Tchaj-wan - Kulturní a kreativní odvětví, gaming, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Počet hráčů (Statista uvádí 6 mil. Tchajwanců, výzkumná společnost Newzoo až 14,5 mil.) lze vzhledem k celkové populaci ostrova (23,5 mil.) považovat za značně veliký, přičemž se očekává každý rok nárůst. Studie od agentury TAICCA (Taiwan Creative Content Agency) z roku 2022 uvádí, že celkové příjmy tchajwanských firem operujících v herním průmyslu za rok 2021 z domácího trhu činily více než 38,6 miliard NTD (okolo 27,4 miliard Kč).
Zdejšímu hernímu průmyslu dominují mobilní hry jak z hlediska popularity, počtem stažení, tak i celkové výdělečnosti. Za nejoblíbenější a nejvýdělečnější mobilní hry mezi tchajwanskými hráči lze považovat žánry RPG, casual, a karetní hry.
Tchajwanští hráči často rádi hrají hry ze zahraničí. Ostrov však disponuje i svými vlastními herními společnostmi. Studia se z velké části snaží přizpůsobit preferencím tchajwanských hráčů, kteří mají rádi hry tématikou a stylem spojené s tamní a okolní kulturou, např. motivy inspirované japonským stylem anime. Vzhledem k saturaci trhu v těchto typech her zmiňuje přes 59% firem intenzivní konkurenci, přičemž 24% firem chybí talentovaní zaměstnanci (především umělci a inženýři).
Tchajwanské herní společnosti se nesoustředí pouze na tvorbu kompletně originálního obsahu, adaptují zároveň různé licence třetích stran do formy videoher. 75% společností zmiňuje, že má zájem o nákupy a adaptaci licencí dalších forem kulturního obsahu do formy videoher (televizní seriály, filmy, knihy…). Vzhledem k vysoké konkurenci domácích herních společností s převažující tématikou k místním a okolním kulturám se domníváme, že existuje na trhu značný potenciál pro české vývojáře, které se svými produkty budou odlišovat a vyniknou. Přes dominanci mobilních her jsou PC a konzolové hry na Tchaj-wanu také velice populární. Oblíbené žánry jsou multiplayer střílečky, adventury i rytmické/hudební hry – neboli žánry, ve kterých se nejslavnější česká studia svými tituly prosadila na světovém trhu.
Za jednoznačně nejdůležitější akci, která každoročně umožňuje herním společnostem se prezentovat na Tchaj-wanu, lze označit Taipei Game Show (TGS), pořádanou TCA (Taipei Computer Association). Jedná se o jednu z největších několikadenních akcí tohoto charakteru na celém území Asie, během které se schází celosvětové herní společnosti a fanoušci videoher pod jednou střechou. Ročník 2023 navštívilo 300 000 hráčů, jejichž věk se průměrně pohyboval mezi 19-39 roky, přičemž akce měla i internetovou podobu, kterou navštívilo přes 1 000 000 online návštěvníků. TGS také každoročně pořádá sub-event Indie Game Award určenou pro nezávislá „indie“ studia, za účelem zviditelnění a ocenění talentovaných nezávislých herních studií a vývojářů. Celkový event TGS 2023 byl odvysílán online pro celosvětové publikum, kdy jeho postprodukce byla v čínštině i angličtině s dvoujazyčnými titulky. Česká ekonomická a kulturní kancelář v Tchaj-peji ( www.mzv.gov.cz/taipei ) s partnery plánuje na jednom z nadcházejících ročníků TGS představit česká herní studia a jejich hry tchajwanské veřejnosti.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz