Itálie - Automobilový sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Podle údajů z r. 2023 má italský automobilový trh hodnotu 46,2 miliardy EUR. Přestože se výroba neumisťuje na předních místech žebříčku, zůstává pro ekonomiku země klíčovým odvětvím. Díky historickým značkám, jako jsou Fiat, Alfa Romeo, Maserati a Ferrari, si Itálie vybudovala pověst země s vynikajícím designem a kvalitou automobilů. V r. 2023 bylo v Itálii vyrobeno 796.394 vozidel, což je téměř stejně jako v roce předchozím. Itálie se řadí na šesté místo v Evropě, pokud jde o výrobu vozidel.
Velikost trhu automobilového průmyslu měřená obratem činí v roce 2023 43,8 miliardy EUR. Předními výrobci automobilů v Itálii jsou společnosti Stellantis a Volkswagen (Bugatti, Lamborghini). V odvětví motocyklů se v Itálii ročně vyrobí přibližně 300.000 kusů. V r. 2023 činil prodej motocyklů 289.067 vozidel, což Itálii řadí na první místo v Evropě. Dodavatelský řetězec pro automobilový průmysl generuje v Itálii obrat přes 90 mld. EUR, což odpovídá 9,3 % výrobního obratu v Itálii a 5,2 % HDP. Počet společností se pohybuje kolem 5.200 s téměř 270.000 zaměstnanci.
Dle předpovědí trhu bude v roce 2030 v Itálii v provozu přes 6 milionů plně elektrických vozidel (aktuálně je v Itálii v provozu celkem kolem 52 milionů aut, z nichž více než 60 % je starších deset a více let). Dle vládního dokumentu má být instalováno rovněž 100 experimentálních nabíjecích stanic s novými technologiemi pro skladování energie. Stát i firmy investují do elektromobility a elektrifikace aut. Stát vyčlenil 23,78 mld. EUR (z toho 3,6 mld. EUR z Plánu obnovy) na přebudování současné distribuční sítě pohonných hmot v rámci přechodu na elektromobilitu. Automobilka Stellantis investuje 240 mil. EUR do Mirafiori Automotive Park 2030. V historickém průmyslovém areálu v Turíně byla zahájena výroba elektrifikovaných dvouspojkových převodovek (eDct). Fiat v roce 2023 zvýšil celosvětový objem prodeje o 12 %.
Italská vláda vyčlenila na období 2022–2026 částku 2 mld. EUR na pobídky na nákup vozidel s nízkými emisemi CO2. Počítá rovněž s rozsáhlým plánem šrotovného na omlazení vozového parku, především na odstranění vozů euro 0 1-2-3. Itálie zvolila cestu biopaliv, která jsou na rozdíl od syntetických paliv vyráběna fermentací biomasy nebo odpadu. Jsou považována za uhlíkově neutrální, protože spalováním vyvíjejí oxid uhličitý již přítomný ve výchozí biomase. Očekává se, že Eni během 7 let pětinásobně zvýší produkci biopaliv, ze současných 1,1 milionu tun ročně na více než 3 v roce 2025, až na 5 do roku 2030.
Příležitosti lze nalézt ve výrobě, budování infrastruktury či softwaru pro nabíječky. Zároveň se zvyšuje poptávka po zavedených a funkčních modelech provozu. Do rychlodobíjecích stanic investují aktuálně také italské dálnice. Prostřednictvím své dceřiné společnosti FreeToX otevírají první ze 100 plánovaných rychlodobíjecích stanic s výkonem 300 kW a průměrnou dobou nabíjení 15–20 minut. Celkově budou italské dálnice investovat přes 45 mil. EUR do stanic pro rychlodobíjení a na zkapalňování zemního plynu a vodíku pro těžká vozidla, do rozvoje intermodálních služeb a městské mobility, a platforem pro sdílení automobilů mezi jednotlivci a výměnu volné kapacity mezi dopravci.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz