mzv.cz (MZv ČR)
Makroekonomika  |  17.07.2024 20:53:10

Severní Makedonie - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025

Železniční infrastruktura je ve zbídačeném stavu, a proto je zajímavý rozsáhlý projekt financovaný EU s názvem Koridor 8. Ten dostal v roce 2023 nový impuls díky zařazení do sítě TEN-T. Zajímavé pro české firmy jsou především tendry na signalizační osvětlení tratí.

Koridor 8 se neúspěšně buduje již od roku 1996. Dlouhodobými problémy byla korupce a nedostatek financí. Zásadní změnu však přinesl květen 2023, kdy EU vložila koridor 8 do mapy hlavních koridorů v rámci sítě TEN-T (Trans-European Transport). Díky tomu je možné získat více zdrojů financování pro vybudování tohoto koridoru.

Vůli vybudovat transbalkánský železniční úsek s názvem koridor 8 potvrdily jak Severní Makedonie, tak i Bulharsko a Albánie. Oficiálně to stvrdily podpisem trilaterálního memoranda o spolupráci. Dokument stanoví, že koridor 8 by měl být hotový do roku 2030 a bude na Balkánu spojovat Drač a Varnu, respektive Jaderské a Černé moře.

Koncem prosince 2023 bylo vyhlášeno výběrové řízení na výstavbu třetí etapy železničního spojení mezi Makedonií a Bulharskem na úseku Kriva Palanka k hraničnímu přechodu Deve Bair. Úsek z Krivé Palanky do Bulharska je dlouhý 27,5 kilometru, zahrnuje 22 tunelů o celkové délce asi 9 kilometrů a dalších 52 mostů/viaduktů o délce 5 kilometrů. Byla to EU, kdo poskytl většinu finančních prostředků nezbytných pro výstavbu tří fází železnice do Bulharska.

Jen pro nejnáročnější fázi od Krivé Palanky po hranice s Bulharskem bylo zajištěno od EIB a EBRD 175 milionů EUR, 149,2 milionů EUR z VBIF a 60,2 milionů EUR z programu IPA II. Realizace třetí etapy železnice do Bulharska na místě by měla začít v průběhu roku 2024. Třetí fáze by měla být hotová do 5 let, to znamená, že do konce roku 2029 se cesta mezi Skopje a Sofií vlakem stane realitou. Mezitím také pokračuje výstavba první a druhé etapy železnice z Kumanova do Krivé Palanky. Dle realizátorů bude první etapa železnice do Beljakovce dokončena v původním termínu - do konce roku 2024.

V rámci těchto projektů může být pro české firmy zajímavá především výstavba nových signalizačních systémů.

Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688