Za první šest měsíců přibylo v České republice více než pět tisíc čistě bateriových elektromobilů, přes 1500 jen za červen. Celkově už se počet e-aut na českých silnících dotýká 30tisícové hranice a podobný je i počet různých typů hybridních aut. ČEZ jde tomuto dynamickému vývoji vstříc výstavbou desítek nových stanic napříč zemí. Počet stojanů ve své veřejné síti zatím letos zvedl z 660 na 754. Řidiči od Chebu po Třinec načerpali rekordních více než 3,5 milionu kWh certifikované zelené elektřiny, o 53 % více než za stejné období loňského roku a více než za celý rok 2021.
„Stavíme nové stanice, zvyšujeme výkony stojanů a vylepšujeme navazující služby pro zákazníky. Po loňských rekordních 144 nových stanicích máme teď v půlce roku dobře našlápnuto k překonání hranice 180 letos zprovozněných stojanů. Těší nás zájem zákazníků, který přičítáme i lednovému zlevnění nejvyužívanějších dobíjecích tarifů až o 35 procent,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani. „Řidičům chceme také zpřístupňovat dobíjecí stojany po celé Evropě. V tuto chvíli spolupracujeme s více než 20 roamingovými partnery a nabízíme přes 25 tisíc dobíjecích bodů. Do konce roku plánujeme počet roamingových dobíjecích bodů zdvojnásobit na minimálně 50 tisíc.“
Řidiči u ČEZ načerpají energii v průměru nejrychleji v celé ČR, a to díky nejvyššímu výkonu celé sítě stojanů, který se koncem června vyšplhal na 58 MW. Stojí za tím hlavně výstavba dobíjecích míst s větším počtem stojanů a nových ultrarychlých stanic o výkonu 320 až 360 kW. Stojanů, u kterých lidé během 10 minut doplní energii potřebnou na dalších 150 km jízdy, nabízí ČEZ v tuto chvíli 61 a do konce roku chce výrazně překonat hranici stovky provozovaných ultrafastů. Kombinace velkých hubů a ultrarychlých stanic znamená, že řidiči většinou nemusí čekat na volnou stanici a začínají okamžitě a rychle dobíjet.
„Řidiči dnes při jednom zastavení dobijí v průměru více než 20 kWh a nechtějí přitom ztrácet čas. Řešením je další výstavba ultrarychlých stojanů. Daří se nám držet tempo jejich instalací, koncem roku bychom jich rádi provozovali přes sto. Aby to dávalo smysl, musí tyto stanice fungovat v kvalitních lokalitách, proto velké ultrarychlé huby v nejbližších měsících spustíme na páteřních tazích jako jsou dálnice D1 nebo budoucí dálnice D35. Platí, že alespoň jeden ultrarychlý stojan by měl být v každém nově spouštěném dobíjecím hubu. Jen tak se podaří výrazně snížit čas, který řidiči tráví dobíjením nebo čekáním na něj,“ říká ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla.
- Síť může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií více než 1 500 elektromobilů.
- Letos zatím řidiči zastavili u stojanů ČEZ k dobíjení více než 175 tisíckrát. Bylo to o 44 % více než 121 tisíc „tankování“ v prvním pololetí roku 2023.
- Zatímco v prvních šesti loňských měsících činil průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ 19,1 kWh, loni překročil 20 kWh.
- Nejvytíženějšími stanicemi s pololetními odběry v řádu desítek tisíc kWh jsou ultrafasty u dálnic D1 (Loket), D5 (Olympia Plzeň), D10 (Olympia Ml. Boleslav) a D35 (McDonalds Unčovice).
- Kompletní přehled stanic v síti Mapa dobíjecích stanic | Futurego.cz
JAK ČERPAT ENERGII U ČEZ: K dobíjení se uživatelé identifikují pomocí zákaznické karty nebo mobilní aplikace, která spolu s webovým rozhraním (tzv. futurego účet) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. Mobilní aplikace futurego umí vyhledat nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální obsazenosti stojanů. Rychlé a ultrarychlé stojany tvoří více než 80 % celé sítě.
Martin Schreier , mluvčí ČEZ