Komentář: Pokud likvidujete zásoby, nezapomeňte na protokol
V nedávném rozsudku se Nejvyšší správní soud zabýval otázkou daňové uznatelnosti nákladů na likvidaci znehodnocených zásob v případě, kdy daňový subjekt nepořídil o likvidaci protokol, byť to bylo podle zákona o daních z příjmů jeho povinností. Přesto Nejvyšší správní soud nevyloučil, aby daňový subjekt prokázal likvidaci jinak. Jinými slovy, absence protokolu o likvidaci zásob ještě automaticky neznamená, že náklady na likvidaci budou daňově neuznatelné. Dále se tématu věnuje v komentáři advokát Jakub Šotník, partner poradenské kanceláře Rödl & Partner.
V tomto konkrétním případě si
daňový subjekt primárně nárokoval výdaje na pořízení kartonových obalů, které
měl použít k balení zboží - dveří před jejich prodejem. Správce daně však vyjádřil
pochybnosti o pořízení kartonových obalů, protože zjistil, že daňový subjekt
žádné dveře nenakupoval, neprodával a ani nevyráběl. Navíc dané zboží - dveře
nevedl v přehledu majetku a závazků. Podle správce daně daňový subjekt
rovněž neprokázal samotný záměr dveře prodávat. Pochybnosti správce daně o
pořízení kartonových obalů určených k balení dveří proto i nadále
přetrvávaly.
Daňový subjekt se snažil
pochybnosti správce daně o pořízení kartonových obalů rozptýlit. Začal tvrdit,
že kartonové obaly určené k balení dveří nemohl v konečném důsledku použít,
protože byly poškozeny povětrnostními vlivy. Obaly proto musel zlikvidovat ve
sběrném dvoře. Za tímto účelem předložil kopii příjmového pokladního dokladu,
který uváděl předání 1 340 kg papírových lepenkových obalů na sběrně, přijatých
bezplatně. Navíc navrhoval uskutečnit výslech zaměstnankyně sběrny, která obaly
přijala.
Správce daně však zpochybnil také
samotnou likvidaci kartonových obalů ve sběrně, protože daňový subjekt
nepředložil žádné dokumenty dokládající zničení a likvidaci obalů, jako jsou
soupis vyřazených zásob či likvidační protokol. Navíc správce daně zpochybnil,
že by likvidaci kartonových obalů provedl sběrný dvůr zdarma na své náklady.
Pokud jde o výslech zaměstnankyně
sběrny, ta potvrdila převzetí „nějakého papíru“ a vystavení pokladního dokladu,
ale nemohla si přesně vzpomenout na detaily převzetí ani na stav materiálu, což
oslabilo pozici daňového subjektu.
Daňový subjekt tak čelil značným
důkazním obtížím, když bez likvidačního protokolu specifikujícího likvidované
zásoby a okolnosti likvidace nebyl schopen s jistotou prokázat daňovou
uznatelnost nákladů na likvidaci. V důsledku toho nebyl daňový subjekt
schopen ani prokázat výdaje na pořízení samotných kartonových obalů, když neprokázal
jejich použití při balení dveří a ani jejich tvrzenou likvidaci sběrným dvorem.
Zákon o daních z příjmů
přitom jasně stanoví, že pro doložení likvidace musí daňový subjekt vytvořit
likvidační protokol. Ten však daňový subjekt neměl. Přesto Nejvyšší správní
soud nevyloučil možnost doložení likvidace jinak, například svědeckou výpovědí
nebo záznamem v knize jízd. Ale ani tyto důkazní prostředky nebyl v tomto
případě daňový subjekt schopen předložit.
Podle Nejvyššího správního soudu
sice nedodání protokolu o likvidaci ještě neznamená automatické vyloučení
daňové uznatelnosti nákladu za likvidaci, nicméně daňový subjekt musí být schopen
poskytnout správci daně odpovídající doklady (likvidační protokol, předávací
protokol) či jiné důkazní prostředky prokazující údaje uvedené v daňovém
přiznání.
Jakub Šotník, advokát se
specializací na daňové právo a partner poradenské kanceláře Rödl &
Partner
Rödl & Partner
Rödl & Partner je mezinárodní poradenská kancelář, která se řadí k vedoucím poradenským společnostem na evropském trhu. Poskytuje služby ve všech oblastech podnikání; propojuje právní, daňové, auditorské, účetní a podnikové sféry poradenství. Kancelář je zastoupena ve všech významných průmyslových zemích světa. Silnou pozici si vybudovala především na trhu ve střední, východní a západní Evropě, v Asii i USA. Poradenský servis poskytuje více než 5 200 poradců ve 107 pobočkách v 50 zemích světa.
V České republice Rödl & Partner působí od roku 1991, pobočky má v Praze a Brně. Poradenský servis nabízí díky své síti více než 320 poradců v oborech právní poradenství, daňové poradenství, audit, business proces outsourcing a podnikové poradenství.
Je dvanáctinásobným držitelem prestižního ocenění Právnická firma roku v oboru daňového práva v letech 2012 až 2023.
Více informaci na: www.roedl.cz
Poslední zprávy z rubriky Daně a účetnictví:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna