Ještě při svém nástupu k moci vytýkaly
strany vládní koalice předchozímu kabinetu
Andreje Babiše rozhazovačnost, jež měla veřejné
finance dokonce rozvrátit. Například vládní
straně ODS začátkem
roku 2022 vadilo, že, co se týká zadluženosti na hlavu, Babišův kabinet zemi „extrémně zadlužil“. Nesnižoval se prý dluh, ale jen jeho poměr k
hrubému domácímu produktu, který ale podle
ODS snižoval spíš
růst HDP než jakákoli aktivita
vlády.
Je tedy zřejmé, že
ODS kritizovala i
nárůst samotné absolutní výše zadlužení, ne pouze vývoj poměrového ukazatele dluhu k
HDP. Pak je tedy ale možné uplatnit stejně přísné hodnotící kritérium i na ni, resp. na
vládu, v níž má klíčové slovo.
Tempo absolutního zadlužování se tedy za Fialovy
vlády snížilo, ale nikterak významně. Za dva
roky covidu dluh narostl o 830 miliard, za dva
roky a jedno čtvrtletí k tomu, kdy vládl Fialův kabinet, se dluh zvýšil o nominálně srovnatelných 770 miliard. Přičemž v posledním čtvrtletí tohoto období, od ledna do března
2024, už platila podstatná část
konsolidačního balíčku, který zvyšuje příjmy veřejné kasy například z důvodu nových či
vyšších daní nebo
odvodů (byť je pravda, že ne všechna
opatření balíčku se stihla projevit již během prvního čtvrtletí
2024).
Navíc, a to je podstatné, v
roce 2020 se
česká ekonomika kvůli covidu a souvisejícím restrikcím a omezení výroby, u nás i v zahraničí, propadla o rekordních 5,5
procenta. Takový
propad předčil dokonce i její pokles z
kritického roku 2009, kdy na Česko udeřila
světová finanční krize. Historicky rekordní
pokles HDP by pochopitelně navyšoval poměrový ukazatel zadlužení, i kdyby k žádnému navýšení samotného veřejného dluhu jako takového nedošlo. Jenže, pochopitelně, došlo. A dojít vlastně muselo, pokud měla být udržena extrémně nízká
nezaměstnanost. Když fabriky kvůli covidovým restrikcím nebo úbytku odbytu v zahraničí zčásti či úplně stály, když musely být ze
zdravotních důvodů zavírány
obchody či restaurace, nevytvářely se hodnoty. Když se nevytvářejí hodnoty – zboží a
služby –, musí zaměstnance platit
místo firem stát, jinak budou propuštěni. A již tak převážně deficitně hospodařící
stát je nemohl platit nijak jinak než na nový dluh.
Hovoříme zde tedy vesměs o nominální výši dluhu. Tato nominální výše – na rozdíl od reálné – zahrnuje i mimořádný
nárůst míry
inflace zejména v letech
2022 a
2023. Tato
inflace ze samé její definice „přifukuje“ nominální veličiny, takže i zmíněný údaj 770 miliard do určité míry odráží právě i výrazný
nárůst inflace v letech
2022 a
2023. Dopad
inflace je nejednoznačný, neboť sice přispívá k nominálnímu navyšování výdajů
vlády, ale zároveň nominálně zvedá její příjmy – když například při výrazné
inflaci výrazně
zdražují potraviny,
roste pochopitelně i příslušné
inkaso DPH, a to právě už jen z důvodu onoho vlastního výrazného navýšení
cen potravin. Celkově je ale zřejmé, že
inflační znehodnocování měny vlastně znehodnocuje i dluh. Takže reálně – po zohlednění
inflace – je pokles tempa zadlužování výraznější, než odpovídá
poklesu z hodnoty 830 na 770 miliard.
Ovšem
inflace „přifukuje“ všechny nominální veličiny, tedy i nominální hodnotu
HDP. Ve vyšší hodnotě
HDP se dluh pochopitelně snáze rozpouští, pokud tedy dluh nenarůstá ještě rychleji. Takže konsolidace veřejných financí, kterou deklaruje
vláda, tedy stabilizace poměrového ukazatele veřejného zadlužení k
HDP, do značné míry odráží odeznění pandemie, post-covidové obnovení
ekonomického růstu a mimořádnou
inflaci. A odráží samozřejmě také zmíněná navýšení
daní či
odvodů, případně tedy zavedení
daní a
odvodů nových. Jen z malé části je za stabilizací skutečná konsolidace, tedy škrtání veřejných výdajů a obecně zeštíhlování
státu. Právě to měla ale být podle předvolebních slibů
cesta – a to vlastně
cesta výhradní – k ozdravení veřejných financí.
Jestliže se tedy podařilo poměrový ukazatel zadlužení k
HDP alespoň stabilizovat, pak – vyjdeme-
li tedy z této metriky – je ale třeba připomenout, že před covidem se dokonce snižoval.
Státní dluh klesl mezi
lety 2012 a
2019 ze 40,5 na 27,9
procenta HDP, aby pak za covidových a post-covidových
let vystoupal zpět
nad 40 procent
HDP, kde se tedy nyní stabilizuje.
Jak už víme, současná
vláda při svém nástupu k moci naznačovala ambici dluh snížit, a to nejen jeho poměrový ukazatel, ale dokonce jeho absolutní výši. Zejména to druhé se tedy ani vzdáleně nepodařilo. Byť je pravda, že
vláda nemohla počítat s invazí
Ruska na
Ukrajinu a jejím dopadem na výkon
české ekonomiky a její veřejné
finance. Stále však platí, že ekonomické dopady invaze nesnesou srovnání s dopady covidu. Vždyť v prvním
roce covidu
česká ekonomika spadla o zmíněných 5,5
procenta, zatímco v prvním
roce invaze
rostla, a to ještě navíc poměrně výrazně, o 3,5
procenta (i když je pravda, že zčásti za tímto solidním vzestupem stojí ponížená srovnávací základna
roku 2021 – ponížená právě kvůli dopadům covidu).
Sečteno, podtrženo, v absolutním vyjádření se Česko nadále zadlužuje tempem stovek miliard ročně. Bude tak tomu i letos (i přes uvedený nominálně nejlepší pololetní
výsledek od
roku 2019), kdy k tomu objektivně není příliš důvod – ani v podobě covidu, ani v podobě dopadů invaze. Takto viděno se tedy veřejné
finance ozdravit nepodařilo a v nejbližších letech zřejmě ani nepodaří. Dluh k
HDP bude stále
nad úrovní čtyřicet procent, tedy citelně výše než před
rokem 2020. Dobrou zprávou je ale alespoň stabilizace tohoto ukazatele, byť na poměrně
vysoké úrovni. Stabilizace je navíc ovšem dosaženo i z důvodu
inflace a
zvýšení daní a
odvodů, což ve
volebních slibech rozhodně nebylo.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom / Chief Economist, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz