Zambie - Stavebnictví, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Rychlý rozvoj stavebnictví v Zambii v posledních letech se týká také rezidenčních a kancelářských objektů, ubytovacích zařízení či obchodních center, tak průmyslových objektů, dopravní, telekomunikační a energetické infrastruktury. Odhaduje se, že v zemi chybí nejméně 1,5 mil. bytových jednotek a ambicí vlády je postavit 110 tis. jednotek ročně v následujícím desetiletí. Vedle množství stavebních projektů lze v poslední době pozorovat také zřejmý trend růstu nároků na kvalitu staveb.
V roce 2023 uzavřela Zambie, Evropská unie a Spojené státy americké memorandum o tzv. Lobito koridoru, díky kterému by mohlo dojít ke strategickému napojení zambijského regionu Copperbelt na světové obchodní trasy skrze angolský přístav Lobito. Západní partneři Zambii přislíbili investice ve výši téměř 2 mld. amerických dolarů. V první fázi projektu, která již byla zahájena jsou zpracovávány studie proveditelnosti. Investice budou v následujících desetiletích směřovat nejen do rozvoje těžby, ale také do výstavby železničního koridoru na zelené louce, rehabilitace dopravního koridoru a vybudování telekomunikačního a energetické infrastruktury v oblasti severozápadní provincie Zambie.
V oblasti budování dopravní infrastruktury je také prioritou rehabilitace, resp. modernizace hlavních silničních tahů v zemi. Tyto projekty v některých případech získaly financování ze zahraničí, mj. z EU. V roce 2023 měla začít kompletní rekonstrukce a rozšíření silnice z Lusaky do Ndoly, hlavního města provincie Copperbelt. Zakázku získalo konsorcium čínských firem, avšak z důvodu pokračujících jednání o restrukturalizaci dluhu, které blokují mj. čínští soukromí věřitelé, dosud nedošlo ke spuštění stavebních prací. V dalších plánovaných projektech vláda sází na partnerství soukromého a veřejného sektoru, tzv. PPP zakázky.
Touto formou má být také realizován projekt silnice ze Zambie do Konžské demokratické republiky mezi městy Mwenda a Kasomeno (85 km na zambijské straně) a mostu o délce 345 metrů přes hraniční řeku Luapula, který byl zahájen v roce 2023.
V souvislosti s plánovanou výstavbou Lobito koridoru připravuje Zambie zvýšení objemu železniční nákladní dopravy, mj. v souvislosti s rozšiřování těžby v severní a severozápadní části země. Existují plány rehabilitovat současnou železniční síť, která je ve špatném technickém stavu. Zambijská vláda slibuje propojit prozápadní Lobito koridor s pročínským koridorem Tazara ve městě Kapiri Mposhi.
V Zambii se nacházejí čtyři mezinárodní letiště, která procházejí společně s navazující infrastrukturou postupnou modernizací. Prostředky na modernizaci letišť, vč. využitých technologií pocházejí téměř výlučně z Číny. Ve snaze podpořit cestovní ruch vláda postupně investuje také do modernizace lokálních letišť. Byly zahájeny práce na letištích v městech Kasama a Choma, další projekty se týkají letišť ve městech Solwezi, Mongu, Mansa a Chipata.
V Zambii bylo zřízeno několik ekonomických zón a průmyslových parků, doposud však nenaplnily očekávání co do přílivu investorů. Od počátku roku 2022 vláda zavedla nové investiční pobídky a očekává zvýšení výstavby průmyslových provozů v těchto zařízeních. Rychlejšímu rozvoji speciálních ekonomických zón však brání stále nedokončená restrukturalizace dluhu.
V posledních letech (s korekcí během pandemie covid-19) rychle roste význam cestovního ruchu v národním hospodářství. V roce 2019 představoval již 7 % HDP země. V této souvislosti lze zaznamenat rychlý růst výstavby ubytovacích zařízení a příbuzné infrastruktury v národních parcích a dalších turisticky atraktivních oblastech země. Vedle toho se Zambie chce etablovat také v oblasti kongresové turistiky.
Rozvoj stavebnictví v Zambii generuje zvýšenou poptávku po stavebních strojích a technice všeho druhu, nákladních automobilech apod., které se dovážejí z celého světa (ač největší podíl na trhu zaujímají asijští výrobci). Potenciál pro zapojení českých výrobců existuje také v oblasti komponentů pro inženýrské sítě, elektroinstalace, různého vnitřního vybavení budov, příp. i stavebních dílů.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
- AED, SAE dirham - převod měn na CZK, českou korunu
- HUF, maďarský forint - převod měn na CZK, českou korunu
- PLN, polský zlotý - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada