Albánie - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
V souvislosti s procesem začlenění Albánie do EU je vybudování moderní dopravní infrastruktury a její propojení s panevropskými koridory strategickým cílem vlády. Probíhá modernizace železniční sítě, hlavních silničních koridorů, rekonstrukce přístavů, budování nových mezinárodních letišť, zavádění inteligentních dopravních systémů a modernizace a elektrifikace městské veřejné dopravy. Projekt emirátského developera ve výši 50 mld. CZK na přeměnu přístavu Durres v turistickou zónu přinese příležitosti od projekčních prací, přes dodávky stavebních materiálů, technického zabezpečení budov, informačních a komunikačních technologií až po vybavení interiérů luxusních hotelů a nákupních center.
V říjnu 2021 podepsaly Albánie, Severní Makedonie a Bulharsko memorandum o spolupráci na panevropském koridoru VIII, který vede z italského přístavu Bari do albánského přístavu Dures a odtud do Tirany, Vlore a přes Elbassan na hranici Severní Makedonie a dále do Bulharska. Koridor zahrnuje přístavy, železnici, dálnice a letiště.
Největším projektem z oblasti letecké infrastruktury je výstavba nového mezinárodního letiště ve Vlorë. Součástí letiště bude logistické centrum napojené na dálniční, železniční i námořní síť. Nové letiště staví konsorcium švýcarské, turecké a kosovské firmy. Dodávka má být uskutečněna na bázi BOT, dodavatel stavbu zainvestuje a bude letiště následně provozovat po dobu 35 let. Náklady na výstavbu činí 2,6 mld. CZK, výstavba potrvá 3 roky, uvedení do provozu se očekává v roce 2025. Kapacita letiště má být 2 mil. cestujících ročně, rok po otevření se očekává 465 tis. cestujících. Vláda investorovi garantuje minimální příjem ve výši 3,5 mld. CZK během prvních 10 let provozu. Velvyslanectví v Tiraně je v kontaktu s investorem, který poptává technologie pro navádění letadel (AMLAT) a řízení letového provozu a také technologie pro provoz letištního terminálu.
Druhé mezinárodní letiště bude postaveno blízko turistického střediska albánské riviéry Saranda v údolním horském městě Girokastra. Tendr na jeho výstavbu se očekává v roce 2025 a dodávka bude s největší pravděpodobností též na bázi BOT.
V roce 2023 došlo k zahájení realizace projektu postupné instalace inteligentních dopravních systémů (ITS) pro meziměstskou silniční dopravu. Prvními úseky, kde má být ITS zaveden, budou dálnice A1:Tirana-Durres a A3: Tirana-Elbassan. Součástí projektu je i výstavba monitorovacího a řídícího centra v Tiraně. První fázi projektu získalo konsorcium albánské a turecké firmy. Projekt je součástí nově vytvořené Národní strategie zavádění ITS, která má postupně integrovat albánskou dopravu do multimodálního systému mezievropské dopravy dle standardů EU.
Albánské ministerstvo infrastruktury ve spolupráci s magistrátem Tirany chystá projekt na vybudování tří páteřních linek tzv. Bus Rapid Transit systém obsluhovaných elektrobusy. Kromě dodávky elektrobusů bude projekt zahrnovat i dodávky nabíjecích stanic, výstavbu depa, řídící centrum a elektronicky odbavovací systém pro cestující. Projekt je ve fázi výběru konzultační firmy, která má zajistit vypracování studie, vypracování podkladů pro vypsání tendru na dodávku, vypracování projektu a stavební a investiční dozor. Tendr na dodávku vozidel by měl být vypsán koncem roku 2024 nebo počátkem roku 2025. Projekt ve výši 110 mil. EUR bude financován úvěrem od KfW ve výši 50 mil. EUR, grantem od WBIF ve výši 31,2 mil. EUR a zbylých 29,17 mil. EUR bude poskytnuto magistrátem Tirany. Doba implementace projektu, včetně přípravných konzultačních prací je stanovena na 60 měsíců.
Největším silničním projektem je výstavba 6 km dlouhého tunelu pod průsmykem Logara. Tunel staví konsorcium tureckých firem. Náklady na výstavbu činí 3,5 mld. CZK, doba výstavby 3 roky . Práce byly zahájeny v listopadu 2021.
S rekonstrukcí největšího albánského přístavu Durres, který se změní v turistickou zónu, terminál osobní dopravy a kotviště soukromých jachet, má pomoci přední dubajský developer s investicí ve výši 50 mld. CZK. Projekt přinese řadu příležitostí od projekčních prací přes dodávky stavebních materiálů, technického zabezpečení budov, informačních a komunikačních technologií až po vybavením interiérů luxusních hotelů a nákupních center, např. dekorativním osvětlením. Vláda připravuje v blízké budoucnosti i rekonstrukce přístavů Vlorë a Sarandë.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz