Estonsko - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Estonská vláda se k těmto výzvám staví čelem prostřednictvím komplexního Plánu rozvoje dopravy a mobility (2021-2035) . Cílem tohoto plánu, podpořeného částkou 100 milionů EUR přidělenou z nástroje EU pro obnovu a odolnost (RRF), je zlepšit dopravní obslužnost v Estonsku:
- Plán předpokládá snížení používání automobilů o 30 % do roku 2035, čehož bude dosaženo podporou veřejné dopravy a možností aktivní mobility.
- Značná část prostředků RRF bude směřovat do elektrifikace vozového parku veřejné dopravy a zlepšení energetické účinnosti v celém odvětví.
Estonsko dále zahájilo několik ambiciózních projektů, jejichž cílem je modernizovat dopravní síť a plně využít její potenciál:
- Rail Baltica : Vysokorychlostní železniční trať, jejíž dokončení je naplánováno na rok 2026, spojí Tallinn s estonským Pärnu a dále s lotyšskou Rigou, litevským Vilniusem a nakonec s polskou Varšavou. Tento projekt v hodnotě 5,8 miliardy EUR výrazně posílí regionální spojení pro osobní i nákladní dopravu.
- Via Baltica (1,3 miliardy EUR): Cílem tohoto projektu výstavby dálnice je zlepšit spojení a zkrátit cestovní časy mezi estonským Tallinnem a lotyšskou Rigou, přičemž se plánuje další rozšíření směrem na polskou Varšavu.
- Rozšíření tallinnského přístavu (300 milionů EUR): Cílem projektu je přeměnit tallinnský přístav na moderní dopravní uzel schopný odbavovat zvýšený objem nákladu a cestujících.
- Modernizace vnitrostátní dopravní sítě (200 milionů EUR): Na probíhající modernizaci estonské vnitrostátní silniční a železniční sítě bylo vyčleněno 200 milionů EUR. To zahrnuje zlepšení stávající infrastruktury a výstavbu obchvatů, které mají snížit přetížení v klíčových oblastech. Příležitosti naleznou zejména české společnosti, které vyrábějí a dodávají recyklovaný asfalt, nízkouhlíkový beton a další ekologické silniční stavební materiály. Mnoho estonských mostů se blíží ke konci své životnosti a vyžadují obnovu nebo výměnu. České společnosti s odbornými znalostmi v oblasti výstavby a renovace mostů mohou v Estonsku nalézt uplatnění. V neposlední řadě se na estonský trh mohou zaměřit české společnosti s osvědčenými řešeními v oblastech, jako jsou adaptivní semafory, dynamické řízení jízdních pruhů a dopravní informační systémy v reálném čase.
Estonský plán rozvoje železnic v hodnotě 900 milionů EUR (do roku 2028) představuje významnou příležitost pro české společnosti s odbornými znalostmi v oblasti železniční techniky: Celá estonská železniční síť o délce 1100 km má být do roku 2028 kompletně elektrifikována. Čeští výrobci systémů PTC (Positive Train Control), ETCS (European Train Control System) a digitálních komunikačních technologií mohou v tomto modernizačním úsilí hrát zásadní roli. Rychlost vlaků se zvýší na 160 km/h na kritických trasách spojujících Tallinn s Tartu, Narvou, Viljandi a Haapsalu. Bude nutná obnova stávajícího vozového parku a případně pořízení nových vysokorychlostních vlaků.
Jedním z českých úspěchů na tomto poli byl podpis smlouvy mezi státním dopravcem a českým výrobcem o dodávce šestnácti elektrických souprav do Estonska (prvních šest bude uvedeno do provozu v lednu 2025). Pro tyto vlaky musí být rovněž vybudována infrastruktura. Dodatečných 10 elektrických vlaků se nevejde do depa Elron Pääsküla, a proto musí být pro tento účel postaveno nové depo.
Veřejná doprava se v estonské dopravní strategii dostává do popředí a klade velký důraz na udržitelnost: Klíčovou prioritou je vytváření uzlů, které plynule integrují různé druhy dopravy, jako jsou autobusy, tramvaje, jízdní kola a spolujízda. Země dále převádí svůj vozový park veřejných autobusů na elektrická vozidla a vozidla poháněná biopalivy. Od srpna 2021 musí být nejméně 31 % všech nových veřejných autobusů pořízených v rámci výběrových řízení s nulovými emisemi. Do roku 2025 by měl být celý vozový park veřejných autobusů v Tallinnu elektrický. Estonsko se zaměřuje na zlepšení plynulosti dopravy a snížení dopravních zácp, což vytváří poptávku po inteligentních systémech řízení dopravy .
Osobní automobily a jiná motorová vozidla patří dlouhodobě k hlavním položkám českého vývozu do Estonska. Během roku 2023 byly do Estonska vyvezeny automobily za téměř 4,4 miliardy Kč. Vývoz motorových vozidel pro dopravu deseti nebo více osob přinesl dalších 231 milionů Kč.
Příležitosti tak v Estonsku naleznou dodavatelé řešení šetrných k životnímu prostředí a elektromobility, výrobci kolejové techniky, zabezpečení kolejové dopravy, signalizačních a komunikačních systémů pro železnice, ale také mnohé další. Mimo přímé účasti v projektech otevřených zahraničním účastníkům se české firmy mohou ve všech oblastech podílet jako subdodavatelé či konzultanti.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz