Slabší průmysl? Oživení se stále protahuje
Po
první polovině letošního roku je patrné, že evropský průmysl nadále prochází určitou
kontrakcí. Index PMI ve zpracovatelském průmyslu v eurozóně byl v
červnu 2024 revidován na vyšší hodnotu 45,8 z předběžného odhadu 45,6. Přesto indikátor
zůstává výrazně pod průměrem průzkumu 51,6 a výroba se v letošním roce snížila
zatím nejrychlejším tempem. Nové zakázky, nákupní aktivita firem i zaměstnanost
klesaly bohužel opět rychleji. V jakém stavu je odvětví, co můžeme čekat
od zbytku roku nebo jaké jsou dopady na domácí průmyslovou základnu?
Nižší průmyslová výroba v červnu naznačuje, že sektor zažívá pouze pozvolné oživení, které by mohlo zrychlovat jen v omezené míře. Pozitivním faktorem by mohla být vyšší spotřeba domácností, nižší úrokové sazby nebo redukce zásob. Pozitivně by pak na investiční aktivitu firem mohlo působit zásadnější uvolnění měnové politiky ze strany ČNB. Ta na svém nadcházejícím zasedání může přikročit ke snížení sazeb až o 50 bps. To je výčet pozitivních věcí, na druhé straně přetrvávají citelná rizika. Viditelně zdražuje již řadu měsíců námořní doprava, ceny tohoto segmentu dopravy se dostávají na nejvyšší úrovně od pandemie COVID – 19. Právě tehdy tzv. „úzká“ hrdla znamenala významné nabídkové šoky a zpomalení tempa výroby. Sledovaný index přepravy Drewry’s World Container se tento týden zvýšil o 1 % na 5 937 USD za 40ft (40 stop) kontejner a ve srovnání se stejným týdnem minulého roku vzrostl o těžko uvěřitelných 286 %. Na vině zůstávají útoky povstaleckých skupin z Jemenu. Právě kvůli těmto hrozbám v Rudém moři je ohrožena trasa mezi Evropou a Asií. Dopravci raději obeplují celou Afriku, což cestu prodlužuje až o dva týdny a výrazně jí tak prodražuje. Komplikovaná situace zůstává v Číně, kde tamní ekonomika i přes opakované měnové či fiskální stimuly bojuje s trvalejší deflací a nižším ekonomickým růstem. To pak oslabuje poptávku po zboží z Evropy.
S obavou
současný vývoj sledují velké automobilové koncerny. Ty se již tak potýkají
s určitými výpadky v dodavatelských řetězcích. V hospodářských
výsledcích za uplynulé čtvrtletí tuto situaci okomentoval německý podnik
Porsche. Společnost uvedla, že kvůli nedostatku hliníkových dílů by mohla dokonce
úplně zastavit výrobu některých svých modelů, potýká se rovněž se slabší
poptávkou. Zbytek letošního roku, tak může být poznamenán určitými výkyvy ve
výrobě a slabším ekonomickým růstem klíčových ekonomik, což může dál brzdit oživení
domácího průmyslu.
Argos Capital – Partner pro investice do komodit
Máme dlouholeté zkušenosti s obchodováním na kapitálových trzích. Nabízíme služby zahrnující přístup k akciovým a komoditním trhům. Díky spolupráci s předním světovým brokerem, společností Interactive Brokers LLC zajišťujeme přístup na trhy po celém světě. Samozřejmostí je profesionální přístup na individuální bázi, který se přizpůsobí potřebám klienta, jeho rizikovému profilu a investičním cílům.
Více informaci na: www.argoscapital.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz