Jihoafrická republika - Automobilový sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Více jak dvě třetiny automobilů vyprodukovaných v Africe pocházejí z JAR. Svoji výrobu či její část v zemi dosud lokalizovalo 9 globálních hráčů v oblasti produkce osobních vozidel, v JAR působí i výrobci středních a těžkých komerčních vozidel. V zemi existuje robustní dodavatelsko-odběratelská síť skýtající četné příležitosti pro české společnosti. Exportní potenciál mají jednotlivé součástky či samotné výrobní linky, ale také vše, co souvisí s plánovaným rozšířením elektromobility.
Automobilový sektor je nejdůležitějším výrobním odvětvím JAR, které zaměstnává více jak 110 000 osob. Automobilový průmysl JAR je přirozeně koncentrován v provincii Gauteng, která je ekonomickým centrem, dále pak v provincii Východní Kapsko, která je domovem největší průmyslově-rozvojové zóny v zemi, a v neposlední řadě také v provincii KwaZulu-Natal, která je domovem největšího přístavu v subsaharské Africe.
Automobilky, které na v JAR vyrábí či skládají některé ze svých modelů, zahrnují VW, BMW, Merdes-Benz, Toyota, Ford, Isuzu, Hyundai, Nissan či Mahindra. JAR je odpovědná za přibližně 50 % kontinentální automobilové produkce není proto divu, že vzájemné obchodní výměně mezi ČR a JAR dominuje právě automobilový průmysl.
Pro automobilový průmysl v JAR jsou relevantní především dvě strategické koncepce, které předestírají rozvojové plány v tomto odvětví do roku 2035. Jedná se o Automotive Production Development Programme (APDP) a také South African Automotive Master Plan (SAAM). Mezi hlavní cíle předmětných koncepcí patří navýšení podílu na globální automobilové produkci ze současných 0,58 % na 1 %. V absolutních číslech to znamená navýšení z přibližně 600 000 ks na 1,4 mil. ks vyrobených automobilů ročně. Úspěšné naplněné tohoto cíle se mimo jiné odvíjí od situace v automobilovém odvětví napříč kontinentem, respektive od adresace zásadních překážek trhu s novými automobily v Africe. Ponecháme-li stranou vyspělou JAR, mezi hlavní tři překážky koupě nových automobilů v Africe se řadí: absence možnosti financování vozidel, nevyhovující kvalita pohonných hmot a import ojetých vozidel za dumpingové ceny zejména z Asie.
Mezi další cíle APDP a SAAM se pak mimo jiné řadí navýšení zaměstnanosti v odvětví až na 240 000 osob a současně také navýšení podílu produktů s vysokou přidanou hodnotou. V neposlední řadě si pak obě koncepce kladou za cíl zvýšit lokalizaci napříč automobilovým výrobním řetězcem, a to ze současných 38 % na 60 % v roce 2035. V plánu je tedy celá řada iniciativ motivujících zahraniční společnosti alespoň k částečné lokalizaci jejich výrobních procesů v JAR. K tomuto je pak k dispozici celá řada nástrojů jako např. speciální ekonomické zóny poskytující nutnou infrastrukturu, daňové úlevy či granty. Motivačně lze hodnotit i významnou roli a postavení JAR především v jižní Africe, potažmo v celé subsaharské Africe, což dále umocňuje snaha vytvořit největší zónu volného obchodu na světě. Tzv. Africká kontinentální zóna volného obchodu (AfCFTA) vstoupila v platnost 1. 1. 2021 a byť cesta k její efektivní implementaci je bezesporu dlouhá, její tržní potenciál o velikosti 1,2 mld. osob je nesporně značný.
V současné době je počet elektromobilů na jihoafrických silnicích zanedbatelný a trend elektromobility dosahuje v JAR výrazně nižšího tempa, než je tomu např. na evropských trzích. Důvodem je především v tuto chvíli vysoká cena nabízených automobilů dostupných na tamním trhu, které lze řadit především do kategorie prémiových vozidel. Neméně důležitou roli hraje negativní sentiment ve spojení s elektromobilitou, který má na svědomí dlouhodobě neuspokojivá energetická situace v zemi projevující se četnými řízenými odstávkami proudu z důvodu současně nedostatečné energetické kapacity JAR, tzv. load-shedding. Není proto divu, že rozšiřování elektromobily v JAR bude probíhat podstatně méně dynamicky než na jiných trzích, avšak zároveň není sporu o tom, že příležitosti v tomto odvětví se budou v nadcházejících letech podstatně navyšovat. Kromě příležitostí pro české výrobce automobilových součástek či technologií potřebných na jejich výrobu se pak jedná i o veškeré služby a know-how v oblasti přechodu od spalovacích technologií na technologie elektrické, a to včetně rekvalifikace pracovní síly.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Podnikání v České republice
- innogy Česká republika a. s. - cena plynu, ceník plynu 2020
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
- AED, SAE dirham - převod měn na CZK, českou korunu
- HUF, maďarský forint - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory