Čínská státní automobilka SAIC zvažuje Česko pro svoji první evropskou továrnu, informuje dnešní španělský tisk
Čínská státní automobilka SAIC postaví svoji první evropskou továrnu na výrobu elektroaut. Jako místo této rozsáhlé investice zvažuje čínský podnik Českou republiku, informuje dnešní španělský ekonomický list Expansión, jejž cituje agentura Bloomberg (viz níže). Kromě Česka je prý ve hře několik míst ve Španělsku a Maďarsko.
Od tohoto měsíce čelí čínské automobilky v EU navýšenému clu. V případě elektrovozů SAIC jde konkrétně o 37,6 procenta. Budování závodů přímo na území EU čínským automobilkám umožní se clům EU vyhnout. V Maďarsku už buduje závod jiný čínský výrobce elektroaut, BYD.
Pozoruhodné v dané souvislosti je, že zatímco tedy čínské automobilky expandují do EU, ty evropské se v EU spíše chystají „vyklízet pole“.
Nejnověji německý Volkswagen zvažuje to, co v celé své historii – píšící se od roku 1937 – ještě nikdy neudělal. A sice, že by zavřel továrnu na auta v Evropě. V tomto případě jde konkrétně o závod na elektrická SUV v Belgii. Volkswagen stejně jako mnohé jiné automobilky čelí ochabnutí zájmu o elektrovozy, včetně právě i toho o elektrická SUV.
Volkswagen navíc musí šetřit na pokuty. Podle včerejší analýzy největší švýcarské banky UBS mu už v příštím roce hrozí finanční újma v přepočtu až zhruba 50 miliard korun, související s možnou pokutou Evropské komise. Ta Volkswagenu penále uloží v tom případě, pokud se automobilce nebude dařit dostatečně rychle přecházet na elektromobilitu. Což je podle UBS poměrně pravděpodobné.
Nejde jen o to, že o elektrovozy německé automobilky není valný zájem. Volkswagen naráží i na vysoké náklady práce. V Belgii, kde zvažuje zavření továrny, jsou tyto takřka trojnásobné v porovnání s těmi v Maďarsku, kde tedy elektrovozy bude vyrábět zmíněná čínská BYD, úhlavní čínský rival Volkswagenu.
Zatímco Peking čínské automobilky hýčká, Brusel ty eurounijní bude vysoce pokutovat. Ani to automobilkám EU konkurenceschopnosti nepřidá. Pokud bude Čína více a více svých elektrovozů vyrábět přímo v EU, jak se to nyní chystá činit i státní automobilka SAIC, konkurenceschopnost automobilek typu Volkswagenu dále klese.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Státní dluh - Vývoj výše státního dluhu
- Platová tabulka státní zaměstnanci - úředníci ve státní službě 2022
- CNY, čínský juan - převod měn na CZK, českou korunu
- Státní svátky
- Jaký je dnes státní svátek?
- Státní svátky 2024
- Platové tabulky úředníků a odborníků ve státní a veřejné správě pro rok 2019
- Státní svátky 2025
- Státní svátky Prosinec 2024
- Penzijní spoření státní příspěvek 2023 - kalkulačka
- Ověření DIČ v EU - ověřování DIČ v systému VIES
- Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory