mzv.cz (MZv ČR)
Makroekonomika  |  17.07.2024 20:54:18

Čína - Zemědělství a potravinářství, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025

Čína je největším světovým dovozcem potravin a zemědělských produktů. V roce 2023 přesáhly jejich importy 234 mld. USD, což představovalo meziroční pokles o 0,8 %. Zároveň klesá čínská potravinová soběstačnost a to z 93,6 % v roce 2000 na 65,8 % v roce 2020. Důraz na zdraví, který posílila pandemie koronaviru, se odráží i v sektoru potravinářství, kde táhne poptávku například po doplňcích stravy a funkčních potravinách. Čínští spotřebitelé se sice více přiklání k prémiovým produktům, ale zejména v roce 2023 projevovali větší cenovou citlivost. Bohatnoucí střední třída, která představuje 400 milionů spotřebitelů, táhne vzhůru poptávku i po produktech a službách pro domácí mazlíčky. Kvalitní krmiva pro psy a kočky jsou na čínském trhu vyhledávaným produktem a v dalších letech bezpochyby půjde o rostoucí segment.

Pandemie covidu-19 přiměla čínské spotřebitele věnovat větší pozornost svému zdraví, což se promítá do rostoucí poptávky po produktech s různými zdravotními benefity. Mohou se sem řadit doplňky stravy, funkční potraviny, přípravky na hubnutí, ale díky rostoucímu zájmu o sport a fitness i proteinové a energetické přípravky. Spotřebitele také více zaujmou produkty s označením „bez cukru“, „0 kalorií“, „0 tuku“.

Dá se očekávat, že poptávka po výživových doplňcích bude v budoucnu ještě stoupat s tím, jak bude rychle stárnout čínské obyvatelstvo. Ke konci roku 2023 měla Čína téměř 297 milionů lidí starších 60 let, což představuje 21,1 % z celkové populace. Predikce ukazují, že do roku 2030 by se mělo jednat o 26 %.

Čínští spotřebitelé začali ve zvýšené míře konzumovat mléčné produkty kvůli jejich pozitivnímu vlivu na posilování obranyschopnosti. Pro tento účel je nejpopulárnější tekuté mléko, jogurty a jogurtové nápoje. Dalším faktorem táhnoucím poptávku po mléčných produktech může být v budoucnu růst v segmentech pekárenství a cukrářství. Díky rostoucím kapacitám domácích producentů a specifickým požadavkům čínských spotřebitelů se však zahraniční vývozci potýkají s čím dál větší konkurencí.

Rostoucím segmentem je v Číně rovněž péče o matku a dítě. Zde má řada obyvatel stále v paměti skandál s nebezpečnými látkami v kojeneckých příkrmech čínské produkce, proto majetnější čínská klientela preferuje značky zahraniční. To se týká nejen dětských příkrmů a výživy, ale i dalších doplňků stravy, vitamínů či cereálií. Rozšířeně rovněž nezemědělských produktů jako jsou dětské kočárky, postýlky atd.

Čína představuje největší pivní trh a s ročním objemem produkce necelých 38 miliard litrů je i největším světovým producentem piva. Lze však pozorovat transformaci preferencí čínských spotřebitelů, kteří začínají konzumovat více kvalitních prémiových piv. České pivovary se tedy mohou prezentovat právě nálepkou prémiové kvality. Čínské pivovary také rozšiřují své portfolia o produkty vyšších kategorií, s čímž roste poptávka po kvalitních surovinách, kam se řadí český chmel a slad. Větší pozornosti se dostává také segmentu řemeslných piv, pro který jsou typické inovativní příchutě vznikající za využití tradičních čínských surovin. Z tohoto hlediska může být čínský trh perspektivní i pro výrobce ovocných a dalších speciálních piv.

Z dalších alkoholických nápojů se značné popularitě těší i vína, likéry a destiláty. V případě vína jsou spotřebitelské preference výrazně na straně vína červeného. Během posledních let však došlo k poklesu čínského dovozu i spotřeby. Zejména malá vinařství tak musí na přeplněném čínském trhu čelit silné konkurenci. Ačkoli mezi destiláty hraje prim tradiční čínské paj-ťiou konzumované při různých významných příležitostech, zahraniční druhy alkoholu se také těší zájmu zejména mladších generací. Převážně se jedná o brandy, whisky, tequilu, vodku, rum a gin.

Zajímavým trendem je v současnosti růst trhu s potřebami pro domácí mazlíčky, zejména psy a kočky, na kterých mnozí čínští chovatelé nešetří. Důraz na kvalitu se podepisuje na volbě krmiv, u kterých jsou preferovány zahraniční značky, což představuje příležitost i pro české výrobce. Rychleji roste zejména trh s potřebami pro kočky, což je dáno nižší náročností jejich chovu, která vyhovuje zaměstnaným mladým lidem bez rodin.

Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19


Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Pá 14:37  Nezaměstnanost klesla podle očekávání (6.9.2024) ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Pá 14:22  Český průmysl stále hlavním rizikem probíhajícího oživení ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688