Srbsko - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Srbské hlavní město Bělehrad má celkem 55 km dvoukolejných tratí a tramvajová síť zahrnuje 542 stanic. Celkový vozový park má 240 tramvají, z nichž v provozu je cca 130 strojů. Do roku 2033 město hodlá nakoupit 130 tramvají a 154 trolejbusů. Průměrný věk tramvají, které v současné době zajišťují městskou dopravu, je 34 let, trolejbusy jsou v průměru 11 let staré. V plánu je dále výstavba čtyř nových tramvajových vozoven. Na základě detailní analýzy zohledňující ekonomické i technické aspekty se město přiklání k variantě nakoupit nové tramvajové soupravy, a nikoliv řešit modernizaci tramvajové dopravy formou renovace stávajících souprav, což bylo původně zvažováno.??
O účast na těchto plánovaných projektech modernizace městské dopravní infrastruktury projevují zájem i české společnosti. Srbská delegace (ministerstva, magistrát) několikrát navštívila Českou republiku, aby se blíže seznámila s výrobními možnostmi našich výrobců. Velmi vysoce jsou hodnoceny reference, které v tomto oboru mají české firmy.
Do roku 2030 dopravní infrastruktura Bělehradu bude rozšířena o dvě trasy metra v délce 42 km se 43 stanicemi, 223 km BG vlaku se 76 stanicemi a 500 odjezdy denně (v současné době jich je 104), a 42,6 km nové tramvajové sítě. Dvě trasy metra budou stát cca 125 mld. CZK (5 mld. EUR), rozšíření BG vlaku a nové tramvaje cca 37,5 mld. CZK (1,5 mld. EUR), což představuje 5 ročních rozpočtů hlavního města Srbska.?
Dvě francouzské firmy se budou společně s čínskými partnery podílet na výstavbě bělehradského metra . Francouzi budou dodávat zařízení metra, tedy vlaky a elektromechanické subsystémy a čínská společnost bude provádět stavební práce. Srbsko zahájilo stavbu první linky bělehradského metra v listopadu 2021, uvedena do provozu by měla být v roce 2028. Potenciál pro české firmy je bezesporu v oblasti subdodávek, a to zejména pro technologickou část, popřípadě pro vlastní kolejová vozidla, podvozky, elektromechanické systémy apod.
V rámci příprav pro specializovanou výstavu EXPO 2027 bude stavěna nová železniční trať, která spojí letiště a stávající železniční spojení do centra města. Pro české firmy se zde naskýtá příležitost dodávek vlakových souprav.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz