Kolumbie - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Velká a střední kolumbijská města rozšiřují a modernizují svou dopravní infrastrukturu. Budují a plánují se nové linky nadzemního i podzemního metra, kabinkové lanovky i příměstské vlakové trasy, které mají být integrovány s existujícími systémy MHD. Důraz je přitom kladen na inovativní technologická řešení podporující udržitelnost, ale také kvalitu a bezpečnost poskytovaných služeb v rámci systému městské dopravy. Roste poptávka po dopravních prostředcích různého typu zejména na elektrický či hybridní, případně vodíkový pohon, po chytrých nástrojích integrace a řízení dopravy, ale i po produktech a službách pro cyklisty a chodce. V roce 2024 se plánují vládní investice do dopravní infrastruktury ve výši rekordních 3,4 mld. USD.
Udržitelná mobilita a efektivní fungování systémů veřejné dopravy patří vedle bezpečnosti k hlavním výzvám kolumbijských měst. Radnice velkých aglomerací, ale i středních měst proto investují do rozvoje multimodálních, integrovaných a inteligentních městských dopravních systémů. Největší projekty probíhají a nové se plánují zejména v Bogotě, Medellínu a Cali. Po desetiletích studií a analýz byla v roce 2021 zahájena výstavba první linky nadzemního metra v hlavním městě. Projekt s délkou 24 km, 16 stanicemi a 30 plně elektrickými vlaky, který realizuje vítězné čínské konsorcium, má být uveden do komerčního provozu v roce 2028. Do srpna 2024 probíhá výběrové řízení na výstavbu druhé, tentokrát podzemní linky s 11 stanicemi. Trasu dlouhou 15,5 km by mělo obsluhovat 25 souprav se sedmi vagony. Vítěz veřejné soutěže by měl být oznámen koncem letošního roku. Projekt v odhadované výši téměř 9 mld. USD má již zajištěno financování první fáze ve výši 50 mil. USD od Evropské investiční banky, 255 mil. USD od andské rozvojové banky CAF a 415 mil. USD od Meziamerické rozvojové banky. V současné době probíhají studie pro výstavbu třetí linky. Systém metra rozšiřuje také město Medellín – konkrétně se jedná o projekt Metro de la 80, jehož výstavba by měla začít v tomto roce.
Dochází i k rozšiřování autobusových tras a roste tedy zájem o nová moderní vozidla a technologie spojené s jejich integrací do systému MHD. V rámci energetické tranzice, která je jedním z pilířů vládních politik, kolumbijská města postupně obnovují stávající vozové parky, kdy jsou klasické autobusy často nahrazovány vozidly na hybridní či čistě elektrický pohon. Kolumbie je průkopníkem elektrické mobility v Latinské Americe. Momentálně je v zemi 11 % autobusů elektrických a Bogota se se svými téměř 1500 elektrobusy pyšní druhou největší městskou flotilou tohoto dopravního prostředku na světě (hned po Číně). V zemi jezdí na 20 tisíc vozidel na elektrický pohon, do roku 2030 je cílem zvýšit tento počet na 600 tisíc. Strategii rozvoje elektrické mobility zahrnula vláda prezidenta Petra také do v květnu 2023 schváleného Národního plánu rozvoje 2022-2026 . Součástí je speciální fond na podporu technologické modernizace, který má financovat přechod kolumbijského vozového parku autobusů, nákladních automobilů a vozů taxislužby na technologie čisté mobility. Velkým tématem je také vodík jako palivo, na který by mělo v roce 2030 v Kolumbii jezdit na 1 500 autobusů a kamionů a dalších až 2 tisíce aut. Zatím jsou však pokroky v této oblasti omezené. V Bogotě byl koncem března loňského roku slavnostně uveden do zkušebního provozu první autobus pro 50 pasažérů fungující právě na bázi vodíku. Byl kompletován přímo v Kolumbii karosářskou firmou Superpolo, nicméně do plného provozu zatím zaveden nebyl.
Ambiciózní plány má současná vláda v oblasti železniční přepravy, která se má stát důležitým pilířem nízkoemisní dopravy. Vlaky byly sice od 40. let 19. století v Kolumbii hlavním dopravním prostředkem, v současné době se však téměř nevyužívají. Z 3 533 km železniční infrastruktury je v provozu jen 30 %. Modernizace vybudovaných železnic je však komplikovaná, protože zhruba 95 % z nich nemá ve světě standardní rozchod kolejí. V březnu byl například zahájen projekt obnovy téměř 500 km dlouhé železniční infrastruktury propojující tichomořské pobřeží s městem Cali ( Tren Pacífico ). Trasy mezi regiony mají sloužit zejména k nákladní přepravě s cílem snížit náklady na přepravu zboží. Zároveň se připravují projekty příměstských vlaků, z nichž tím největším je RegioTram Occidente s délkou téměř 40 km a 17 stanicemi, který má propojit Bogotu s městečky na západě. Projekt v hodnotě 950 mil. USD má podle odhadů přepravit na 210 tisíc cestujících denně a zčásti využít stávající nástupiště staré železnice. Jedná se o čistě elektrický systém, který má být navázán na první linku bogotského metra. Do MHD hlavního města by měl být integrován také projekt veřejné říční dopravy po řece Bogotě. Očekává se, že první fáze by mohla být realizována za pouhý rok a stát přibližně 64 mil. USD. Turistický příměstský vlak, který přestal fungovat před více než 10 lety, se chystá obnovit město Cali. Do lehkých železnic investuje také Medellín, nedaleké městečko Rionegro či Barranquilla na karibském pobřeží.
Kromě dopravních prostředků jako takových potřebují kolumbijská města také další inteligentní nástroje pro dopravu od nástrojů pro kontrolu vstupu osob do prostředků MHD, přes interoperabilní systémy výběru jízdného až po sofistikované systémy řízení dopravy a informační služby pro pasažéry. Nedílnou součástí dopravní infrastruktury je také okolní veřejný prostor, který zahrnuje mimo jiné vybavení zastávek, zázemí pro chodce či místa pro zanechání sdílených kol. Uplatnit se tak mohou inovativní produkty českých firem, které dodávají související městský mobiliář.
Velké infrastrukturní projekty probíhají a nové se plánují i na národní úrovni. Podle Ministerstva dopravy se v následujících 30 letech počítá s vládními investicemi v celkové výši téměř 62 mld. USD. Ostatně do sektoru dopravy v roce 2024 směřuje největší podíl prostředků vyhrazených na investice ze státního rozpočtu – téměř 14 % (3,4 mld. USD). Stovky kilometrů dálnic a železničních koridorů mají zkvalitnit dopravu mezi významnými centry země. Vláda Gustava Petra se zároveň zavázala k rozšíření a zlepšení silnic třetí třídy s cílem propojit odlehlé regiony. Chystá se také modernizace a přestavba letišť a hlavních přístavů v zemi. Pokračují práce i na projektu, který má zajistit splavnost řeky Magdaléna.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz