Finsko - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Finsko zamýšlí realizovat následující železniční projekty: vysokorychlostní tratě mezi Helsinkami a Turku (harmonogram projektování a výstavby se v současné době dokončuje, výstavba má začít v roce 2026-7 a otevření celé trati je naplánováno na rok 2032) a Helsinkami a Tampere (výstavba má začít cca v roce 2032, trať by měla být zprovozněna do roku 2039), oprava a modernizacei železnice v úseku Salo-Kupittaa, výstavba trati Espoo-Lohja, zdvojkolejnění koridoru Oulu-Liminka, realizace a elektrifikace koridoru Tornio-Kolari, zrychlení a modernizace úseku Kouvola-Kuopio, rozvoj trati v regionu Karelia mezi Luumäki a Imatrou, modernizace železničního spojení Loviisa-Lahti a trať Kouvola–Kotka–Hamina. Ve fázi pokročilého projektového plánování je pak výstavba tzv. Východní železnice mezi Helsinkami, Porvoo a Kouvolou. Plánování rychlotratě mezi Helsinkami a Turku dospělo do fáze, kdy bylo převedeno z Finské dopravní agentury na projektovou společnost za účelem vypracování technických plánů. Plánovaná výstavba rychlodráhy mezi Helsinkami a Tampere představuje pravděpodobně nejvýznamnější spojení pro celý systém finské železniční dopravy a již na konci roku 2020 byla zahájena projektová příprava. Předpokládané náklady na výstavbu tratě a související infrastruktury jsou 6,1 mld. EUR, diskutují se však i alternativní varianty.
Helsinky plánují během tohoto desetiletí ztrojnásobení množství tramvajových tratí a zmodernizování současného tramvajového provozu v Helsinkách a výrazné posílení tramvajového spojení se sousední Vantaa. Loni dokončená tramvajová rychlotrať Raide Jokeri vytvořila páteřní 25 km dlouhé spojení mezi východními Helsinkami a Espoo. V roce 2021 byl v Tampere spuštěn provoz na prvním traťovém úseku s 23 zastávkami a délkou 15,7 km a zároveň byla zahájena výstavba nového úseku se sedmi zastávkami a délkou 6,6 km, který má být od začátku roku 2025. Do roku 2040 je v plánu výstavba dalších čtyř úseků, která má z tramvajové dopravy učinit páteř nejen městské, ale do určité míry i regionální veřejné dopravy za hranicemi města. V případě Helsinek i Tampere vznikne v nejbližších letech řada mimořádných příležitostí i pro české dodavatele tramvajové infrastruktury (tratě, depa, zabezpečení, softwarová řešení, případně další dopravní stavby) a souvisejících bezpečnostních systémů a digitálních řešení.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz