mzv.cz (MZv ČR)
Makroekonomika  |  17.07.2024 20:54:18

Čína - Cestovní ruch, lázeňství, volný čas, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025

Ačkoliv opatření spojená s pandemií Covid-19 skončila v Číně již před rokem a půl, turismus z/do Číny se stále obnovuje poměrně pomalu. Českou republiku v roce 2023 navštívilo 90 tisíc čínských turistů, odhad pro rok 2024 je okolo 200 tisíc. Pro porovnání, v roce 2019 to bylo přes 600 tisíc. I přesto patří Čína mezi asijské státy, z nichž k nám přijíždí nejvíce turistů. Kromě přeshraničního se však skýtají příležitosti i v čínském domácím turismu, jenž během pandemie nabral na síle. Čínský život se zároveň v posledních letech stále víc přesouvá do online prostředí a pandemie tento trend jen urychlila.

Čínský domácí cestovní ruch přináší příležitosti i pro české firmy. Může to být rozvoj sítě hotelů a obchodních center, který znamená poptávku po architektonických řešeních či po luxusním vybavení jako jsou designové lustry, ale také růst obliby tzv. glampingu či venkovních aktivit jako je golf, lyžování či rybaření. Venkovní aktivity jsou oblíbené zejména u mladých, což ukazují statistiky například u již zmíněného rybaření. Z celkového počtu cca 140 milionu čínských rybářů je jich 46 % ve věku od 25 do 44 let. Číňané často vše kombinují v jeden velký „balíček“, za venkovními aktivitami vyrážejí i stovky kilometrů daleko a obvykle ho spojují s dalším zážitkem, například právě v podobě glampingu.

Skupinový čínský turismus směřující do zahraničí se obnovuje poměrně pomalu, Česká republika, známá v Číně pro svou starobylou architekturu však bude bezpochyby opět jednou z oblíbených destinací čínských turistů. Tomu jistě napomůže obnovení přímého leteckého spojení mezi Prahou a Pekingem. Důležitým úkolem zároveň bude přilákat do ČR více individuálních turistů, jejichž cesty však bývají v porovnání se skupinovým turismem “kvalitnější”. Zpravidla totiž v zemi zůstanou déle, utratí více a chtějí autentické místní zážitky. Čínským specifikem jsou rovněž cesty za účelem nafocení svatebních fotografií, pro něž ČR poskytuje skvělé kulisy.

U trávení volného času zůstává faktem, že nejoblíbenější a nejmasovější aktivity jsou cenově ty nejdostupnější a dle průzkumu více než 40 % dospělé populace utratí ročně za tyto aktivity méně než 3500 .

Růst domácí spotřeby je však klíčovou prioritou čínské vlády a dosavadní nízké výdaje za volnočasové aktivity představují obrovský potenciál pro zvýšení průměrných ročních výdajů na volný čas ze současných 18 500 a obecně pro další ekonomický růst. V současné době je spotřeba generována především nejbohatšími vrstvami a přibližně čtyřistamilionovou střední třídou. Poptávka se již nyní posouvá od prosté honby za značkovou produkcí více k osobnímu stylu naplněnému volnočasovými zážitky. Číňané tráví velké množství času prací a prostor k odpočinku je velmi omezený. Důsledkem je rostoucí poptávka po koncentrovaných zážitcích, která je tažena rozvojem moderních technologií nabízejících novou formu odbourávání stresu a obecně trávení volného času. Společnosti, které v oboru podnikají, musí mít skvěle propracovanou online prezentaci a komunikaci se spotřebiteli, kteří na internetu tráví v průměru více než čtyřicet hodin týdně a jsou s okolním světem propojeni sociálními sítěmi, jako jsou Wechat, Douyin (čínská verze TikToku), Xiaohongshu (obdoba Instagramu), Weibo (obdoba X) a další.

Sport hraje stále větší roli v rámci volnočasových aktivit. Plánovaná výše ročního růstu se má v období od roku 2022 do 2027 pohybovat mírně nad 8 %. Letní olympijské hry konané v Pekingu v roce 2008 a poslední zimní olympijské hry stimulovaly obrovské investice do sportovišť a podnítily zájem čínské veřejnosti především o většinovou veřejností opomíjené zimní sporty. Čína má v tomto ohledu vždy ambiciózní plány, například do roku 2022 chtěla mít na 300 milionů vyznavačů zimních sportů. Cíl se podařilo překonat, v roce 2023 dosahoval počet 350 milionů. V zimní sezóně 2024/2025 by pak měl činit až 520 milionů.

Z letních sportů je velmi populární basketbal, ale také fotbal, jehož rozvoj je vládou podporovaný i masivní výstavbou hřišť, kterých má být v provozu do roku 2025 šest set tisíc. Příležitosti pro obchodní využití stále rostoucího zájmu o sport českými výrobci či poskytovateli služeb leží v úzkých segmentech čínského spotřebitelského trhu. Mezi mladou generací roste rovněž obliba cyklistiky, ježdění na longboardu, surfu a dalších.

Čínská společnost je hodně založena na sebeprezentaci individuálního úspěchu formou spotřeby luxusního zboží a konzumace exkluzivních služeb. Zdravý životní styl patří stále více k modernímu statusu elit a vyšší střední třídy. To budí zájem výrobců vysoce kvalitního vybavení. Zimní sporty jsou v Číně výsadou movitějších vrstev společnosti. Tomu odpovídá i cenová úroveň služeb, např. lyžařských instruktorů v zimních střediscích. V této oblasti je velmi zajímavý prostor pro spolupráci s profesionály z České republiky. Neméně zajímavá je oblast sportovního lyžování a snowboardingu, která je v Číně stále v plenkách. Oddíly se systematickou přípravou dětí či juniorních sportovců jsou vzácným jevem. Profesionálové – instruktoři a trenéři, včetně hokejových či fotbalových, jsou poptáváni v zámoří.

Sport, stejně jako další oblasti společnosti, se stále více digitalizuje. Pandemie covidu-19 stimulovala rozvoj řešení, která propojují dosud běžné sportovní vybavení, např. trenažéry, s digitálním prostředím využívajícím umělou inteligenci. Tento nový segment rozšiřuje počty sportujících lidí a přispívá k růstu celého trhu.

Čína je velmocí v oblasti tzv. e-sportů s aktuální velikostí trhu kolem 66 miliard USD v roce 2024 a plánovanou výší 95,5 miliard USD o pět let později. Rostoucí popularita segmentu, který skýtá obchodní příležitosti i pro české firmy (např. také ve VR gamingu, mobilních hrách a vývoji her obecně), je dána i pravidelným pořádáním vrcholových světových soutěží v Číně. Obyvatelé Číny stráví ve svém volném čase průměrně pět hodin denně na mobilních či PC zařízeních, prostor pro rozvoj obchodní spolupráce tu tak je značný.

Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Zprávy k cestování


Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Po 10:24  Nálada ve zpracovatelském průmyslu se zlepšila (Komentář) Investiční bankovnictví (Komerční banka)
Po   9:49  Index PMI v průmyslu vzrostl (2.9.2024) ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)






?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688