Švédsko - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Švédské dopravní odvětví prochází rychlou transformací, která je jedním ze základních pilířů udržitelnosti . Vládním cílem je dosažení mobility nezávislé na fosilních palivech. Proto Švédsko výrazně investuje do vývoje chytrých řešení pro města, inteligentních dopravních systémů a autonomní mobility. Stále více zdrojů je směřováno do vývoje a implementace elektrických technologií, autonomních automobilů, baterií, nabíjecí infrastruktury a palivových článků. V čele vývoje v oblasti elektrifikace a mobility je ekosystém Smart Transport, který spojuje globální hráče jako například Volvo Cars a Volvo Group, Scania, Bombardier a Ericsson s předními výzkumnými pracovníky a technologickými inovátory, včetně firem jako Einride, Nevs a Polestar. Švédsko má silnou tradici výroby vozidel a komponentů se světovým renomé v oblastech inovací a bezpečnosti. Švédské automobilové klastry jsou velmi dynamické: nové technologie a koncepty se často vyvíjejí v kooperativním prostředí, od koordinačních center a platforem po testovací areály, které jsou společně financovány státem a soukromým sektorem.
Velmi dobré příležitosti existují při budování infrastruktury pro elektromobily. Švédsko má třetí nejvyšší podíl elektromobilů na nových registracích vozidel v Evropě. V roce 2023 představovaly dobíjecí vozy, tj. elektromobily a plug-in hybridy, cca 60 % registrací nových aut, tj. 39 % elektromobilů a 21 % plug-in hybridů. Celkem bylo v roce 2023 nově registrováno 173 134 dobíjecích vozů, z toho 112 115 elektromobilů. V návaznosti na výrazný růst prodejů dobíjecích vozidel je třeba současně zrychlit tempo budování dobíjecí infrastruktury. Začátkem roku 2024 bylo ve Švédsku 5 065 veřejných dobíjecích míst a 37 250 nabíjecích bodů, z toho 3 362 s rychlým nabíjením. Tento počet se bude v následujících letech dále výrazně zvyšovat.
Švédský národní dopravní plán zahrnuje investice 70 miliard eur na období 2018–2029 a nabízí možnosti dodávek velkých infrastrukturních projektů. Většina z finančních prostředků je vynakládána na výstavbu železniční a silniční infrastruktury a další velké projekty. České firmy se mohou zapojit do výstavby dálničních tunelů, rozšiřování stanic stockholmského metra, plánované výstavby vysokorychlostní železnice spojující tři největší švédská města Stockholm, Göteborg a Malmö, do modernizace mostů v Baltském moři nebo zlepšování infrastruktury regionálních letišť.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz