Polsko - ICT, elektronika, kyberbezpečnost, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Polsko prožilo v posledních letech silný rozvoj e-commerce, jedná se tak o rozvinutý a stabilizovan trh - jeho hodnota dosáhla v roce 2023 124 mld. PLN (719,2 mld. CZK). S ohledem na zpomalení v celém maloobchodním sektoru se jedná o velmi dobrý výsledek a předzvěst toho, že trh dlouhodobě růstový zůstane. Polsko láká také investice globálních technologických gigantů a stává se regionálním centrem cloudových služeb. Toto prostředí vytváří podmínky pro digitální transformaci firem v celém regionu a představuje příležitosti pro technologické a IT firmy. Silnou pozici má v Polsku také odvětví vývoje a produkce počítačových her.
Hodnota trhu e-commerce v Polsku dosáhla v roce 2023 124 mld. PLN (719,2 mld. CZK). Podíl e-commerce na celém maloobchodu je okolo 10 %. Ohledně dalšího růstu sektoru jsou optimistické i firmy, které své výrobky nabízejí on-line, dle aktuálního průzkumu 72 % z nich očekává zvýšení tržeb v on-line prodeji v roce 2024 oproti roku 2023. Dle aktuálních odhadů bude v roce 2027 hodnota trhu e-commerce v Polsku 187 mld. PLN (1 084,6 mld. CZK). Pro srovnání - v roce 2019 to bylo 70 mld. PLN (406 mld. CZK). Vytrvale roste také počet polských e-shopů - v roce 2023 jich fungovalo více než 60 tisíc.
Výše uvedený trend je umožněn a nutně doprovázen také růstem počtu uživatelů internetu, kteří nakupují online. V současnosti je to přibližně 80 % z celkového počtu 30 milionů uživatelů internetu. I zde se nabízí srovnání s rokem 2019, kdy na internetu nakupovalo 60 % jeho uživatelů. Důležitá je skutečnost, že zákazníci, kteří s on-line nákupy začali během pandemie covid-19 u této formy nakupování zůstali i po odeznění pandemie a všech omezení v maloobchodě.. V online prostředí své výrobky prodává asi 150 tisíc polských podniků. Kromě vlastních e-shopů využívají především platformy marketplace. Jejich podíl na trhu e-commerce dosahuje 50 %. Největší oblibě se těší polská marketplace platforma Allegro, kterou měsíčně navštíví asi 20 milionů uživatelů. Využívá ji 34 % zákazníků nakupujících online. Takto rozvinutý sektor e-commerce s dynamickým růstem vytváří ideální podmínky pro zahraniční (a tedy i české) firmy, které mají zájem nabídnout svůj produkt na polském maloobchodním trhu napřímo.
Polsko se také velmi úspěšně napojuje na evropskou a globální digitální infrastrukturu a postupně se stává centrem cloudových služeb pro celý region střední a východní Evropy. Společnost Google zahájila v dubnu roku 2021 činnost nového regionálního Google Cloud. Jedná se o největší podobnou investici v Polsku, jejíž hodnota se v následujících letech vyšplhá až ke 2 mld. USD. Polský Google Cloud je součástí globální platformy rozdělené na 27 regionů. A Polsko je jedinou zemí střední a východní Evropy, kde je Google Cloud situován. Investici ve výši až 1 mld. USD realizuje v Polsku rovněž společnost Microsoft, která spustila vlastní cloud, který je součástí globální platformy Microsoft Azure, který je rozdělen do 68 regionů. V dohledné budoucnosti má být spuštěn také projekt Gaia-X podporovaný ze strany EU. Popsaný ekosystém bude vytvářet podmínky pro digitální transformaci firem v celém regionu a vytvoří množství příležitostí pro technologické a IT firmy, které se na této transformaci budou podílet.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
11.09.2024 Investiční pohled na Apple: Budou nové iPhony…
10.09.2024 Jak začít investovat? Tomáš Vranka z XTB zná…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz