Arménie - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
České firmy by mohly dodávat mosty, konstrukce, stavební nebo dopravní technologie.
Navzdory úsilí arménské vlády vynakládanému na zlepšení infrastruktury a silnic dopravní síť v Arménii stále potřebuje masivní investice. Obnova silnic je nutná ve městech i na venkově. Řada komunikací, zejména nižších tříd, je na zcela nevyhovující úrovni.
V roce 2023 došlo v Arménii k výraznému rozvoji dopravní infrastruktury i ke zvýšení investic v této oblasti, byly provedeny velké opravy, výstavba a rekonstrukce silničních úseků o celkové délce 356 km. Za období 2018-2023 byly provedeny opravy na úsecích silnic o celkové délce 663 km, na které bylo ze státního rozpočtu Arménie vyčleněno 33 miliard AMD. V průběhu roku 2023 bylo opraveno přibližně 150 km silnic, což si vyžádalo 6,5 miliardy AMD.
Významnou součástí arménské dopravní strategie je integrace do větších regionálních projektů, jako je iniciativa Střední koridor, jejímž cílem je vytvořit tranzitní trasu z Číny do Evropy, která by vedla přes země jako Turecko, Gruzie, Ázerbájdžán a potenciálně i Arménie. Tato iniciativa by pro Arménii představovala příležitost stát se důležitým tranzitním uzlem v rámci přepravy mezi Asií a Evropou.
Financování těchto rozsáhlých projektů často zahrnuje spolupráci s mezinárodními finančními institucemi, jako jsou mimo jiné Evropská investiční banka (EIB), Asijská rozvojová banka (ADB) a Světová banka. Tato partnerství poskytují nejen nezbytnou finanční podporu, ale přinášejí také technické znalosti a osvědčené světové postupy, aby se zajistila udržitelnost a ekonomická výhodnost projektů.
Také EU plánuje prostřednictvím svého ekonomického a investičního plánu pro Arménii ( EU Economic and Investment Plan ) podporu konektivity a tím sociálně ekonomického rozvoje země. Dopravní infrastruktura je jednou z priorit Arménie v rámci unijního plánu obnovy. Významné místo v programu zaujímá výstavba silničního koridoru Sever-Jih ( North-South Road Corridor ). Celková délka plánované silnice Meghri-Jerevan-Bavra (tedy od hranic s Íránem na jihu k hranicím s Gruzií na severu) je 550 km. Realizovat by se měla jak výstavba nových silnic, tunelů a dalších komunikací, tak oprava těch stávajících. Výstavba a zprovoznění tohoto strategického koridoru by zjednodušily a zkrátily spojení uvnitř země i s jejími sousedy. Spojení je klíčové jako pro nákladní, tak i pro osobní dopravu. Práce na některých úsecích silničního koridoru již probíhají.
V městských oblastech, zejména v hlavním městě Jerevanu, je patrné úsilí o zlepšení systémů veřejné dopravy s cílem snížit dopravní zácpy a znečištění. To zahrnuje obnovu autobusového parku modernějšími a energeticky účinnějšími autobusy, zlepšení systémů plánování a zlepšení celkového uživatelského komfortu s cílem přimět více obyvatel k využívání veřejné dopravy místo soukromých vozidel.
Aktuální zvýšení financování infrastruktury a akutní potřeba řešit její nevyhovující stav či naprostou absenci by mohli poskytnout prostor i pro české firmy. Obnova a výstavba dopravních komunikací představuje příležitost pro české investory a stavební společnosti, například co se týče plánované výstavby mostů nebo horských tunelů. Součástí projektu budou i tendry na inženýrské práce. Hlavní posuzovaná kvalifikační kritéria v tendrech budou zkušenosti a referenční stavby, finanční situace a zdroje, technické schopnosti a know-how, kvalifikovaný personál, úroveň zpracování projektů a dokumentace.
Trh veřejných zakázek v Arménii se řídí zákonem o veřejných zakázkách, v souladu s ním jsou veškeré informace o mezinárodních tendrech včetně příslušných podmínek (pravidla pro přihlášení, financování, dokumentace) zveřejňovány na webových stránkách https://www.tender.am/en a https://www.gnumner.am/en . Vzhledem k tomu, že projekt koridoru spadá pod Ministerstvo územní správy a infrastruktury Arménie a jeho „Road Department“ SNCO, jsou nová oznámení a další informace k tendrům dostupné také na stránkách ministerstva ( http://www.mtad.am/en/ ) a na webu „Road Department“ SNCO ( https://armroad.am/am ).
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Česká koruna, CZK - kurzy měn české koruny
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Volná místa region Česká Lípa - Volná pracovní místa Česká Lípa
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
- CZK, česká koruna - převod měn na EUR, euro
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory