Palestina - Automobilový sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Osobní automobily představují dlouhodobě největší položku českého exportu do Palestiny, na jeho celkovém objemu se podílejí z více než 95 %. Vzhledem k neexistenci lokální výroby a nedostatečnosti hromadné dopravy budou automobily i nadále hlavním dopravním prostředkem. Uplatnit se mohou také užitková a speciální vozidla. Zájem je jak o nové, tak ve větší míře i o použité vozy.
V Palestině je výlučným způsobem dopravy pozemní silniční doprava. Městská kolejová doprava zde neexistuje a její rozvoj není pro tuto chvíli v plánu. Systém hromadné dopravy je postaven na taxi, sdílených taxi a příměstských a meziměstských minibusech a autobusech. Primárním způsobem přepravy osob je osobní automobilová doprava. Počet aut na obyvatele roste a vozový park je průběžně obnovován. Nejpopulárnějším pohonem je diesel, objevují se ale i elektrické vozy, zatím jen v desítkách kusů ročně (118 v roce 2022).
Vedle nových vozů představuje velmi významný trh rovněž segment použitých vozů, dále existuje poptávka po náhradních dílech, pneumatikách a dalším příslušenství pro osobní automobily. V menší míře jsou zde možnosti uplatnění rovněž pro užitkové a speciální vozy, používané například ve stavebnictví, zemědělství nebo těžebním průmyslu. Povrchová těžba kamene je hlavním palestinským exportním sektorem. Jedná se o stavební techniku, traktory nebo nákladní vozy. Celkový dovoz nových automobilů dosáhl za rok 2021 úrovně 198 mil. USD. Ročně přibude cca 30 000 nově registrovaných vozů, z toho 85 % jsou osobní vozy, zbytek různé jiné typy vozidel.
Osobní automobily jsou dlouhodobě hlavní položkou českého exportu do Palestiny. Společně s náhradními díly představují více než 95 % jeho celkového objemu. Zároveň se vozy české výroby dlouhodobě drží v čele palestinských žebříčků nejprodávanějších značek. V absolutních číslech se nicméně nejedná o příliš vysoké počty. Jednotlivých značek se prodá ročně stovky, maximálně okolo tisíce kusů (na 1700 vozů v rekordním roce 2022). Důvodem je fakt, že jen nanejvýš 20 % z celkového počtu vozidel nově registrovaných ministerstvem dopravy představují skutečně nové vozy a z více než dvou třetin se jedná o dovoz a prodej ojetých vozů. Zájem je v tomto ohledu především o lehce použité vozy ze zemí EU.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz