Česko buduje ropnou nezávislost na Rusku, práce na navýšení kapacity ropovodu TAL jsou v plném proudu
Technickými úpravami prochází také ropovod IKL, který se na TAL napojuje v Německu a vede ropu západní cestou do Česka. Začal u něj fungovat zbrusu nový řídicí systém SCADA, který zajistí jeho bezpečnější provoz.
Změnami prochází také Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi. Došlo k instalaci nového potrubí s větší přepravní kapacitou, které propojuje tankoviště s ropovodem IKL. Společně s tím probíhá příprava na konec ruské ropy také v obou českých rafinériích v Litvínově a Kralupech nad Vltavou.
„MERO pokračuje v budování nezávislosti Česka na ruské ropě. Technologické úpravy se na ropovodu TAL naplno rozběhly hned v několika zemích najednou. Na čerpací stanici v rakouském Grubenu instalujeme nová čerpadla, montáž nových čerpadel a motorů se zahájila také v italském přístavu Terst. Společně s tím pracujeme na technických úpravách ropné infrastruktury v Česku. Na Centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi jsme naistalovali nové potrubí s větší kapacitou, které propojuje tankoviště s ropovodem IKL. Všechny práce na projektu TAL-PLUS probíhají podle plánu. Počítáme s tím, že do konce letošního roku dokončíme všechny technologické úpravy na TAL a povede se navýšit jeho přepravní kapacity. Na začátku roku 2025 provedeme všechny potřebné testy a zkoušky a v první polovině roku 2025 se Česko od ruské ropy definitivně odstřihne,“ řekl Jaroslav Pantůček, předseda představenstva a generální ředitel MERO ČR.
Projekt TAL-PLUS: Cesta k české nezávislosti na ruské ropě
Průměrná roční spotřeba ropy v Česku byla v letech 2010 až 2023 zhruba 7,1 milionu run ropy ročně. V loňském roce přiteklo přes ropovod Družba 58 procent ropy, dalších 42 procent pak ropovody TAL a na něj navazujícím IKL.
Díky projektu TAL-PLUS získá Česká republika o čtyři miliony tun ropy ročně navíc západní cestou. Zajistí si tím větší energetickou bezpečnost, a především nezávislost na ruské ropě, která je v současné době dodávaná východní cestou prostřednictvím ropovodu Družba.
Projekt TAL-PLUS: Důležitá fakta a čísla
- V současné době přepraví ropovod TAL 43 milionů tun ropy ročně. Přímo do České republiky se přes TAL a navazující ropovod IKL dodají zhruba 3-4 miliony tun ropy každý rok.
- Díky technickým úpravám (intenzifikaci) na ropovodu TAL se množství provozní kapacity přepravované ropy zvýší až na 48 milionů tun ropy ročně. Kapacita pro Českou republiku se tak navýší až na 8 milionů tun ropy ročně.
- MERO tímto projektem zajistí dodatečnou přepravní kapacitu pro obě dvě rafinerie, které v Česku jsou.
- Kromě úprav na ropovodu TAL bude potřeba provést také dílčí úpravy na ropovodu IKL.
- Celkový odhad nákladů na projekt TAL-PLUS.
- Finanční náklady na projekt nese společnost MERO ČR. Nebude tedy potřeba žádné financování ze státního rozpočtu.
- Realizace projektu TAL-PLUS potrvá zhruba 25 měsíců.
- Více ropy přes ropovod TAL by mělo začít proudit do Česka od roku 2025.
Ropovod TAL:
- Transalpinský ropovod (TAL) je jednou z nejvýznamnějších ropných tepen v Evropě.
- Propojuje přístav v italském Terstu se středoevropskými zeměmi. Dodávky ropy zajišťuje do rafinérií v Rakousku, Německu a také v České republice.
- Ropovod TAL pokrývá více než 50 % celkové ropné potřeby Česka.
- Ropovod TAL funguje od roku 1967 (budovat se začal v roce 1961)
- Od té doby bylo přepraveno přes Alpy už 1,6 miliardy tun ropy
- V roce 2022 ropovod TAL přepravil 37,1 mil. tun ropy
- Do přístavu Terst ji přivezlo 402 lodí
- TAL pokrývá zhruba 50 % potřeby dodávek ropy České republiky (Přes TAL, resp. ropovod IKL, proudilo v roce 2023 do ČR zhruba 48 % spotřebované ropy, dalších 52 % bylo přivedeno ropovodem Družba. Celková roční spotřeba ropy v ČR je zhruba 8 milionů tun.)
Více informací o projektu TAL-PLUS najdete na: https://mero.cz/tal-plus/
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Stát:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz