nakládání s údaji v Německu a v Evropě. Zatím se však pouze 7 % společností už seriózně zabývalo příležitostmi a riziky datové regulace, zatímco 14 % společností je teprve v procesu posuzování. Zákonem o datech se zatím nezabývalo 28 %, ale hodlá tak učinit. Přibližně polovina (46 %) všech společností v Německu se však domnívá, že pro ně datová regulace nepředstavuje problém. „Datový zákon Data Act se týká prakticky všech společností. Nikdo by neměl datový zákon ignorovat,“ upozorňuje Wintergerst z Bitkomu.
Přísná pravidla komplikují datové inovace v Německu
Mnoho společností se již nyní cítí při nakládání s daty omezováno zákony a předpisy. 44 % z nich již muselo často nebo několikrát zastavit plány na inovace v souvislosti s využíváním dat kvůli právním požadavkům nebo nejasnostem. U dalších 17 % se tak stalo alespoň jednou. „Tento druh blokace v oblasti inovací se netýká jen jednotlivých společností. Když se zamyslíme nad řešeními například pro veřejnou správu, školství nebo zdravotnictví, necháváme takto příležitosti pro naši společnost ležet ladem nevyužité,“ kritizuje Wintergerst. „Digitálně suverénní Německo si takovou abstinenci v oblasti dat nemůže dovolit.“
V této souvislosti by 51 % firem uvítalo méně přísná pravidla pro využívání dat. S tvrzením, že přísná pravidla vyženou z Německa inovativní obchodní modely založené na datech, souhlasí 62 % respondentů. Pokaždé přibližně polovina z dotázaných je přesvědčena, že Německo kvůli přísným pravidlům pro používání dat promarňuje ekonomické příležitosti (53 %) a promarňuje tak příležitosti pro lidi (49 %).
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun