Libanon - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Dopravní infrastruktura Libanonu vyžaduje rozsáhlou modernizaci prakticky ve všech oblastech - pozemní (rekonstrukce a modernizace silničních komunikací), letištní (plánovaná výstavba nového terminálu mezinárodního letiště v Bejrútu, modernizace signalizačního zařízení a energetických zdrojů letiště) i námořní dopravy (modernizace přístavů Bejrút, Tripoli, Saida).
V oblasti dopravní infrastruktury je největším problémem Libanonu neexistence veřejné vnitrostátní dopravy. Obyvatelé jsou odkázáni na soukromou dopravu (vlastní automobily, taxislužby nebo soukromí provozovatelé mini autobusů).
Pobřeží Libanonu v délce cca 250 km bylo v minulosti propojeno železnicí, která byla zničena v průběhu občanské války (1975–1990) a od té doby nebyla nikdy rehabilitována, i přesto, že ve městě Tripolisu stále existuje a z poplatků daňových poplatníků se nadále platí provoz nefunkčního nádraží se 120 státními zaměstnanci. Vláda v posledních letech vypracovala dopravní strategii na oživení železniční dopravy, vybudování železničních tratí kolem celého Libanonu s cílem propojit Libanon dále přes Sýrii až do Iráku. Za nejpravděpodobnější v dnešní krizové situaci v zemi přichází do úvahy rehabilitace železniční tratě mezi Tripolisem a syrským městem Homs. Pro české exportéry se v této souvislosti do budoucna naskýtají možnosti zejména v oblasti modernizace samotné tratě (výhybky, signalizační zařízení).
Libanonská vláda připravila také rozsáhlý projekt k zavedení veřejné městské dopravy v hlavním městě Bejrútu. Vládní projekt městské dopravy Velkého Bejrútu zamýšlí autobusové propojení mezi Bejrútem a druhým největším městem v zemi Tripolisem.
V oblasti silniční dopravy ve městech a v celé zemi připravuje vláda tendry na dodávky silničního signalizačního zařízení, včetně zavedení důležitých bezpečnostních prvků, jako jsou číselná označení sloupů veřejného osvětlení. Cílem je zabezpečit komunikační a orientační spojení mezi bezpečnostními a záchrannými složkami – zprovoznění záchranného bezpečnostního systému.
V oblasti letecké dopravy si je Libanon vědom, že mezinárodní letiště v Bejrútu je vstupní bránou do země a je třeba dodržovat veškeré bezpečností standardy letecké dopravy. Začátkem roku 2023 byl MInisterstvem dopravy Libanonu oznámen podpis kontraktu na výstavbu nového letištního terminálu mezinárodního letiště v Bejrútu. Terminál má být zprovozněn do roku 2030. Generálním investorem bude irská letecká společnost Daa. Tento projekt skýtá zajímavé možnosti pro české výrobce signalizačního zařízení, kteří by se mohli stát subkontraktory irského investora.
V oblasti námořní dopravy probíhá modernizace námořního dopravního přístavu v Tripolisu, s cílem zvýšit přepravní kapacity dovážených komodit. Modernizace přístavu v Tripolisu je první čínskou investicí do libanonské infrastruktury.
Po výbuchu sila v bejrútském přístavu převzal přístav v Tripoli skladovací kapacity pro obiloviny a probíhá modernizace místního sila. V této souvislosti se otevírá možnost dodávek řídicích zařízení pro monitorování kapacity sila a taktéž pro řízení samotné logistiky vykládek a nakládek nákladních lodí. Vzhledem k vysoké technologické náročnosti daných zařízení doporučujeme účast českých technologických výrobců a dodavatelů s orientací na zboží s vysokou přidanou hodnotou.
V důsledku výbuchu v bejrútském přístavu je plánovaná jeho rehabilitace a rozšíření kapacit vzhledem k tomu, že 80 % všeho zboží se do Libanonu dováží. Přístavy jsou jedny z mála ziskových státních institucí, které pravidelně generují volně směnitelné měny, což skýtá záruku solidní návratnosti a profitability komerčních transakcí.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz